Kosten rijklaar maken

Wij hebben vorige week onze Skoda Octavia van een jaar oud bij een officiele Skoda dealer opgehaald. Tijdens de aflevering waren het instructieboekje en het Service boekje zoek aangezien de aflevering door een ander werd gedaan dan door degene die de auto aan ons verkocht heeft.

Wij hebben beide boekjes per post nagestuurd gekregen, echter staat er geen vermelding van enig onderhoud in het serviceboekje. Tevens geeft de boardcomputer aan dat de auto over 6.000 km voor service in aanmerking komt. Wij hebben € 695,00 moeten betalen voor kosten rijklaar maken. Dan mag je toch redelijkerwijs verwachten dat een auto dan een grote beurt heeft gekregen?

Tijdens de aankoop hebben wij nog gevraagd wat de kosten rijklaar maken inhoudt. Het antwoord hierop was dat het poetsen en de garantie betreft. Het laatste vind ik vreemd aangezien de auto nog in de fabrieksgarantie zit. Nu blijkt dus dat de auto geen onderhoud heeft gehad. Het komt er mijn inziens dus op neer dat wij dus erg veel betaald hebben voor het poetsen van de auto.
 

Ridley

Forumguru
Idd! Auto moet zeker een jaarbeurt krijgen als hij (zij) 1 jr. oud is voor aflevering. Ik vind de kosten rijklaar maken erg hoog voor een occasion, voor nieuwe auto's begrijp ik het wel (kenteken aanvragen, mattenset, volle tank, complete inspectie of alles werkt en erop zit). Meestal liggen de kosten voor een occasion de helft lager. Zou eens een bezoekje brengen aan je dealer.... :(
 

peperskoda

Forumguru
Persoonlijk zou ik eerst eens met de dealer gaan praten en hem vragen waarom de indicator nog steeds aangeeft dat de auto over 6000km onderhoud nodig heeft terwijl je net € 695,= hebt afgerekend voor afleveringskosten(er staat vast en zeker ergens beschreven waarvoor je dat betaald) Daarnaast zou ik beleefd duidelijk maken dat je je niet kunt voorstellen dat deze officiële dealer je met een gerust hart over 6.000km nog eens een fors bedrag voor onderhoud laat betalen. Kijk dan wat ze doen, laten ze je stikken dan kun je altijd een wat steviger toon aanslaan en ze schriftelijk een redelijke termijn voorschotelen waarbinnen ze alsnog het onderhoud aan je voertuig mogen doen.

Overigens een dealer die het lef heeft € 695,= te rekenen voor afleveringskosten bij een gebruikte auto en dan niet verder komt als de poetsbeurt(kosten € 75,= en garantie terwijl de auto nog fabrieksgarantie heeft) krijgt alleen nog mijn rug te zien, met zulke bedrijven doe ik geen zaken!
 

Gunner

Forumguru
Tijdens de aankoop hebben wij nog gevraagd wat de kosten rijklaar maken inhoudt. Het antwoord hierop was dat het poetsen en de garantie betreft. Het laatste vind ik vreemd aangezien de auto nog in de fabrieksgarantie zit. Nu blijkt dus dat de auto geen onderhoud heeft gehad. Het komt er mijn inziens dus op neer dat wij dus erg veel betaald hebben voor het poetsen van de auto.
Kan niet zeggen dat je zelf erg assertief bent geweest. Je wist zelf dat je de auto kocht die nog fabrieksgarantie heeft, waarom je niet zelf begonnen bent over dat feit terwijl ze zeggen dat rijklaarmaakkosten o.a garantie is (wat erg vreemd is).

Bij autoverkopers moet je echt dingen afspreken cq op papier zetten, geen aannames doen over dingen ze volgens jou wel doen.

(er staat vast en zeker ergens beschreven waarvoor je dat betaald) !

als er iets vaag is opgebouwd is het volgens mij wel de afleverkosten... ik zou iig nergens vanuit gaan.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb de indruk dat afleveringskosten een soort van vaste winstmarge inhouden voor bepaalde dealers.

