Ach man, ik heb mijn O2 nu een jaar, bijna 40.000 km mee gereden, en wat een drama. Maar even serieus, ik ben erg tevreden met het ding. En als je het forum goed leest vind je wel meer mensen die erg tevreden zijn. Mocht je er er zelf ook een kiezen dan zal veel afhangen van je voorkeuren en configuratie. Op gebied van onderstel en velgen/banden heb je nogal wat keus, en dan kan je ook nog zelf bepalen hoeveel lucht je in die banden pompt. Elke keuze heeft consequenties. Ik heb er zelf de standaard 15" onder (een 1.6TDi GreenTech, ik weet eigenlijk niet eens wat voor onderstel die heeft). Ik zit nooit aan de grond en kom wekelijk op een plek waar ik met een vervangend-vervoer-Golf wel over grond schuurde. De O2 stuitert en hobbelt ook niet. Grotere velgen betekent een wat stuggere (en mooiere) auto, de een vind het prettig en sportief, de ander (zoals ik misschien) gaat klagen over gebrek aan comfort.
Overigens loopt hier ergens een draadje over windgevoeligheid en andere wegliggingsaspecten, daar lees je heel veel verschillende meningen, zowel geklaag als tevredenheid. Door al die de verschillende meningen ben ik me wel gaan afvragen of de klagers toch de verkeerde configuratie (t.o.v. hun voorkeuren) hebben gekozen, of dat de toleranties die Skoda hanteert bij de bouw van de auto's nogal ruim zijn, waardoor er daadwerkelijk merkbare verschillen zitten tussen individuele exemplaren (en ik geluk heb gehad).
En verder, zoals anderen al gemeld hebben, je gaat niet regelmatig op het forum zitten typen hoe geweldig blij je bent met je auto, maar als je je ergens aan stoort ga je wel hier vragen of het opgelost kan worden, vandaar de vele "klachten".
Ik ben zeker geen Skoda fan, ben zowiezo niet merkentrouw, maar als ik nu een nieuwe zou moeten kopen zou het ongetwijfeld weer een O2 worden, op grond van de combinatie prijs/ruimte/betrouwbaarheid. Het is moeilijk om voor dit geldt een grotere auto te kopen (OK, Dacia Logan misschien, maar dat vind ik persoonlijk niks). Je kunt mooiere auto's kopen, je kunt grotere auto's kopen, je kunt goedkopere auto's kopen, je kunt auto's kopen met betere rij-eigenschappen, maar niet allemaal tegelijk. Wat mij betreft heeft Skoda de goede mix te pakken van aspecten die ik belangrijk vind. Succes met de keuze, en vraag jezelf vooral af wat je de meest belangrijke aspecten van een auto vind, de ideale auto die aan al je wensen voldoet bestaat toch niet.