Kommer en Kwel

RefleCs

Forumguru
De 14% Fabia heeft sinds modeljaar geen sportonderstel meer. Ik weet niet hoe dat met de octaaf is eigenlijk.
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb geen Octavia maar een Superb en daarover heb ik ook stuiterverhalen gelezen.
Dat is er de reden van dat ik geen 18"maar 17" wielen heb en GEEN sportonderstel.
En stuiteren doetíe dan ook niet. Sterker nog, hij is uitermate comfortabel.
Ik denk dat dat voor een Octavia ook geldt. Het is denk ik ook een kwestie van smaak en voorkeur.
Wat de ene "strak en communicatief"vindt, vindt de ander een stuiterbak.
 

RayDelft

Forumguru
Een echte Renault is al een rampenauto, laat staan een Budgetmerk hiervan..

Voor mijn huidige Superb had ik een Espace IV, die me 4 jaar lang en ruim over de 100K nooit in de steek heeft gelaten.
De nieuwere Renaults zijn echt niet zo onbetrouwbaar als in het algemeen gemakkelijk wordt geroepen.
 

Canon-Eye

Forumguru
De nieuwere Renaults zijn echt niet zo onbetrouwbaar als in het algemeen gemakkelijk wordt geroepen.
De oudere trouwens ook niet (althans niet allemaal; ik zal het niet over de Laguna hebben...)

Mijn vrouw heeft 10 jaar zonder noemenswaardige problemen gereden met haar 1e Twingo, die vervolgens nog 1,5 jaar door een van onze zonen is gebruikt voordat hij zich iets 'stoerders' kon veroorloven.
De tweede Twingo is van 2004 en ook hier geen problemen van betekenis. Gewoon solide karretjes...
 

RayDelft

Forumguru
De oudere trouwens ook niet (althans niet allemaal; ik zal het niet over de Laguna hebben...)

Mijn vrouw heeft 10 jaar zonder noemenswaardige problemen gereden met haar 1e Twingo, die vervolgens nog 1,5 jaar door een van onze zonen is gebruikt voordat hij zich iets 'stoerders' kon veroorloven.
De tweede Twingo is van 2004 en ook hier geen problemen van betekenis. Gewoon solide karretjes...

Ben blij met je reactie omdat het gewoon niet fair is een heel merk af te rekenen op vooroordelen, algemene opvattingen en van horen zeggen.
Met mijn Espace was ik blij (maar met mijn Skoda nog blijer) Zie review.
 

Wilko

Senior Member
@tacotv: Ja, het is zelfs zo'n ramp om een Octavia te rijden dat ik inmiddels in Octavia nummer 5 rijd.
Ik ben overigens nog geen enkele keer ook maar op het idee gekomen om het onderstel van een van die Octavia's (O1's en O2's) stug te noemen.
Met mijn 4x4 heb ik geen last van problemen met een caravan (of aanhanger). Ik heb ook geen last van de trekhaak, bij drempels doet hij ook met passagiers en de hond achterin wat hij moet doen: er zonder problemen overheen gaan.

En ja, ik ben een erg kritische bestuurder, dus ik heb zeker mijn op en aanmerkingen (en sinds kort ook wat zaken waar ik minder blij mee ben in mijn ervaring met Skoda).
Daar staat het legioen van rijders tegenover die je nooit op een forum ziet, maar die tevreden zijn over hun keuze van Skoda. Een forum is toch een plaats waar mensen vooral komen om informatie in te winnen, om hun hart te luchten als ze een klacht of ervaring hebben die ze met anderen willen delen of om over eventuele veranderingen van (in ht geval van dit forum) hun auto te praten. Dat is op dit forum niet veel anders dan op de andere fora die ik bezoek.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach man, ik heb mijn O2 nu een jaar, bijna 40.000 km mee gereden, en wat een drama. Maar even serieus, ik ben erg tevreden met het ding. En als je het forum goed leest vind je wel meer mensen die erg tevreden zijn. Mocht je er er zelf ook een kiezen dan zal veel afhangen van je voorkeuren en configuratie. Op gebied van onderstel en velgen/banden heb je nogal wat keus, en dan kan je ook nog zelf bepalen hoeveel lucht je in die banden pompt. Elke keuze heeft consequenties. Ik heb er zelf de standaard 15" onder (een 1.6TDi GreenTech, ik weet eigenlijk niet eens wat voor onderstel die heeft). Ik zit nooit aan de grond en kom wekelijk op een plek waar ik met een vervangend-vervoer-Golf wel over grond schuurde. De O2 stuitert en hobbelt ook niet. Grotere velgen betekent een wat stuggere (en mooiere) auto, de een vind het prettig en sportief, de ander (zoals ik misschien) gaat klagen over gebrek aan comfort.