Daar staat tegenover dat je wel een eigen verantwoordelijkheid hebt, zeker als het om afspraken vooraf gaat over wat er wel en niet voor het bedrag dat je betaalt wordt geleverd.

Persoonlijk zou ik die dealer ook nog even vertellen dat ik hem met naam en adres aan de (internet-)schandpaal zou nagelen als hij het hier bij liet zitten.

Tot slot zou die dealer mij na aflopen van de garantieperiode nooit meer terug zien voor onderhoud e.d., en zou ik aan iedereen in mijn omgeving die ook maar denkt aan het aanschaffen van een auto het hele verhaal in geuren en kleuren vertellen. Het is 1 ding om een klant te schofferen, het is een ander om daardoor jezelf in de voet te schieten omdat die klant een aantal potentiële klanten bij je weg jaagt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou in elk geval een hele forse korting vragen, omdat blijkbaar het originele serviceboekje zoek is, en je bij problemen dus ook niet kunt bewijzen dat de auto op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Dat het instructieboekje vervangen is door een nieuw exemplaar lijkt me geen probleem, het ontbreken van onderhoudsgegevens kan wel een probleem worden. Ook als je over enige tijd bijvoorbeeld lakproblemen krijgt, zal men je vertellen dat je geen lakgarantie meer hebt, omdat de auto niet zijn jaarlijkse onderhoud bij de dealer heeft gehad (die dan ook de lak kan checken).
 

andrehj

Forumguru
Kunnen ze de onderhoudshistorie van zo'n nieuwe auto niet gewoon uit de computer trekken? Hier hebben dealers toch een (Europees, of zelfs wereldwijd) systeem voor? Ik zou daar gewoon een afschrift van vragen.
 

deusjevo

Forumguru
Ben 2 maanden geleden voor een occasion Panda wezen kijken bij een Fiat garage in Maassluis. Brave borst van een verkoper dacht dat ik echt 695 :shocked: euro afleverkosten voor een Panda van 2 jaar oud ging betalen die nota bene altijd in onderhoud was geweest bij diezelfde Fiat garage. Toen hij ijskoud begon uit te leggen dat dat was om de auto na te kijken, APK te keuren (auto van 2 jaar oud!) en een halve tank brandstof (15 liter!) was hij dus een potentiele klant kwijt. Heb uiteindelijk een Panda bij een andere Fiat garage gekocht, zonder afleveringskosten. Typisch gevalletje "JAMMER JOH" :icon_smile_dead: voor de Fiat garage FIVAN uit Maassluis.....
 

Chatslet

Forumguru
Voordat er een steen bij de dealer door de ramen gaat, zou het niet kunnen zijn dat ze gewoon zijn vergeten de service indicator te resetten? Ik bedoel 695 euro, grote beurt a 350, beetje poetsen 100, Airco onderhoud 150 en hier en daar wat steenslagschade weg werken dan kom je er wel.
 

The bone collector

Senior Member
Die kosten voor rijklaar te maken, is ook een typisch Nederlands fenomeen. Ik zie er het nut niet van in. Toen ik mijn nieuwe auto ging halen was die helemaal gepoetst, kreeg ik een set matten, was er een kenteken gemaakt, brandblusser, enz voor 0 euro. Tanken, dat is het enige dat ik dan wel zelf moest doen. Voor de rest heet dat service in België.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij moet je onder de streep kijken, de afleverkosten zijn er misschien wel maar dan is de vraagprijs misschien lager of vice versa?
 

