Koppelkromme 1.2 TSI 63 kW

piair1982

Forumguru
De 1.2 tsi heeft alleen de turbo. Pas de 1.4 tsi in de rs heeft ook een compressor. De eigenschap van een diesel is dat ie in hogere toeren steeds minder koppel levert. Ongeacht turbo of niet.
 

Noord26

Forumguru
Betekent dit ook dat het ideale schakelmoment bij 2000 omw/min ligt voor een 1.2 TDI of zie ik dit verkeerd?

Nou nee, want dan valt hij behoorlijk terug. Het motortje moet ook harder werken als je heel vroeg doorschakelt bij acceleratie, hetgeen weer resulteerd in een juist hoger verbruik.
 

Skoody Boo

Actief lid
Betekent dit ook dat het ideale schakelmoment bij 2000 omw/min ligt voor een 1.2 TDI of zie ik dit verkeerd?
Ideaal vanuit welk gezichtspunt?

Bij de tsi is 2000 toeren ideaal als je zuinig wilt rijden omdat je in de volgende versnelling dan ongeveer rond 1500 uitkomt. Als je snel wilt optrekken is even boven de 5500 ideaal. Voor dat snel optrekken met de greenline moet je bij 4300 schakelen als ik het grafiekje zo lees. Voor zuinig rijden met de greenline weet ik het niet. Is het niet zo dat je dan ook in de volgende versnelling rond 1500 weer moet uitkomen?
 

Ridley

Forumguru
Zuinig rijden heb ik geen verstand van, Koppelkromme ook niet. Wat ik wel kan zeggen is ervaring t.o.v. De oude 1.4 motor. Vandaag eens flink doorgetrokken van 120 tot 170 en het verbaasde me echt hoe verrassend snel dat dit motortje dat deed! Hij kon nog nog harder, maar op de A2 leek me dat niet zo verstandig...
 

Race Eend

Forumguru
Hier de uitdraai

orgt.jpg


polo 1.2 TSI 90pk op 98 benzine (98 benzine maakt de grafiek echt strakker omdat hij dan niet pingelt).

orgt.jpg
 

Hetzer

Forumguru
@Race Eend , is er überhaupt verschil tussen de 86 TSI in de Fabia en de A1, tov de 90 PK van de polo,
Ze leveren allebei, standaard meer dan 90 pk
 
Bovenaan Onderaan