Koplamp stuk, hoe vervangen

SkodaMan

Actief lid
Is het een O2? Dan heb je hel vel van je handen liggen. Ik vind het helemaal niks maar het kan wel!
 

LenK

Forumguru
Ik wacht in het draadje Lamp verwisselen? al sinds 05-12-2006 op de truc:

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Bij de O2 is het max 1 minuutje (als je het trucje weet van het stekkertje)

[/ QUOTE ]
Kom op Matra_Murena maak ons wijzer
xyxthumbs.gif
 

SmurfForLife

Actief lid
Zelf nog niet ervaren, maar van de dealer gehoord dat deze lampen (te) makkelijk zijn te vervangen. Ergen dien je een schroef los te draaien en dan trek je de hele unit eruit. De rest spreekt dan voor zich. Je hoeft dus geen Hans Kazan te heten om achter je lichtunits te kloten met je handen.
 

LenK

Forumguru
Zover kom ik ook. Het probleem is het losmaken van de kabel.
Als je die niet losmaakt moet je (vooral aan de kant van de accu) in een heel beperkte ruimte met heel beperkt zicht op de tast de lamp verwisselen.
 

Timothee

Actief lid
Als je nu eens de handleiding leest die je bij de auto hebt gekregen? Ik heb laatst mijn beide koplampen vervangen (O2) en dat was werkelijk te simpel voor woorden!

Je moet alleen bij het terugplaatsen van de units goed kijken dat de geleidingen aan de onderkant goed in de gleufjes passen. Daar ging het bij mij niet helemaal goed waardoor ik te veel kracht zette en de plaat verschoven heb. Met een torx schroevendraaier is die echter weer te verstellen.


BTW: je hoeft de kabel helemaal niet los te maken. Ik kreeg dat kreng ook niet los en heb de units gewoon opzij geklapt en op een kratje gelegd. Zo had ik voldoende ruimte om de lamp zelf te vervangen. Dat moet dus lukken, tenzij bij jouw auto de kabels een stuk korter zijn.
 

Okki

Donateur
Altijd even op een niet te koude dag en bij daglicht uitproberen. Op het moment dat je de lamp echt moet vervangen is het altijd koud en donker!
 

LenK

Forumguru
Kleine handjes?
Of kreeg jij de kabels wel los?
Laat dan eens weten hoe je de stekker loskrijgt van de lichtunit!
Die lampunit naar buiten schuiven kan iedereen, maar dat is niet genoeg om de lampen simpel te verwisselen.
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Zover kom ik ook. Het probleem is het losmaken van de kabel.
Als je die niet losmaakt moet je (vooral aan de kant van de accu) in een heel beperkte ruimte met heel beperkt zicht op de tast de lamp verwisselen.

[/ QUOTE ]

Dat heb ik dus ook! Die hele unit is er zo uit maar die kabel is met geen mogelijkheid eruit te krijgen!!
En dat staat dus niet in het boekje.
 

Runn

Nieuw lid
De stekker is los te maken door met een kleine (platte) schroevendraaier de vergrendeling op de stekker los te klikken. De uitsparing zit aan de onderzijde!

Het kost niet veel kracht en is een fluitje van een cent.
Heb het zelf al een x of vier mogen doen.

Kijk eerst eens bij de rechterlamp. Deze unit komt wat verder los, waarna de lamp gedeeltelijk te draaien is. Zo is te zien dat er een vergrendeling op de stekker zit.

Veel suc6 en pas op voor de lak !
 

Timothee

Actief lid
De kabel is bij mijn O2 lang genoeg om de unit eruit te trekken en opzij te draaien....heb dan genoeg ruimte om de lamp te vervangen. Dus het loshalen is helemaal niet nodig (en lukte mij ook niet).
 

ougie

Forumguru
Mooi totaal verhaal zo; even op een rijtje zetten,,,
-Draai de plastic schroef los (wit in mijn geval).
-Trek aan het metalen platte palletje/hendeltje (richting het moterblok),en de unit komt los.
-Trek de unit mooi recht naar buiten.
-Wip met een klein plat schroevendraaiertje het stekkertje los.
-En trek het stekkertje uit de unit.
-Verwissel de lamp en plaats en stekkertje weer terug.
-Schuif nu de unit weer terug op de plaats. Let op, dit luisterd redelijk precies.
-Als hij precies op zijn plaats zit draai je de schroef weer vast.
Ook de tip van Okkie is een goede tip. En als bij Timothee is ook bij mij het niet echt nodig het stekkertje los te halen, de snoertjes zijn net lang genoeg om het lampje zo te verwisselen. Oh ja, kijk uit voor de lak en je handen.
 

ad5000

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Runn</font><hr />

De stekker is los te maken door met een kleine (platte) schroevendraaier de vergrendeling op de stekker los te klikken. De uitsparing zit aan de onderzijde!

Het kost niet veel kracht en is een fluitje van een cent.
Heb het zelf al een x of vier mogen doen.

Kijk eerst eens bij de rechterlamp. Deze unit komt wat verder los, waarna de lamp gedeeltelijk te draaien is. Zo is te zien dat er een vergrendeling op de stekker zit.

