Dat gelige laagje, het verkleuren van koplampen gebeurt bij bijna alle auto's die voorzien zijn van polycarbonaat 'glas' in de koplamp unit. Dit gebeurt na verloop van tijd door veroudering van de kunststof en vooral de coatings, die vergelen het meeste. Bij de een wat eerder dan bij de ander, komt bij alle merken voor. Wordt inderdaad veroorzaakt door de invloed van UV licht, zowel uit zonlicht als uit de autoverlichting zelf.
Polijsten en opnieuw coaten kan zeker helpen, maar is altijd een tijdelijke oplossing. De verwering zit meestal aan de buitenkant, maar soms ook aan de binnenzijde en dan kan je er echt niet bij zonder de unit open te maken. Als het polycarbonaat zelf is aangetast wordt het ook oppassen met polijsten en schuren.
Er is op YouTube veel over te vinden. Ik heb onze privé Peugeot 307 vorig jaar gedaan met grit 10.000 schuurpapier, nat geschuurd, gepolijst met de dremel en daarna met een glascoating beschermd. Resultaat was heel behoorlijk, de lichtopbrengst was duidelijk beter. Het is wel een klusje, dat schuren heb ik met de hand gedaan omdat ik niet te ver wilde gaan, veel meer controle dan met een machine. Was wel een aantal uurtjes werk.