Koplampen O2FL

higgy

Forumguru
Ik moet de rechter koplamp v mijn O2FL vervangen omdat daar telkens vocht in komt.
Wie weet of de BEHUIZING van de koplampen met xenon gelijk is aan die met halogeen?
Een unit incl xenon is namelijk zelfs gebruikt nog duur, en m’n xenon doet het prima. Als de behuizingen onderling uitwisselbaar zijn bouw ik gewoon lampen en electronica over op een halogeen-behuizing.

hemi24

Forumguru
Zijn totaal andere units, alleen al om het feit dat de Xenon van de facelift versie meesturend is.
Verschil is van een afstandje te herkennen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Slider

Forumguru
Als de behuizingen onderling uitwisselbaar zijn bouw ik gewoon lampen en electronica over op een halogeen-behuizing.
Los van het feit of dit überhaupt kan, vraag ik me vooral af of je dit moet willen.

Om al het binnenwerk over te zetten moet de hele unit open, dus het "glas" er af vermoed ik om ruimte te hebben. Dat moet je dan ook weer perfect sealen, anders heb je direct weer een unit met vocht problemen. Denk dat al die moeite en risico op vocht er na (wat je juist wilt tegengaan), het gewoon niet waard is.

higgy

Forumguru
Thx. Dat wordt dan een xenon unit scoren. De electronica aan de achterzijde daarvan mag missen. Die krengen kosten gebruikt toch gauw € 400

higgy

Forumguru
En afgelopen week geslaagd voor een nog enigszins betaalbare gebruikte rechter koplampunit. Eindelijk van dat vocht in de koplamp af.

Nu is het natuurlijk te laat.. En ik vraag mij dit gewoon af. Maar kun je niet gewoon de rubber afdichting vervangen? Of anders met bijvoorbeeld vloeibare pakking eventuele lekkages dichten? Of denk ik nu (te) simpel.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Vocht in koplampen is maar heel zelden gevolg van lekkage, bij temperatuurwisselingen komt er altijd wat vocht in.
Verder moet je de lamp (pit) kunnen vervangen, dus echt 'waterdicht' maken is geen optie.

Rallye

Forumguru
Zijn totaal andere units, alleen al om het feit dat de Xenon van de facelift versie meesturend is.
Verschil is van een afstandje te herkennen.
Ze zijn weldegelijk verschillend natuurlijk, maar volgens mij was meesturen pas mogelijk bij de O3. Bij mijn O2 FL gingen de lampen bij het starten alleen op en neer, bij de O3 ook naar links en rechts volgens mij. Bij de O2 heb ik de bochtverlichting nog laten activeren.

hemi24

Forumguru
Ik weet het wel zeker, ik had meedraaiende Xenon op de O2 facelift versie. Was een Elegance Businessline; maakte bij het starten altijd even een neer-op, buiten en weer terug beweging.

• Leuk

Canon-Eye

Forumguru
Ik reed van 2007 tot 2011 een O2C pre-FL (1.9TDI pompverstuiver DSG Business uitvoering) met Xenon dimlicht en halogeen grootlicht.
Die dimlichten stuurden niet mee, maar deden bij inschakelen wel altijd hun gymnastische oefeningen: zowel op en neer als heen en weer.

Tees

Donateur
Ongeacht jouw herinnering @Canon-Eye, moet je toch erkennen dat het merkwaardig zou zijn als de dimlichten alléén bij t inschakelen naar links/rechts zouden bewegen en niet bij t sturen...?

Canon-Eye

Forumguru
De O2 stond thuis altijd geparkeerd in de garage en daar vielen die bewegingen nogal op. In elk geval veel meer dan onderweg, mochten ze stiekum toch meesturen geweest zijn...
De Fabia had vaste projectorkoplampen - ik had aanvankelijk xenons aangevinkt, maar de verkopende dealer in Spijkenisse vond dat eigenlijk zonde van het geld en raadde de projectors aan als (vrijwel) net zo goed, maar stukken voordeliger. Hij kreeg gelijk, al heb ik later de pitten wel vervangen door Philips X-Treme Visions (en nog later door RaceVisions). Maar dat had meer te maken met mijn ouder wordende ogen...

higgy

Forumguru
Jullie doen mijn draadje verzanden :-)
Maar: ook ik zie mijn lampen bij het opstarten op en neer en links/rechts bewegen. Tegelijkertijd heb ik niet de indruk dat ze meesturend zijn.

• Leuk

hemi24

Forumguru
Tegelijkertijd heb ik niet de indruk dat ze meesturend zijn.
Dat kan heel goed liggen aan de stand van de lichtschakelaar: volgens mij werkt de AFS- functionaliteit enkel in de AUTO stand.
Dus als jij de knop altijd op de dimlichtstand hebt staan, ga je ze niet zien meesturen…

Canon-Eye

Forumguru
Dát zou het kunnen zijn inderdaad. Ik heb nu eenmaal een langjarige gepatenteerde takkehekel aan die automaatstand en in het pre-DRL tijdperk draaide ik standaard bij elke start de lichtschakelaar van 0 naar dimlicht, zodat ik zeker wist dat dit brandde, ongeacht tijdstip of lichtomstandigheden.
Bij de Fabia2 deed ik dat trouwens ook meestal omdat ik de DRL daarvan nog niet overtuigend vond.

Bovenaan Onderaan