kraak rugleuning achter

JettaFreak

Actief lid
Mijn autoradio is in reparatie (waarschijnlijk overleden na het aansluiten van een vervangende Tomtom permanent docking kit) en daarom rijd ik nu dagelijks 75 kilometer w-w zonder geluid over de speakers. Ik dacht dat het stil zou worden, met hooguit contact met mijn alter ego. Maar wat blijkt, er zit een duidelijk hoorbare kraak/trilling in de rugleuning van de achterbank, schuin tegenover de bestuurdersplaats (om discussies over links of rechts te voorkomen). Ik heb dan toch liever stilte /forum/images/graemlins/crazy.gif. Ik vermoed dat het te maken heeft met de vergrendeling van de rugleuning of met de bevestiging van de gordelrolautomaat. Herkent iemand deze klachten en zo ja, heeft die persoon een oplossing voor mij (behalve de aanschaf van een nieuwe autoradio)? Alvast bedankt.

Groet,

JettaFreak

DJNeO

Actief lid
zouden er dingen in je achterbak kunnen liggen die resoneren tegen je achterbank? zit je achterbank wel in de vergrendeling, maar eigenlijk toch net niet?

Dutch

Actief lid
Dat herken ik. Ik heb dezelfde rammel/kraak en ik vermoed ook dat het van de vergrendeling van de achterbank afkomstig is. Ik heb dit alleen nog niet kunnen testen; zulke lange armen heb ik niet /forum/images/graemlins/cool.gif

Mijn achterbak is leeg en de achterbank is goed vergrendeld, daar ligt het dus niet aan.

Dey

Actief lid
Ook ik heb dit precies eender! Als je de bank omklapt en weer terug zet is het even weg, maar langzaam komt het kraken weer terug.
Wat typisch dat jullie exact hetzelfde kraakje hebben!

P.S. Ik zie dat we alledrie het sportpakket hebben, zou er daar iets mee zijn?

JettaFreak

Actief lid
In de kofferbak ligt vanalles (gastank, reservewiel in tas, lampjes, skodanet, lpgnozzles voor het buitenland etc), maar het geluid is duidelijk te herleiden naar de leuning van de achterzitting rechts /forum/images/graemlins/wink.gif ter hoogte van de hoofdsteun.

Het lijkt me sterk dat het wordt veroorzaakt door het sportpakket. En ja, welk onderdeel dan? De bekleding, vering/demping? En de leuning zit prima in de vergrendeling. Mijn vrouw heeft enige tijd op de achterbank gezeten terwijl ik aan het rijden was om te kijken/luisteren waar het geluidje vandaan komt. Zij kwam tot de conclusie dat de greep waarmee je de leuning uit de vergrendeling haalt een klein beetje speling vertoont; dat zou dan de mogelijke veroorzaker zijn. En als je die in vergrendelde positie probeert strakker te zetten, lijkt het geluid grotendeels te zijn verdwenen. Misschien eens rijden met de leuning naar beneden, kijken of je het dan nog hoort, maar ja, dan staat de gordel weer strakker en als het daaraan ligt, merk je het nog niet.

Hopelijk is mijn autoradio snel weer gemaakt.....

JettaFreak

Actief lid
In de nieuwste Honda Civic rammelt de gesp van de gordel tegen een plastic plaatje tussen te achterdeur en de achterbank. Maar dat is nog makkelijk op te lossen: riem vastklikken. Bij ons Octavia-rijders ligt dat helaas wat moeilijker.

He dat herken ik ook. Ik heb me rotgezocht maar kan het niet vinden. Heb een RS met sportonderstel (toevallig?. Het is niet de vergrendeling al lijkt het daar wel vandaan te komen. Ik heb echter achterin gezeten en de knop vastgehouden, ingedrukt etc, maar het rammeltje blijft.

Fabia

† In Memoriam
Dat probleem komt mij bekend voor, dat had ik met mijn vorige Fabia. De vergrendeling van de achterbank was niet goed, daardoor ging íe irritant kraken. Ik heb er toen maar een stukje stof tussen gedaan en toen was het over. Ook ben ik daarmee naar de dealer gegaan, e.e.a. werd wel aangepast maar het kwam wel weer terug. Mijn huidige Fabia heeft het gelukkig niet.