Overigens loopt hier ergens een draadje over windgevoeligheid en andere wegliggingsaspecten, daar lees je heel veel verschillende meningen, zowel geklaag als tevredenheid. Door al die de verschillende meningen ben ik me wel gaan afvragen of de klagers toch de verkeerde configuratie (t.o.v. hun voorkeuren) hebben gekozen, of dat de toleranties die Skoda hanteert bij de bouw van de auto's nogal ruim zijn, waardoor er daadwerkelijk merkbare verschillen zitten tussen individuele exemplaren (en ik geluk heb gehad).

En verder, zoals anderen al gemeld hebben, je gaat niet regelmatig op het forum zitten typen hoe geweldig blij je bent met je auto, maar als je je ergens aan stoort ga je wel hier vragen of het opgelost kan worden, vandaar de vele "klachten".

Ik ben zeker geen Skoda fan, ben zowiezo niet merkentrouw, maar als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou het ongetwijfeld weer een O2 worden, op grond van de combinatie prijs/ruimte/betrouwbaarheid. Het is moeilijk om voor dit geldt een grotere auto te kopen (OK, Dacia Logan misschien, maar dat vind ik persoonlijk niks). Je kunt mooiere auto's kopen, je kunt grotere auto's kopen, je kunt goedkopere auto's kopen, je kunt auto's kopen met betere rij-eigenschappen, maar niet allemaal tegelijk. Wat mij betreft heeft Skoda de goede mix te pakken van aspecten die ik belangrijk vind. Succes met de keuze, en vraag jezelf vooral af wat je de meest belangrijke aspecten van een auto vind, de ideale auto die aan al je wensen voldoet bestaat toch niet.
 

hemi24

Forumguru
Afgelopen weekend heb ik gereden met een nieuwe astra met sport onderstel en 18 inch en het viel bij de eerste stuurbeweging op hoeveel directer deze was overigens ook zonder erg oncomfortabel te zijn. (Fijn onderstelletje trouwens)

Ik rij sinds half Maart met een Astra Sports Tourer met 17" en ik vindt het in vergelijking tot de vorige twee O2's die ik heb gereden een ramp: totaal geen gevoel rond de middenstand, zeker niet bij hogere snelheden. Ik heb de auto een paar keer met hoge snelheden door de berm getrokken, en dat geeft geen veilig gevoel..! Daar geeft een O2 je toch een stuk veiliger gevoel.
Verder al heel veel kraakjes en rammeltjes bij een km-stand van 30k...
 
Ik rij sinds half Maart met een Astra Sports Tourer met 17" en ik vindt het in vergelijking tot de vorige twee O2's die ik heb gereden een ramp: totaal geen gevoel rond de middenstand, zeker niet bij hogere snelheden. Ik heb de auto een paar keer met hoge snelheden door de berm getrokken, en dat geeft geen veilig gevoel..! Daar geeft een O2 je toch een stuk veiliger gevoel.
Verder al heel veel kraakjes en rammeltjes bij een km-stand van 30k...

Ik heb hem alleen maar in de stad gereden dus niet op hoge snelheden en daarbij viel het mij op dat de auto zo direct was. gevoelloos bij hoge snelheden das niet best maar geen ervaring mee. Wat ik wel vond van het interieur was dat het er mooi uit zag maar niet solide aanvoelde. daar heeft de octavia het wat mij betreft veel beter voor elkaar.
Ik hoor de octi wel kraken in de deurrubbers in woonwijken hoor dus torderen doet hij wel:smiley29:
 
Als je dit serieus bedoelt: weet je zeker dat dat niet de ophangingsrubbers zijn?

Ik stoor me er niet zo aan maar ga er vanuit dat het de deuren zijn. ik heb er eerlijk gezegd niet zo over nagedacht. Als ik de auto weer terug heb zal ik deze eens inspuiten met siliconen spray of zo. Zal het wel weg zijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat ik wel vond van het interieur was dat het er mooi uit zag maar niet solide aanvoelde. daar heeft de octavia het wat mij betreft veel beter voor elkaar.
Ik hoor de octi wel kraken in de deurrubbers in woonwijken hoor dus torderen doet hij wel:smiley29:
Daar is Opel dus kennelijk achteruit gegaan. Ik heb 4 jaar in een Zafira rondgereden ("B" type, de tweede generatie, die dacht ik gebaseerd was op de vorige Astra), en daar vond ik het interieur minder fraai dan in de nieuwere modellen van Opel, maar het zat absoluut goed in elkaar en voelde wel degelijk solide aan. Alleen waren veel knopjes te klein, de ergonomie was niet best. Klinkt dus een beetje alsof Opel de looks verbeterd heeft ten koste van de degelijkheid, als dat zo is, jammer.

De O2 zit wat mij betreft goed in elkaar, fraai genoeg en voldoende solide. Wel hoor ik hem inderdaad af en toe een heel klein beetje kraken, vooral 's morgens vroeg als ik rustig over een verkeersdrempel ga. Dit valt meer op naarmate het kouder is. Ik had hier op het forum begrepen dat inderdaad de ophangrubbers zijn.
 
Bovenaan Onderaan