Koud He ?

Dolf

Actief lid
Hallo, ik weet niet of hier al over geschreven is, maar ik wil ff het volgende onder de aandacht brengen.
Nu het s'morgens een graad of 5 vriest duurt het naar mijn mening veel te lang voordat mijn verwarming een beetje warme lucht begint te blazen........pas na +/- 8a 10 Km.
Dit probleem had ìk niet met mijn vorige auto (nissan primera)(ook op benzine) iemand gelijke ervaring?
 

Henny

Actief lid
Ik vind het verbazingwekkend snel bij deze nieuwe auto. (benzine) Sneller dan in de O1 en inderdaad al binnen een minuut of 2. Nog nooit gehad in enige auto trouwens!
 

VEEJAY

Forumguru
Na 6 minuten is het al warm, ik doe dan wel alleen van voren blazen. Na 2 minuten ook de voetjes erbij en na 10 minuten doe ik hem op auto stand.

Ik heb het een keer in een lange file gehad dat het weer koud werd omdat ik langer stilstond dan reed. Een beetje gas geven in zijn vrij hielp dan om weer wat warmte te krijgen.
 

higgy

Forumguru
M'n stoelverwarming werkt lekker snel hoor... /forum/images/graemlins/489.gif /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

ougie

Forumguru
Geen problemen, hij is zo warm en de ruiten zijn binnen twee minuten schoon. Mijn clima komt nooit van de AUTO stand af. Hooguit om het systeem eens in de twee weken schoon te laten blazen, dan zet ik hem na een lange rit even op ECON stand. Zo heb ik het altijd snel lekker warm en droog.
 
Bij diesel duurt het sowieso langer voordat de motor warm word, immers hij is ook zuiniger. Het heeft dus ook geen zin direct de blower hoog aan te zetten. Wacht hier 3 of 4 minuten mee als je rijd.
 

VEEJAY

Forumguru
zit er ook stuurverwarming bij de stoelverwarming? Ik heb geen last van koude stoelen, wel een koude stuur..
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
zit er ook stuurverwarming bij de stoelverwarming? Ik heb geen last van koude stoelen, wel een koude stuur..

[/ QUOTE ]

Ik zag vanmiddag in de zon dat iig het lampje hiervoor wel tussen de instrumenten zit.

/forum/images/graemlins/ot.gif Wat betekent dat lampje met die rugleuning met een pijltje naar voren/achteren?
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik zag vanmiddag in de zon dat iig het lampje hiervoor wel tussen de instrumenten zit.

/forum/images/graemlins/ot.gif Wat betekent dat lampje met die rugleuning met een pijltje naar voren/achteren?

[/ QUOTE ]
Dat lampje voor het stuur staat in het boekje beschreven.
In de zon zag ik ook vandaag dat icoontje van die rugleuning (achterbankvergrendeling?), maar ook het icoontje van de cruise-control. Beide hebben geen lampjes erachter. Kan dit wel aangsloten worden? Zoals bij Volkswagen?
 

Dutch4x4

Senior Member
En zojuist ook weer erg blij met de kou. Woehoe, wat vond de turbo dat hééérlijk! /forum/images/graemlins/grin.gif
 

VEEJAY

Forumguru
wat was het ook alweer dutch meer zuurstog per cm2 Dus betere verbranding? Wat heeft de turbo voor profijt met de kou?
 
Volgens mij hebben we het daar wel eens over gehad, en kwam eruit dat het niks uitmaakt. Als de lucht ijler is (in de bergen) dan zuigt de turbo ook meer aan om aan zijn afregeldruk te komen. Daarom zijn turbo's zo fijn in de bergen, geen verlies aan vermogen. Dus als de lucht koud (=zwaarder) is geldt lijkt mij het omgekeerde ook (hoeft ie minder hard te werken). Dus niet-turbo auto's zouden eerder baat moeten hebben bij koude lucht.

Maar goed dit wordt wat off-topic...
/forum/images/graemlins/ot.gif

Maar eens, duurt bij mij nu ook eigenlijk veel te lang voordat het een beetje warm is. Als ik constant rond de 80 km/u rij dan komt de motor op een stuk van 22km, wat ik wel eens vaker afleg, niet eens op temperatuur als het -4 is!
Ik vraag me af dat als het ooit -20 zou worden of de naald van de temp-meter wel uit de linker hoek komt... /forum/images/graemlins/crazy.gif Als ik de snelweg oprij, en ga rustig naar 120 a 130 bij 2300 toeren dan is ie wel sneller warm (na 10 min).
 

Dutch4x4

Senior Member
Toegegeven, het is off-topic. /forum/images/graemlins/grin.gif

Maar goed, om toch in te gaan op het eerste deel van je post: ja, het zit natuurlijk voor een groot deel tussen de oren en op hoge snelheid werkt de hogere luchtdichtheid van koude lucht juist tegen je. Bovendien moet je dan ook nog in een winters hogedrukgebied zitten, want anders is de lucht ijler en maakt het sowieso niets uit.

Hoe dan ook, door de compacte lucht heb je wel meer vermogen, maar je auto moet zich ook door diezelfde compacte lucht heen worstelen. Omdat de luchtweerstand snel toeneemt, gaat dat juist op hogere snelheden tegen je werken. Maar bij accelereren vanuit relatief lage snelheden merk je wel degelijk die extra push. En dat is lekker! /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Bovenaan Onderaan