Koplampen altijd aan bij rijden

Ik heb al even gezocht op het forum en loop vast op termen als dagrijverlichting e.d. Mijn vraag is: is het mogelijk (bijv. via Vagcom) om de verlichting altijd te laten branden en vanzelf uit te laten gaan als je de auto uitzet? Op mijn VW Passat CC zit dit namelijk wel, dat als je de lampen aanzet met de ronde knop links op het dashboard, de verlichting netjes aangaat als je de motor start en weer uitgaat als je de motor uitzet.

Met de Fabia heb ik alleen dagrijverlichting aan. Als ik de knop voor de normale verlichting aanzet, dan gaat deze niet vanzelf uit en zal er een pieper afgaan als je de deur opent.

Wie weet dit?
 
Dank Erik. Heb dat hele topic doorgenomen, maar niets hierover als antwoord kunnen vinden, tenzij ik op de verkeerde termen voor deze verlichting zoek....

Ik ga daar maar eens een post plaatsen, denk ik. Of er moet een moderator zo vriendelijke zijn om deze te verplaatsen. Dan nog iemand vinden met een Vagcom die wil helpen. Misschien heeft JD Engineering er wel een liggen en wil die even helpen, als ik daar toch ben voor de tuning.
 
Onder je stuur vind je de zekeringkast. In die zekeringkast zit normaalgezien een schakelaar om de dagverlichting uit te schakelen. (Ik vermoed toch dat het bij de Fabia gelijkloopt als bij de Roomster...)
 

Antera

Donateur
Dat kan zeker in vagcom is dit aan te zetten althans al op de golf 6, octavia 2 , audi a4 enz geprogrammeerd gehad. Daarom verwacht ik op jouw auto niet anders.
 
Onder je stuur vind je de zekeringkast. In die zekeringkast zit normaalgezien een schakelaar om de dagverlichting uit te schakelen. (Ik vermoed toch dat het bij de Fabia gelijkloopt als bij de Roomster...)

Kijk, daar zit dus de verwarring. Deze verlichting bedoel ik niet, want dat knopje had ik al gevonden. Het gaat om de koplampen en achterlichten die je 's avonds aanzet.

Hoop dat iemand dit kan bevestigen, wat Antera aangeeft.
 
Ik denk niet dat dat bedoeld wordt... Op mijn O2 kan ik de verlichtingsknop gewoon op de stand "aan" laten staan (meest rechter stand). Bij het uitschakelen van de auto gaat ook de verlichting voor en achter uit. Start ik weer, dan gaat de boel weer branden. *Daarnaast* heb ik de stand "auto" waarbij overdag de dagrijverlichting en 's nachts de heleboel brandt. Maar die stand wordt niet bedoelt, de eerste wordt gezocht.

Met de Fiësta die ik hiervoor had moest ik elke keer de knop terugdraaien naar "0" omdat anders een pieper ging. Dat gebeurt nu bij de topicstarter ook.

Dus: is het mogelijk de boel net zo te programmeren als bij bijvoorbeeld mijn O2: de knop blijft altijd op "aan" staan, het licht gaat uit zodra ik de sleutel terugdraai en aan zodra ik weer start.

Dat was toch de vraag?
 

Canon-Eye

Forumguru
Op mijn OII (vorige auto, bj 2007) werkte dit wel degelijk in combinatie met de coming home/leaving home - in die stand hoef je dus nooit meer aan de ronde knop te komen(*), want de lampen gaan aan zodra je 'm van slot doet en blijven branden als je rijdt, tot de ingestelde tijd nadat je 'm weer hebt afgesloten.

(*) Behalve om de mistlichten (achter en indien aanwezig: ook voor) aan en uit te zetten.
Daar zit ook meteen een nadeeltje: omdat je na thuiskomst de ronde knop niet meer hoeft terug te draaien, is de kans levensgroot dat ingeschakelde mistlichten ook ingeschakeld blijven. En omdat het controlelampje van de voor-mistlampen alleen bij die schakelaar zit (en niet in het dashboard) zie je dat makkelijk over het hoofd, zodat je makkelijk onbedoeld met de voorste mistlichten aan blijft rondtoeren. Terwijl het zelfs in mijn Fabia van 2002 al beter geregeld was: daar zat ook het controlelampje van de voorste mistlampen in een van de klokken recht voor m'n neus. Onbegrijpelijk dat dit bij de Octavia nog altijd niet verbeterd is...
 
Maar als je coming home/leaving home uitschakelt werkt de knop nog steeds zoals de vraagsteller het bedoelt: motor starten -> licht gaat aan, motor uit -> licht gaat uit. Zonder aan de knop te komen. Dan heb je geen licht bij het naar de auto lopen en geen licht bij het naar huis lopen, maar dat staat ook niet in de vraag...

citaat:
Op mijn VW Passat CC zit dit namelijk wel, dat als je de lampen aanzet met de ronde knop links op het dashboard, de verlichting netjes aangaat als je de motor start en weer uitgaat als je de motor uitzet.

