Koplamp pitten vervangen hoe?

langlekker

Nieuw lid
Hallo. Ik heb een kapot dimlicht.
Dus ik dacht ik ga ze allebei vervangen en dan met led pitten.

Nu komt de vraag, hoe doe je dat?
Zit het met een beugeltje vast wat los moet en dan pit eruit trekken?

Of net als bij mijn Toyota de pit naar links los draaien?

En demonteren jullie ook onderdelen van de auto, bumper of accu, want ik kom er met mijn klauwen gewoon niet bij.

Captain Hook

Forumguru
Hoe je je lampen (indien defect) verwisselt, staat in de gebruiksaanwijzing.
Je weet wel, dat ouderwetse boekje wat bij je auto hoort. ;)
Hetzij een papieren versie, hetzij een PDFje wat je kunt downloaden.

En ja, het zit soms nogal vast en ja, zonder handschoenen loop je gauw schaaf- en/of snijwonden op. Zeker als je grote dikke vingers hebt.

De orginele halogeenlamen vervangen door een LED lichtbron is weer een ander verhaal. Daarover is in dit forum al tig keer geschreven en verteld.
't Is een behoorlijk zoekplaatje of LED vervangers passen qua afmetingen, of de afdekkap er nog op past en of ze een correct lichtbeeld leveren. Nog afgezien van mogelijke CAN-bus perikelen.

Tees

Donateur
Ik dacht dat de Osrams niet voor de F2 goedgekeurd waren (net zoals de O2), maar opvallend genoeg wel (dank @Rallye)!

Blijft nog wel mijn smaakpuntje over van de kleurtint. Die LEDriving Vintage's zijn overigens naar mijn mening niet anders dan de Nightbreaker LEDs, met als enige verschil de kleurtemperatuur en de afwezige goedkeuring. De prijs is ook ongeveer hetzelfde. Maar t lichtbeeld is voor mij niet te onderscheiden van de originele halogeenlampen.

Captain Hook

Forumguru
Toch niet @Tees . Want alleen H4 staan voor de F2 op die lijst van Osram.
En zo te zien heeft @langlekker projectorkoplampen (net zoals ik destijds bij de Roomster) en daar zitten H7 halogeenlampen in.

't Zal misschien wel werken, H7 LED units van Osram, maar ik zie ze dus niet staan op die lijst.
En of het allemaal past, is ook maar weer de vraag.

Hier wat perikelen die ik had met LED inbouw bij de Roomster:

Tees

Donateur
Als je in de lijst van de LEDriving compatibiliteit kijkt, dan kan je zien welke adapters nodig zijn voor welke auto. Bij mijn O2 was er nog een losse adapter nodig, maar geen andere afdekkap. Maar de F2 koplamp zit net ff anders in elkaar.

Edit: de F2 staat niet bij de lijst van de LEDrivings...dat maakt t wel wat ingewikkelder.

Laatst bewerkt:

langlekker

Nieuw lid
Ik heb een setje van 12 euro van Aliexpress gekocht h7 met precies dezelfde afmetingen als halogeen inclusief koelventilator.

Canbus heeft de fabia 2 dat?
Als problemen met canbus geeft dan zal dat alleen een waarschuwings lampje zijn toch?

En weet niet of ze met deze leds of de duurdere leds wel door de apk komt

Wat rekent een garage voor montage? Wat is een redelijke prijs

Tees

Donateur
Tsja...€12...A-merk LEDs zoals Osram of Philips kosten 5-10x zo veel. Trek zelf je conclusie. Of ze door de APK komen zal er vanaf hangen hoeveel strooilicht ze geven, dat is het grote probleem van goedkope LEDs. Bij de Osrams die ik geïnstalleerd heb is het lichtbeeld zoals gezegd niet te onderscheiden van halogeen. Dus dat zou geen probleem moeten geven bij de APK (heb deze eind januari, dan weet ik t zeker).

Een goede garage zou deze niet installeren schat ik zo, want ze zijn formeel niet toegestaan op de weg in NL. De F2 heeft zeker CANbus licht controle, dan krijg je idd een (permanent) waarschuwinglampje / pingetje als je pech hebt.
Heb je de aanwijzingen die @Peter-036 benoemde al gevolgd?

1983jeroen

Forumguru
Ik had eerst ook een goedkoop setje van AliExpress.
Dacht dat het goed licht gaf, maar mijn vriendin klaagde vaak over mijn lampen als ik achter haar reed.
Toen toch maar voor de Osram LEDs gegaan. Wereld van verschil in lichtbeeld! Toen ik daarmee voor het eerst een parkeergarage in reed viel me meteen op hoe strak afgetekend licht het gaf ten opzichte van de goedkope LEDs.

Dat de Osram LEDs niet goedgekeurd zijn voor de F2 zal waarschijnlijk gewoon zijn omdat de auto te oud is ofzo waardoor ze het niet getest hebben.
Lijkt mij dat ze in een F2 ook gewoon goed licht zullen geven. De vraag is dan alleen of het past...

• Leuk
Waarderingen: Tees

langlekker

Nieuw lid
1000029999.jpg

Bijlagen

• IMG_20241223_155704086.jpg
    IMG_20241223_155704086.jpg
    699,3 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20241223_155929353.jpg
    IMG_20241223_155929353.jpg
    670,6 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20241223_160002251.jpg
    IMG_20241223_160002251.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 5

langlekker

Nieuw lid
Ik dacht dat ik met koelventilator had, maar dat waren de pitten van de Corolla.

Die ik in de Corolla heb die schijnen perfect, en niemand die seint van de tegenliggers, maar dat zijn wel iets andere pitten, maar ook cheap van Ali in een gewone reflector lamp.

Bovenaan Onderaan