gehaktbal
Forumguru
Ik ben van plan de koppelingsset van mijn O3 uit 2013 te vervangen.
Paar facts:
Bouwjaar: 2013
Km-stand: 245.000 km
Motor: 1.4 TSI
Motorcode: CHPA
Versnellingsbakcode: NBJ
Klachten/reden tot vervanging:
- Koppelingspedaal trapt zwaar. Bij enige bewuste slip, wordt deze ineens een stuk lichter totdat de auto een aantal uur later stil gestaan heeft;
- Hoogte van aangrijpingspunt is wisselend. Om die reden zijn de hoofd- en hulpkoppelingscilinder al vervangen en natuurlijk ontlucht. Probleem blijft bestaan;
- Schakelen gaat soms hakerig, soms soepel (ik denk in samenspraak met het punt hier boven);
- Druklager is soms zeer goed hoorbaar bij stationair draaien. Paar keer koppelingspedaal indrukken en druklager is ineens stil, weer paar keer intrappen en je hoort hem weer;
Het vervangen van de koppeling wil ik uitvoeren in een doe-het-zelf garage met brug en profi gereedschap, samen met iemand die een bredere auto-achtergrond heeft (maar niet specifiek VAG).
Over het vervangen bij deze 2 vragen aan de techneuten hier:
1. Ik wil de set "SACHS KOPPELINGSSET XTEND 3000 970 101". Weet iemand of deze passend is bij de motor/versnellingsbak code?
2. Zijn er behalve de set (koppelingsplaat, drukgroep en druklager) meer zaken om (preventief) mee te vervangen i.v.m. bovenstaande klachten? Of is het bijv. gezien km-stand verstandig om de krukaskeerring mee te vervangen? Of b.v. de geleidebus van het druklager? Of is dit onzin?
Bedankt alvast! Hoop een berg leed te kunnen voorkomen waarbij de versnellingsbak er na de koppelings-wissel weer van af zou moeten!
Da's zo'n beetje het laatste waar ik straks aan wil denken als ik dit gedaan heb.
Paar facts:
Bouwjaar: 2013
Km-stand: 245.000 km
Motor: 1.4 TSI
Motorcode: CHPA
Versnellingsbakcode: NBJ
Klachten/reden tot vervanging:
- Koppelingspedaal trapt zwaar. Bij enige bewuste slip, wordt deze ineens een stuk lichter totdat de auto een aantal uur later stil gestaan heeft;
- Hoogte van aangrijpingspunt is wisselend. Om die reden zijn de hoofd- en hulpkoppelingscilinder al vervangen en natuurlijk ontlucht. Probleem blijft bestaan;
- Schakelen gaat soms hakerig, soms soepel (ik denk in samenspraak met het punt hier boven);
- Druklager is soms zeer goed hoorbaar bij stationair draaien. Paar keer koppelingspedaal indrukken en druklager is ineens stil, weer paar keer intrappen en je hoort hem weer;
Het vervangen van de koppeling wil ik uitvoeren in een doe-het-zelf garage met brug en profi gereedschap, samen met iemand die een bredere auto-achtergrond heeft (maar niet specifiek VAG).
Over het vervangen bij deze 2 vragen aan de techneuten hier:
1. Ik wil de set "SACHS KOPPELINGSSET XTEND 3000 970 101". Weet iemand of deze passend is bij de motor/versnellingsbak code?
2. Zijn er behalve de set (koppelingsplaat, drukgroep en druklager) meer zaken om (preventief) mee te vervangen i.v.m. bovenstaande klachten? Of is het bijv. gezien km-stand verstandig om de krukaskeerring mee te vervangen? Of b.v. de geleidebus van het druklager? Of is dit onzin?
Bedankt alvast! Hoop een berg leed te kunnen voorkomen waarbij de versnellingsbak er na de koppelings-wissel weer van af zou moeten!

Laatst bewerkt: