Je telt een aanzienlijke som neer voor een nieuwe auto, maar de dealer verdient er bitterweinig aan. Op een A1 stadswagen heeft een Audi-dealer bijvoorbeeld 6 procent marge, waarvan 3,5 procent sowieso aan elke klant wordt toegekend. Voor een A6 bedraagt de dealermarge 11 procent, de standaardkorting 8,5 procent. Dealers kunnen hun marges wel verhogen - hoogstens een paar procenten - als ze bepaalde kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen halen die door de importeur worden opgelegd.
Sommige merken hebben de traditie grote kortingen toe te kennen (Citroen), andere merken (zoals het prestigieuze Porsche of het zeer scherp geprijsde Dacia) houden zich strikter aan de catalogusprijzen. In het algemeen is een korting van 10 a 15 procent.
Bron: nieuwsblad.be
Ik ben zeker geen kenner i.v.m. winstmarges van de dealers of zo, het zijn maar getallen die ik af en toe lees in onze Vlaamse kranten.