Koppeling laten vervangen, dubbelmassvliegwiel ook gelijk doen?

pkrijgsman

Actief lid
Skodabroeders,

In een ander topic schreef ik over de DSG koppeling die vervangen gaat worden. De S3 combi is van 11-'19, 105.000 km gelopen. Is het raadzaam om het dubbelmassavliegwiel gelijk mee te nemen in deze vervanging? Of is dat een probleemloos onderdeel? (Oke, ain't no such thing as... maar is het storingsgevoelig?)

In mijn golf4 1.9tdi 90pk ging dat problemen geven, maar dan hebben we het over heeeel lang geleden ;)

haassie

Forumguru
In verhouding tot de kosten die je al maakt waarvan meerendeel uurloon is…de bak is eraf en dus direct toegankelijk..dus ja…ik zou het wel doen, al kan ik natuurlijk niet in andermans knip kijken!

Frup

Forumguru
De monteur zou kunnen beoordelen of dat noodzakelijk of gewenst is. In mijn geval enkele jaren terug zat er speling in ('axiaal en radiaal').
Als het niet nodig is, waarom dan vervangen?

haassie

Forumguru
Ja met zo’n redenatie kun je de oliekeerringen ook beter gelijk meepakken, vraag is alleen, waar ga je uiteindelijk stoppen…
Gelukkig ieder z’n eigen redenatie…maar als die ook bereikbaar zijn en nog minder kosten dan zeker meenemen haha goede tip!

hemi24

Forumguru
@haassie : Vergeet dan ook niet de homokineten, stofhoezen, wiellagers, veerpootlagers, schokbrekers, stabilisatorstangen en rubbers in de ophanging…. ;)

haassie

Forumguru
@hemi24 Als jij dat wil, moet je dat zeker doen, gelukkig kan ik binnen het logische wél een lijn trekken….maar die van jou zou erna écht als nieuw rijden…en vergeet je gordelspanners niet ;)

pkrijgsman

Actief lid
Waarom vervangen? Het onderdeel an sich is niet duur, de hoeveelheid arbeid wél. Dus als de boel dan toch open ligt overweeg ik preventief te vervangen. Tegelijk, stel datie wel nog 150k meegaat, tja, dan is het weggegooid geld. Maar stel dat ik over 6mnd aan de beurt ben....ik heb geen glazen bol (die is defect helaas), maar lees wel hier en daar dat t weleens voorkomt.

Een homomineet kun je makkelijker bij, kost minder arbeid etc.

@haassie goeie tip van de gordelspanners, die neem ik mee...

haassie

Forumguru
Wat zou jij doen als de boel open ligt? Alles is ter beoordeling natuurlijk maar als er de geringste twijfel bestaat zou ik op dat soort klein onderdelen echt niet besparen. Zijn relatief goedkoop en toegankelijk op dat moment…als je liggende gelden hebt om de auto een aantal keer uit elkaar te laten halen en van spijt geen last hebt haha dan is dat voor jou de betere optie denk ik. Ieder z’n keuze.

hemi24

Forumguru
Als ‘ie open ligt, kun je het pas beoordelen, dus we kunnen discussiëren tot we een ons wegen, maar dat leidt tot niets…

pkrijgsman

Actief lid
@hemi24 en @haassie exact.. Laten we vooral houden op gezonde discussie. Je kan idd de zaak doortrekken tot in de kleinste details, maar dat schiet niet op. Mijn punt heb ik gemaakt in de vorige post (toch enige kwetsbaarheid), en idd @hemi24 , pas als de boel open ligt, weet je meer.

Wel goed om zo alle standpunten eens aan te horen, dat helpt ook wel in de belsuitvorming, maar ook om misschien hier en daar (niet) verder te kijken. Dank voor alle reacties! (Reparatie staat over 2wkn gepland, wordt dus vervolgd ;) )

Arjan1985

Forumguru
Je moet je ook bij elke dure reparatie afvragen hoe lang je nog met je auto wilt rijden.
Wat je lange termijn visie is. Althans dat neem ik altijd mee in mijn overweging bij dure reparaties.

Bovenaan Onderaan