Kosten rijklaar maken

Gunner

Forumguru
Als je weet hoe je kunt onderhandelen en waar de grens ongeveer ligt scheelt het behoorlijk.
Iedereen zegt altijd dat ze fantastisch kunnen onderhandelen, maar vertel eens hoe je dat doet? nergens vind je concrete succesverhalen.

Desnoods per PM als je dat niet openbaar doet ;)
 

Noord26

Forumguru
Volgens mij zeg ik nergens dat ik fantastisch kan onderhandelen? Ik pas gewoon de cursussen van mijn (vorige) werkgever(s) toe in de dagelijkse praktijk. Ben technisch inkoper geweest.
 

The bone collector

Senior Member
In Belgie zit het dan ook in de prijs verwerkt.

Hoeveel een Nederlandse dealer neemt op een auto weet ik niet. Een Belgische dealer heeft ongeveer 3 à 5 % winst op een auto. Tenzij een Nederlandse dealer veel minder marge neemt, vrees ik dat die afleverkosten gewoon een trukje zijn om eerst te verkopen en dan nog wat extra winst te realiseren.
 

Pollewop

Forumguru
Het is vrijwel onmogelijk om te zeggen wat de marge is op een nieuwe auto, tenzij je verkoopleider bij een dealer bent uiteraard. De importeurs verlenen vaak speciale actie- en kwantumkortingen of speciale tijdelijke bonussen per model, om zodoende de verkoop per model "te sturen". E.e.a wordt vaak ook nog beïnvloed door de "forecast" die is afgegeven. (Aantallen per model per maand). Als b.v. een model heel goed loopt dan worden de marges de op andere modellen hoger. Het is een zeer dynamisch proces...
 

Noord26

Forumguru
Die 3-5% winst is niet de realiteit kan ik je vertellen. Op de kaalste uitvoering zit al rondom 10%.
 

MarcoO2

Forumguru
Beetje zinloze discussie dit, allereerst omdat "winst" een zeer breed begrip is (wat over welke winst praten we?) en daarnaast omdat het winstpercentrage per merk, land, type, dealer, moment, en zo kan ik nog ff doorgaan...
 
Toen wij prijs gingen vergelijken met de Citigo vs de UP! viel de dealer van de UP! gelijk af, hij liet ons een offerte zien waar de UP! 200,- meer koste voor afleveren geen probleem VW wat meer merk dan Skoda, maar toen kwamen we bij het kopje volle tank, daar wou meneer de dealer 75,- voor tikken (30L tankje dus 2,50,- per liter benzine) toen wij daar een opmerking over maakte zij hij, ow je moet niet naar de kleine getallen kijken dat doet niemand! :bye: Gelijk de Citigo besteld dus :)
 

The bone collector

Senior Member
Je telt een aanzienlijke som neer voor een nieuwe auto, maar de dealer verdient er bitterweinig aan. Op een A1 stadswagen heeft een Audi-dealer bijvoorbeeld 6 procent marge, waarvan 3,5 procent sowieso aan elke klant wordt toegekend. Voor een A6 bedraagt de dealermarge 11 procent, de standaardkorting 8,5 procent. Dealers kunnen hun marges wel verhogen - hoogstens een paar procenten - als ze bepaalde kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen halen die door de importeur worden opgelegd.

Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroen), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 a 15 procent.

Bron: nieuwsblad.be

Ik ben zeker geen kenner i.v.m. winstmarges van de dealers of zo, het zijn maar getallen die ik af en toe lees in onze Vlaamse kranten.
 
E

Ex-lid 2926

Vreemd fenomeen, die afleveringskosten. Ze worden de laatste jaren zelfs berekend bij de aankoop van een gebruikte auto. Soms worden ze ook nog rijklaarmaakkosten genoemd. Alsof de auto nog in rijdende staat gebracht dient te worden.
In mijn ogen is het gewoon prijsopdrijving. In een advertentie een prijs noemen met daarachter een klein sterretje en dan onderaan de pagina moeten lezen dat er nog een immens bedrag bijkomt (afleveringskosten en iedere andere kleur dan wit).
Moet je dit ook betalen bij aanschaf van een wasmachine, TV of nieuwe fiets. Nee dus. En dan hoor ik dat flauwe BPM argument. Dat de klant BPM over de afleveringskosten moet betalen als deze kosten bij de prijs inbegrepen waren. Vroeger heeft Citroen een keer de moed gehad om echte prijzen te vermelden in de advertenties. Heel eerlijk en het verdiende navolging. Helaas moest Citroën weer terug naar het systeem van kale prijzen omdat hun concurrentiepositie in gevaar kwam.
Het idiote gedoe van allerlei bijkomende kosten zorgt er in mijn opinie voor dat de autohandel het ietwat schimmige beeld van zichzelf in stand houdt.
En dan nog iets. Het voordeel van garantie als je een gebruikte auto bij de Bovag of merkdealer aanschaft. Die garantie krijg je niet maar koop je dus.
Vorig jaar een gebruikte Fiat Panda gekocht. Dagelijks even Marktplaats afgezocht en uiteindelijk een prachtig zeer compleet uitgerust goed onderhouden exemplaar van een particulier gevonden. Alleen de airco moest even bijgevuld worden. Dat waren onze enige bijkomende kosten. En onze Panda was nu een paar duizend Euro goedkoper dan een vergelijkbaar exemplaar bij een autobedrijf.
Voor mijn volgende auto (of motor) kijk ik eerst op de particuliere markt.
 
Je telt een aanzienlijke som neer voor een nieuwe auto, maar de dealer verdient er bitterweinig aan. Op een A1 stadswagen heeft een Audi-dealer bijvoorbeeld 6 procent marge, waarvan 3,5 procent sowieso aan elke klant wordt toegekend. Voor een A6 bedraagt de dealermarge 11 procent, de standaardkorting 8,5 procent. Dealers kunnen hun marges wel verhogen - hoogstens een paar procenten - als ze bepaalde kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen halen die door de importeur worden opgelegd.

Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroen), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 a 15 procent.

Bron: nieuwsblad.be

Ik ben zeker geen kenner i.v.m. winstmarges van de dealers of zo, het zijn maar getallen die ik af en toe lees in onze Vlaamse kranten.


Tja beetje aangeklede a6 kost toch wel 30000, 11-8,5 is 2,5% dus 7500,- voor een praatje + bakkie koffie en wat email verkeer? om de afleveringskosten worden apart berekend!

Moet je eens naar de computer wereld gaan kijken, daar is echt heel weinig te halen
 

jalex_h

Forumguru
Tja beetje aangeklede a6 kost toch wel 30000, 11-8,5 is 2,5% dus 7500,- voor een praatje + bakkie koffie en wat email verkeer?

Ehh, bij mij is 2,5% van 30.000,00 maar 750,00. En behalve de koffie moet daarvan ook het pand en de verkoper betaald worden....
 
Bovenaan Onderaan