Timothee

Actief lid
Ik hoor ook af en toe wat rammelen achterin. Ik meende dat het van de hoedenplank kwam nadat ik die eens eruit had gehad. Nu hoor ik het eigenlijk niet meer.

Wat mij bijvoorbeeld weer irriteert is het feit dat de gesp van de gordels achterin rammelt tegen dat harde kunstof dopje in de riem dat hem tegenhoudt. Als iemand achterin heeft gezeten en de riem hangt over de rugleuning en ik rij over een hobbelige weg (heb geen sportonderstel), dan hoor ik die gespen de hele tijd rammelen tegen dat stopje/dopje. De oplossing is om de gespen helemaal bovenaan de rugleuning in het sleufje waar de riem uit komt vast te klemmen. Alleen met de middelste gaat dat niet zo makkelijk...

Beetje jammer dat dat dopje/stopje van zo hard plastic is en dat ze geen uitsparing in de bekleding hebben gemaakt zoals voorheen bij de Golf III waarin je de gesp kunt steken.

Frankie

Actief lid
Verrrrrdomme, ik hoor helemaal niets /forum/images/graemlins/crazy.gif (buiten lek in achterruit, en airco bijgeluid /forum/images/graemlins/smile.gif )..... Dit is net als die nieuwe features een nieuwe storing welke ze er bij de eerdere modellen nog niet inbouwden.. /forum/images/graemlins/wink.gif

Dutch4x4

Senior Member
He, wat grappig (of eigenlijk niet): kraakt de O2 nu ook?

Ik vond 't een tikkie teleurstellend dat ik na 75 duizend kraakvrije km's in de O1 meteen al een kraak had toen ik na aflevering wegreed in de ST. En óók rechtsachter!

Blijkt bij Ford de gordelspanner te zijn, misschien bij Skoda ook?

SkodaMan

Actief lid
Het achterbank-rammeltje/kraakje in mijn O2 kwam door de armleuning. Als ik de armleuning opklap is het weg. Heel irritant.

Timothee

Actief lid
Verdorie, volgens mij heb ik nu ook dat rammeltje in de achterbank! /forum/images/graemlins/frown.gif
Ik heb de gespen van de riemen bovenaan de bank bevestigd dus dat kan het niet zijn. Het lijkt erop dat de sluiting van de rugleuning dat geluid veroorzaakt terwijl hij wel gewoon goed vast zit nadat ik hem had open geklapt en weer dicht heb gedaan. Misschien wat speling in het scharnier?

Tallguy

Forumguru
Nou....jullie zijn niet de enigen met de kraak. Ik heb het ook en dat voor een auto die nog geen 12K gereden heeft. De 15e moet de auto toch naar de dealer (omdat ik net van 3 weken Canada terugkom en mijn auto aantref met een lege airco). Dan laat ik ze meteen naar die kraak kijken.
Ik ben het eens met jullie dat de kans 99% is dat het met de bevestiging van de rugleuning te maken heeft. De leuning los maken en opnieuw vastklikken verhelpt bij mij het probleem namelijk een paar dagen.

SmurfForLife

Actief lid
Probeer de rubberen dop eens uit te draaien. Deze zit achter de leuning als je hem naar voren klapt.

Dit help misschien?

SmurfForLife

Actief lid
Bovenaan, vlak onder de vergendeling v/d leuning

Het is een zwart rubberen uitstekende draaidop c.q. rubber.

Zit is O1 en Fabia.. Dus O2 zal het ook wel hebben...

Tallguy

Forumguru
Ik zal eens kijken. Ik zal de dealer meteen wat andere dingen laten oplossen:

1. Airco doet het niet meer sinds de auto 3 weken stilgestaan heeft tijdens mijn vakantie. Wel het bekende metalig geluid alsof het de freon door de pijp probeert de duwen, maar 0,0 koude lucht. Auto heeft net bijna 12K op de teller dus een beetje vroeg hiervoor. Lekkage?

2. Kraak in rugleuning. Ik wil geen krakende zaken in mijn auto (tenzij ik het ben
smile.gif
)

3. Bijwerken 2 kleine lakbeschadegingen.

4. Uitzetten 1 zap op AB voor bestuurdersdeur en 2 zaps voor alle deuren. Werkt in de praktijk toch niet handig vind ik.

Ik hoop echter wel dat ze die kraak kunnen verhelpen, want ik wordt helemaal gek als ik dat te lang achter elkaar hoor!

Bovenaan Onderaan