Ik kan het niet op een andere manier lezen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is inderdaad dezelfde stand van de schakelaar. De coming / leaving home tijd moet je dan op 0 seconden instellen (kan, als ik me goed herinner, via de maxidot) - althans bij de Octavia. Maar op mijn Fabia heb ik dit ook (nog) niet kunnen ontdekken, dus het is denkbaar dat het daar simpelweg helemaal niet kan? En dat was eigenlijk de vraag van TS.
 
Ik denk dat wij de vraag van TS beiden anders lezen, lijkt me goed even te wachten op uitsluitsel van hem (ik blijf er bij dat die verlichting op het moment dat de motor nièt draait in de vraag van TS niet relevant is. Motor starten -> licht aan, motor stoppen -> licht uit. Daar draait het om.). Dat het op dit moment niet kan is juist het probleem van TS: hoe de boel zò te programmeren dat het wèl kan?

Edit: bij de O2 werkt de coming en leaving home functie trouwens alleen als de knop op de stand "auto" staat. Als de knop continu "naar rechts" staat doet die functie helemaal niets....
 
Bedoel inderdaad wat nikkel1964 zegt. Coming home functie is voor mij dan een extratje, die ik inderdaad ook op de VW heb. Ik heb echter geen maxi dot in de fabia.
 

Bakkertje

Forumguru
Edit: bij de O2 werkt de coming en leaving home functie trouwens alleen als de knop op de stand "auto" staat. Als de knop continu "naar rechts" staat doet die functie helemaal niets....

Wellicht dat dit geldt voor de facelift O2, bij mijn pre-FL had ik de verlichting altijd aan en daarbij werkte ook gewoon de coming home en leaving home?
Die had overigens wel een auto-stand, maar geen dagrijverlichting (vandaar dat ie altijd aan stond..)
 

MacManiac78

Forumguru
Koplampen altijd aan.... In de GL kan dit wel met stadslichten, maar dat is APK-afkeur, omdat de DRL's dan als 'mistlampen' gezien worden.
 
Hier wordt gewoon bedoeld ipv de dagrijverlichting aan (onderste lampjes) de dimverlichting aan (normale koplampen). Als die beide aan zijn is het inderdaad afkeuringswaardig, maar datbedoelen we dus niet. Ik heb ook al paar keer gehad dat ik in donker weg reed met alleen dagrijverlichting aan. Erg gevaarlijk omdat je dan achter geen licht hebt. Dit komt misschien omdat ik met andere auto van me erg slecht licht heb, lijkt dan ongeveer op alleen dagrijverlichting in Skoda.
Zou dan liever hebben dat je dagrij ook zelf aan moet zetten, of altijd dimlicht! Dat eerste kan ik zoals ik nu lees makkelijk doen door schakelaartje in zekerkastje om te zetten. Ga dit dus maar eens eerst doen, thanks!
 

MacManiac78

Forumguru
Dat besproken schakelaartje hebben alleen de pre-2012 modellen, de modellen van 2012, hebben daar een lege plaats.
 

RefleCs

Forumguru
Op mijn mj2012 Fabia scout zit deze schakelaar er gewoon. Omdat op de Scout geen DRL leverbaar is bij de mistlampen wordt i.p.v. de DRL de normale verlichting (dus voor en achter) ingeschakeld. Met de genoemde schakelaar schakel je deze optie uit danwel aan.

Kortom DRL in de Fabia Scout = Standaard Dimlicht alleen alle klokken en knopjes in het interieur blijven onverlicht.

Ongetwijfeld zal voor de Roomster Scout dit hetzelfde zijn.
 

MacManiac78

Forumguru
En die mogelijkheid zou een APK afkeur zijn.
DRL is alleen verlichting voeren aan de voorzijde, maar misschien omdat er geen overige verlichting gevoerd wordt dat het wel toegestaan is.
 

Canon-Eye

Forumguru
DRL is alleen verlichting voeren aan de voorzijde
Bijna goed.
Ten aanzien van de DRL is alleen bepaald dat deze niet mag worden gevoerd in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde. Over DRL in combinatie met verlichting aan de achterzijde is helemaal niets bepaald - dus is het niet verboden. En ik wil ze persé aan hebben.

Voor wat betreft mijn parkeerlichtjes (c.q. 'stadslichten') aan de voorkant, die kennelijk niet los te koppelen zijn van de achterverlichting, geldt dus dat dit formeel niet mag. Ik verwacht daar in de dagelijkse praktijk geen problemen mee; mochten die zich onverhoopt toch voordoen, dan verf ik de bolletjes wel zwart of zo. Of is er misschien een slimme Vagcomspecialist die dit wel kan oplossen?

Zo niet, dan zal er ten tijde van de apk even een (tijdelijke) oplossing gecreëerd moeten worden... (dwz achterlichten voor 1,5 uur loskoppelen van de DRL, evt. schone bolletjes i.p.v. de geblindeerde).
 
Bovenaan Onderaan