De ervaringen tot nu toe:
Ondertussen vanaf 18 november 2015 tot heden een kleine 11.000 kilometer gereden incl. een wintersport naar Karinthië (Oostenrijk).
Mijn positieve ervaringen:
- heerlijke cruise sloep.
- alle voor mij benodigde luxe zit erop
- veel positieve reacties op de auto
- lekker veel 12V aansluitingen.
- afwerking is erg netjes gedaan, hoger niveau als bij mijn S2 uit 2012.
- fijne bestuurders stoel (in de Style Businessline)
- 1.6 tdi komt in principe goed mee, net wat krachtiger dan de 1.6 tdi uit de S2. In Duitsland op de autobahn heb ik geen klachten. Zelfs op de snelheidsmeter in de auto (dus niet op de GPS) de 220 km/h nog aangetikt en er zat nog wel iets meer in.
De verbeterpunten:
- ik mis de "rain-closingsensor", ik laat graag mijn raam een stukje open. Dat kan nu nog wel met kans op inregenen, de S2 ging uit zichzelf keurig dicht bij een paar druppels regen op de sensor.
- ik had toch graag voorruitverwarming aan moeten vinken op de optielijst.
- ik mis ook het fixeer systeem met de verschuifbare balk in de kofferbak.
- het onderstel is wel erg comfortabel, soms iets te zacht en dan deint hij ook. (idd op te lossen door een set sportveren)
- ruitenwissersproeier rechts spuit niet goed op de ruit (schijnt een update voor te zijn)
- stuur stond niet recht bij aflevering van de auto (Skoda Van den Udenhout in Veldhoven heeft dit keurig recht gezet)
- auto was niet goed gepoetst bij aflevering, waxresten op zwarte kunststof delen ( Skoda dealer heeft dit keurig opgelost)
- jammer dat je niet een up to date navigatie systeem krijgt bij aflevering vd auto. Dit moet je zelf up to date brengen dmv download nieuwe software. (kost je wel een sd kaartje)
De echt negatieve punten:
- trilling in stuur
- trilling in stoel
- trilling in gedeelte middenconsole waar mijn rechterbeen/knie (alleen bij wat grotere mensen denk ik) tegen aan rust.
- eigen is er bijna overal een soort trilling/onrust te voelen, dit is niet comfortabel en hoort niet op een nieuwe auto.
Wanneer doet zich dit voor:
- bij het rijden op gladde wegen (asfalt).
- Bij aanhouden van 80 km/h en 90 km/h voel je het duidelijk, alle snelheden daarboven voel je het ook. De rit naar Oostenrijk was dan ook niet echt fijn met continu die trilling.
- bij versnellen / gas geven voel je ook een onrustigheid/trilling
ondertussen is de superb al 3x naar de garage geweest voor dit probleem, Van den Udenhout heeft het volgende al gedaan:
- testrit in mijn auto door chef werkplaats, hij komt ook tot alle bovenstaande klachten. En geeft duidelijk aan dat dit niet normaal is.
- balanceren wielen (2x), geen resultaat
- andere wielen en banden, geen resultaat
- testrit in 2.0 tdi H6 (deze had het niet) (deze heeft trouwens ook een andere koppeling viel mij op)
- testrit in een nieuwe S3 combi 1.6 tdi H6 met 5 km op de teller, deze had ook dezelfde trilling, vergelijkbare diagnose. Deze auto wordt trouwens gewoon zo uitgeleverd aan de klant :-)
- melding bij importeur gedaan door Skoda dealer. Deze geeft natuurlijk gelijk aan dat binnen de "technische marge" valt.... jaja. En dat de dealer een aantal testen moet uitvoeren. Die had hij al gedaan, dus nu is het wederom afwachten op de reactie van de importeur. Vreemd dat een importeur gelijk zo moet reageren.
Ik heb bij de dealer al aangegeven dat ik zo niet blijf doorrijden, verwacht wel een oplossing.
Hij gaat verder in overleg met de importeur.
Ik heb de Superb maandag 8 februari afgeleverd bij Van den Udenhout, hij gaat die dag op transport naar de importeurswerkplaats van SKODA / PON voor onderzoek. Ik ben echt heeeeeel erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren, maar ik verwacht nog steeds een oplossing, als PON er niets aan doet, dan blijft het probleem bij Van den Udenhout liggen.
Als leen auto een Seat Leon 1.4 TSI met 122 pk meegekregen, deze trilt gelukkig niet, je merkt gelijk het verschil in comfort. Trouwens wel een hele andere klasse auto wat betreft materiaalkeuze en afwerking. Natuurlijk zijn veel onderdelen echt precies hetzelfde maar de Superb is toch echt een luxere auto.