Cordoba

Forumguru
Bij occasions zat het in het verleden ook in de prijs, maar in navolging van de nieuwe auto's, houdt men de prijs ogenschijnlijk laag, door allerlei extra kosten niet mee te rekenen in de vraagprijs. Volgens deze redenering kan een garage een ingeruilde auto ook verkopen voor dezelfde prijs als ze 'm inkopen: via kosten rijklaar maken (beurt, garantie, poetsbeurt) worden de kosten dan alsnog verrekend. En ja, ik weet dat de garage(gebouw en inhoud) en het personeel ook betaald moeten worden, maar ik weet ook dat garages al 25 jaar geen winst meer maken op verkoop van ingeruilde auto's. Het zelfs zo, dat men hoopt aan het eind van de inruiltrajecten vanaf de verkoop van een nieuwe auto een positief saldo over te houden, maar dat lukt niet altijd, de winst moet komen van onderhoud en verkoop van onderdelen/accessoires.
 

dirkie996

Forumguru
en zo hoort het ook! alleen jammer dat je tank niet vol zat ;)

greetz Corné
Ik heb liever dat de tank leeg is en geen afleveringskosten.Dat scheelt je blijkbaar toch rap minimum 500€. In België zou je die afleveringskosten niet verkocht krijgen. En die pralines of bloemen bij aflevering, die blijkbaar erbij horen in Nederland, zijn dan wel heel duur verrekend, lijkt me.:crazy:
 

Gunner

Forumguru
In België zou je die afleveringskosten niet verkocht krijgen.
Nee en daarom zit het in Belgie dus al in de prijs verwerkt..... zijn de belgische verdelers dus aardig slim :laugh:

Maar ik zou liever ook transparantie zien van de kosten. Als je de kosten optelt voor een O3 uit de folder kom je op 728 euro. Dat twee dealers waar ik geweest ben uiteindelijk 900 op de rekening zetten. Dure mattenset en tank benzine voor 170 euro....

In elke andere branche is de uiteindelijke prijs lager dan de adviesprijs. Maar in de autobranche dus omgekeerd.
 

Noord26

Forumguru
Afleveringskosten heb ik nog nooit betaald bij een auto, 2e hands of nieuw. De dealer moet het erop zetten voor de verkoop, maar dat is het eerste wat ik door streep tijdens onderhandelingen. ;)
 

Pollewop

Forumguru
Tja... Zaken als de afleveringskosten etc., en wat je daarvoor krijgt, dien je naar mijn mening toch echt te bespreken VOORDAT je akkoord gaat met de aankoop c.q. je handtekening zet. Om nu achteraf een dealer zwart te maken omdat je hebt verzuimd dat te doen vind ik niet zo sterk, want als je er niet mee akkoord was gegaan had de dealer het je ook niet mogen berekenen...

Succes... :xyxthumbs:
 

Noord26

Forumguru
Jij *denkt* dat je geen afleverkosten hebt betaald.

Er zit meer marge op een auto als menig verkoper je laat denken. De laatste 2 aankopen betroffen hier Skoda's. Op de ene stond in eerste instantie een totaalprijs van €18.400,-. Daar is uiteindelijk minder als €16K voor betaald. Op de andere (de huidige SuperB) stond in eerste instantie onder aan de streep €14.500,-. Daar hebben toen uiteindelijk €10.600,- voor betaald + 2 jaar garantie (ipv 6 maanden) + splinternieuwe 18" velgen met nieuwe sloffen en nieuwe winterbanden op de 16" die er onder zaten.

Ach ja, laat mij die afleveringskosten dan maar wel betalen. Die lullen we er toch wel meervoudig vanaf? Niet alleen de prijs is over te onderhandelen, ook de opties die een dealer niet zoveel kosten en een koper wel zijn interessant op op dergelijke momenten aan te tippen. Zoals extra garantie en opties (in mijn geval velgen).

Vooral op een 2e hands kun je zeer gemakkelijk onderhandelen aan het einde van een fiscaal jaar. Onze eerste Skoda was een gewild model en een nieuwe, de 2e was een 2e hands aan het einde van het jaar. Als je weet hoe je kunt onderhandelen en waar de grens ongeveer ligt scheelt het behoorlijk.
 
Bovenaan Onderaan