gehaktbal
Forumguru
Hoi allemaal, ben even op zoek naar wat onderdelen/technische expertise. Hopelijk is dat aanwezig op het forum
De koppeling van mijn Octavia III heeft zo zijn kuren, hierover al enkele topics aangemaakt en sommige problemen zijn opgelost en andere niet.
Twee zaken die opgelost zijn:
1. Koppeling had verschillende hoogte in aangrijpingspunt >> Nieuwe koppelingsset heeft dit opgelost. Was zeer grote vervuiling aanwezig.
2. Koppeling maakte ratelend geluid bij stationair/ontkoppeld >> Druklager was zeer ver versleten. Nieuwe druklager heeft dit opgelost.
3. Versnellingen gingen soms hakerig >> Opgelost met nieuwe koppeling + nieuwe versnellingsbak olie.
Wat ik nu nog wel ervaar, en waar ik wat over op het forum lees maar zonder antwoord, is het volgende:
Als ik 's ochtends wegrijd, lijkt het pedaal gewoon soepel te bewegen. Zoals het hoort.
Maar hoe meer ik rijd (en dan voornamelijk stadsverkeer), hoe stroever de koppeling lijkt te gaan. Op een gegeven moment gaat het stroef genoeg, dat het ook lastig wordt om het aangrijpingspunt prettig te bedienen. De volgende dag gaat het pedaal vervolgens weer soepel totdat hij weer veelvuldig gebruikt wordt.
Om dit op te lossen heb ik al de hoofdkoppelingscilinder, hulpkoppelingscilinder en remvloeistof vervangen (en dus ook ontlucht). Helaas zonder soelaas.
Het enige wat (tijdelijk) lijkt te helpen, is het smeren van het pedaal. En dan met name de scharnierpunten en de veer (voor zo ver je daar bij kan in gemonteerde toestand).
Ik kan me voorstellen dat als je kunststof veelvuldig wrijft, dat smering/vervuiling anders zal reageren door de ontstane warmte, dus het pedaal stroever zou kunnen worden.
Nu lees ik op internet e.e.a. over de koppelingspedaal-veer die soms ook defect of zeer vervuild raakt. Wat ik me nu afvraag:
Weet iemand of het vervangen van de veer zulke problemen zou kunnen oplossen? En betreft het dan meestal alleen de veer?
Of gebruik ik nu gewoon het verkeerde smeermiddel?
Heb destijds eerst de boel gesmeerd met WD40 om te lokaliseren of het pedaal soepeler ging, om vervolgens het hele zaakje met PTFE in te spuiten. Dit een week later nog eens herhaald. Maar zonder het resultaat wat ik eigenlijk zou willen.

De koppeling van mijn Octavia III heeft zo zijn kuren, hierover al enkele topics aangemaakt en sommige problemen zijn opgelost en andere niet.
Twee zaken die opgelost zijn:
1. Koppeling had verschillende hoogte in aangrijpingspunt >> Nieuwe koppelingsset heeft dit opgelost. Was zeer grote vervuiling aanwezig.
2. Koppeling maakte ratelend geluid bij stationair/ontkoppeld >> Druklager was zeer ver versleten. Nieuwe druklager heeft dit opgelost.
3. Versnellingen gingen soms hakerig >> Opgelost met nieuwe koppeling + nieuwe versnellingsbak olie.
Wat ik nu nog wel ervaar, en waar ik wat over op het forum lees maar zonder antwoord, is het volgende:
Als ik 's ochtends wegrijd, lijkt het pedaal gewoon soepel te bewegen. Zoals het hoort.
Maar hoe meer ik rijd (en dan voornamelijk stadsverkeer), hoe stroever de koppeling lijkt te gaan. Op een gegeven moment gaat het stroef genoeg, dat het ook lastig wordt om het aangrijpingspunt prettig te bedienen. De volgende dag gaat het pedaal vervolgens weer soepel totdat hij weer veelvuldig gebruikt wordt.
Om dit op te lossen heb ik al de hoofdkoppelingscilinder, hulpkoppelingscilinder en remvloeistof vervangen (en dus ook ontlucht). Helaas zonder soelaas.
Het enige wat (tijdelijk) lijkt te helpen, is het smeren van het pedaal. En dan met name de scharnierpunten en de veer (voor zo ver je daar bij kan in gemonteerde toestand).
Ik kan me voorstellen dat als je kunststof veelvuldig wrijft, dat smering/vervuiling anders zal reageren door de ontstane warmte, dus het pedaal stroever zou kunnen worden.
Nu lees ik op internet e.e.a. over de koppelingspedaal-veer die soms ook defect of zeer vervuild raakt. Wat ik me nu afvraag:
Weet iemand of het vervangen van de veer zulke problemen zou kunnen oplossen? En betreft het dan meestal alleen de veer?
Of gebruik ik nu gewoon het verkeerde smeermiddel?
Heb destijds eerst de boel gesmeerd met WD40 om te lokaliseren of het pedaal soepeler ging, om vervolgens het hele zaakje met PTFE in te spuiten. Dit een week later nog eens herhaald. Maar zonder het resultaat wat ik eigenlijk zou willen.