Veel suc6 en pas op voor de lak !

[/ QUOTE ]

Ehhh zo'n RS heeft toch xenon, gaat dat net zo vaak stuk als een 'gewone' lamp
smiley29.gif


Ik lees overal dat xenon een veel langere levensduur heeft dan een H1,4,7 etc. Ze kunnen kapot (alles kan kapot), maar hopelijk niet zo vaak als de lampen van een van mijn golfjes IV
mad.gif
 

Ad_O2

Lid
Het nadeel is dat alle lampjes nog steeds gemaakt zijn voor 12V en je boordspanning lekker rond de 14,5 Volt is.
Geef wel een lekkere licht opbrengst maar je lampjes fikken wel sneller uit....
Xenon heeft een schakel apparaat er tussen zitten en is daar dus veel minder gevoelig voor en het is een gasontlading lamp.
Gaan ook veel langer mee dan HalloGeenLicht
 

Runn

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ad5000</font><hr />
Ehhh zo'n RS heeft toch xenon, gaat dat net zo vaak stuk als een 'gewone' lamp
smiley29.gif


Ik lees overal dat xenon een veel langere levensduur heeft dan een H1,4,7 etc. Ze kunnen kapot (alles kan kapot), maar hopelijk niet zo vaak als de lampen van een van mijn golfjes IV
mad.gif


[/ QUOTE ]

Klopt als een bus!
Xenon heeft inderdaad een langere levensduur. Alleen heb ik de lampen los gehad om de stadslichtlampen te vervangen voor lampjes die een echt witte uitstraling hebben, alsmede de knipperlichtlampjes te vervangen voor "zilverlook"

Het resultaat mag er dan ook weer wezen.
laugh.gif

Jammer is wel dat er geen leds toegepast kunnen worden. De can-bus blijkt daar van over zijn nek te gaan.
frown.gif

(zie ander topic)
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Runn</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: ad5000</font><hr />
Ehhh zo'n RS heeft toch xenon, gaat dat net zo vaak stuk als een 'gewone' lamp
smiley29.gif


Ik lees overal dat xenon een veel langere levensduur heeft dan een H1,4,7 etc. Ze kunnen kapot (alles kan kapot), maar hopelijk niet zo vaak als de lampen van een van mijn golfjes IV
mad.gif


[/ QUOTE ]

Klopt als een bus!
Xenon heeft inderdaad een langere levensduur. Alleen heb ik de lampen los gehad om de stadslichtlampen te vervangen voor lampjes die een echt witte uitstraling hebben, alsmede de knipperlichtlampjes te vervangen voor "zilverlook"

Het resultaat mag er dan ook weer wezen.
laugh.gif

Jammer is wel dat er geen leds toegepast kunnen worden. De can-bus blijkt daar van over zijn nek te gaan.
frown.gif

(zie ander topic)

[/ QUOTE ]

Xenon gaat waarschijnlijk langer mee dan je motor.
Rond de 15.000 uur, als je er van uit gaat dat je gemmiddeld 50 km p/uur rijdt kun je dus 750.000 km rijden en dat trekt je motor echt niet.

@Runn
Welke stadslichten heb je er in laten zetten, ik ben vrijdag namelijk naar de garage geweest om er blue vision van Philips erin te laten zetten maar de orginele waren ook al blauw en zie bijna geen verschil.
En ze zijn dus nog steeds te geel.
 

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Runn</font><hr />
alsmede de knipperlichtlampjes te vervangen voor "zilverlook"

[/ QUOTE ]

Foto's van die "zilverlook"?
 

Runn

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Runn
Welke stadslichten heb je er in laten zetten, ik ben vrijdag namelijk naar de garage geweest om er blue vision van Philips erin te laten zetten maar de orginele waren ook al blauw en zie bijna geen verschil.
En ze zijn dus nog steeds te geel.

[/ QUOTE ]

Ik heb de lampjes van Philips erin zitten. De originele lampjes waren idd ook al lichtblauw getint. Het resultaat was voor mij beter en dus voldoende. Deze lampjes zijn er ook nog met iets donkerder blauw getint glas. (onbekend welk merk, maar verkrijgbaar bij de autospeciaalzaak)
Ik heb deze nog niet in de unit geplaats. Geen idee of de uitstraling witter zal zijn. Wel heb ik deze in de plafonverlichting (buislampje) Die is inderdaad spierwit
smile.gif
Ik denk dat het ook te maken heeft met het type glas voor het stadslicht ?

Voor wat betreft de zilverlook: ik heb er geen foto's van, maar kijk eens op de site van Philips: Philips SilverVision
De lampjes vallen in de reflector minder op. Is het nodig, nee. Is het mooi, ja
laugh.gif
 

Okki

Donateur
Ik zal eens zien of ik je ergens in Dordt kan spotten!
 

Bijlagen

  • 48183-zilverlook.JPG
    48183-zilverlook.JPG
    20,6 KB · Weergaven: 25
Bovenaan Onderaan