Koni FSD Schokdempers

Michelv.

Forumguru
Ik heb jaren terug een nieuwe set gekocht op marktplaats(voor een leuke prijs), je moet net mazzel hebben.
Op eBay misschien? Zijn iig de eibach veren ook een stuk goedkoper.
 

Antera

Donateur
efka daar haal iuk ze ook vandaan let wel op de prijzen op de website zijn excl btw prijzen en zonder kortingen die je bij efka niet krijgt:D
 

FlavioX

Forumguru
Ik krijg verschillende adviezen over welke andere delen ik moet vervangen, zoals stofhoezen & bumpstops achter en veerpootlagers voor. Wat is wijsheid?

BTW mijn huidige dempers zijn niet goed meer, voor L/R 40%/41% en achter L/R 0%/30%.
Ik ben dus heel erg benieuwd hoe de auto met de Koni FSD dempers gaat rijden.
 

FlavioX

Forumguru
De set Koni FSD schokdempers is vandaag gemonteerd. Ik ben met een monteur van Euromaster 7 uur bezig geweest (inclusief uitlijnen) want werkelijk alles zat tegen. Petje af voor @Antera die dat in een uur zegt te kunnen.

Het is wel een wereld van verschil met de standaard dempers die aan het einde van hun latijn waren.
 

EdK

Forumguru
Ik had gelukkig een vaste prijs afgesproken.
Tsja maar blijkbaar geen vaste tijd....
Man wat had je allemaal in die overige 6 uur kunnen doen met de vrouw en kinders....

maar goed voor euromasters was het natuurlijk de eerste Skoda !! Omdat die @Antera de rest voor hun neus wegkaapt...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Voor anderen is het misschien goed te weten wat er zoal misging......
Maar belangrijker nog: hoe rijdt het?
 

FlavioX

Forumguru
Het volgende is misgegaan.

Een wielslot zat zo vast dat die warmgestookt moest worden om los te krijgen.

De topboutjes van de voorste dempers waren vastgeroest en bij de linkerdemper is het busje met schroefdraad aan de onderkant afgebroken waardoor de bout moest worden afgezaagd. Je kan er niet echt lekker bij dus dat duurde wel even.
De dempers uit de onderste klemring halen duurde ook wel even want ze zaten behoorlijk vast en je kon heel moeilijk een wig tussen de klemring zetten om hem open te duwen.
Montage van de nieuwe voordempers was vanwege de zelfde reden heel erg moeizaam. Ook sprong de linker aandrijfas nog los en die moest weer terug geduwd worden.

De achterste dempers waren redelijk makkelijk los te halen maar de nieuwe demper monteren ging erg lastig omdat de bout waarmee de onderkant van de de demper wordt vastgezet niet recht voor het gat kwam te zitten en je dan het risico loopt de interne schroefdraad van de draagarm te beschadigen.
Na een tijdje hebben we de onderste chassisarm maar losgemaakt waardoor je meer ruimte kreeg. De veer moest wel eerst opgespannen worden want die schoot er anders zo tussen uit.
Toen we dat door hadden was de andere kant zo gedaan.

Al met al een klus die m.i. door twee personen gedaan moet worden dus hoe @Antera dat in zijn eentje in een uurtje doet is voor mij onbegrijpelijk.
Mocht ik de auto nog een keer laten verlagen ben ik erg benieuwd wat hij dan anders c.q. sneller doet.
 
Bovenaan Onderaan