kraken bij wielkasten

Arjan1

Nieuw lid
Sinds een paar weken kraakt het behoorlijk bij de achterwielkasten. Ik weet dat de auto in de wintermaanden meer kraakt dan in de zomer. Echter, dit kraken is gewoon irritant. Wie weet wat het kan zijn? Het zijn volgens mij niet de deurrubbers.

De auto heeft 102.000 km gereden

MarcoO2

Forumguru
Ophangrubbers achter. Is een O2 kwaaltje...

Ik was vanmiddag even bij de dealer (Van Laar in Rhenen) voor een klein ander probleempje en heb toen gelijk even gevraagd of ze daar bekend waren met dit probleem.

Antwoord van beide monteurs:
- zou niet door de deurrubbers kunnen komen;
- zouden ook niet de achterste draagarmrubbers kunnen zijn;
- bekend was wel een krakende draadarm vóór.

Kortom, tijd voor een andere dealer of weet niemand nu echt goed waar dat irritante gekraak vandaan komt?

Tallguy

Forumguru
Het is een bekend fenomeen van de O2 (met de zoekfunctie zal je ongetwijfeld meer hierover terugvinden). Ik heb het zelf, net als een redelijk aantal anderen op dit forum, ook gehad. Het zijn de rubbers van de ophangarmen achter. PON weet hiervan, de dealer zou het ook moeten weten.

Ik zelf ga niet naar Van Laar, maar naar Jawes in Ede. Toen ik aangaf wat er aan de hand was en dat het de rubbers van de ophangarmen was, hebben ze die zonder problemen vervangen. Bij ophalen gaven ze ook aan dat het inmiddels een bekend probleem was bij PON.

Misschien dat jij dan ook beter naar Ede kan gaan??

Porettuhcs

Senior Member
Ik was vanmiddag even bij de dealer (Van Laar in Rhenen) voor een klein ander probleempje en heb toen gelijk even gevraagd of ze daar bekend waren met dit probleem.

Antwoord van beide monteurs:
- zou niet door de deurrubbers kunnen komen;
- zouden ook niet de achterste draagarmrubbers kunnen zijn;
- bekend was wel een krakende draadarm vóór.

Kortom, tijd voor een andere dealer of weet niemand nu echt goed waar dat irritante gekraak vandaan komt?

Andere dealer dus......

MarcoO2

Forumguru
Het is een bekend fenomeen van de O2 (met de zoekfunctie zal je ongetwijfeld meer hierover terugvinden). Ik heb het zelf, net als een redelijk aantal anderen op dit forum, ook gehad. Het zijn de rubbers van de ophangarmen achter. PON weet hiervan, de dealer zou het ook moeten weten.

Ik zelf ga niet naar Van Laar, maar naar Jawes in Ede. Toen ik aangaf wat er aan de hand was en dat het de rubbers van de ophangarmen was, hebben ze die zonder problemen vervangen. Bij ophalen gaven ze ook aan dat het inmiddels een bekend probleem was bij PON. Misschien dat jij dan ook beter naar Ede kan gaan??

KLopt, ik heb er al een heleboel over langs zien komen. Vandaar dat ik ;m ook weer even in de groep gooi :smirk:

Dank voor de tip, ik zal wel eens in Ede binnenlopen en kijken wat hun reactie is. Heb jij je auto ook bij Jawes gekocht?

Skombi

Actief lid
Vanaf juni monteert skoda nieuwe rubbers omdat de oude kraakten.
Als je er nu nieuwe onder krijgt krijg je de nieuwe en zou het het probleem voorgoed voorbij moeten zijn.

Vanaf juni monteert skoda nieuwe rubbers omdat de oude kraakten.
Als je er nu nieuwe onder krijgt krijg je de nieuwe en zou het het probleem voorgoed voorbij moeten zijn.
Helaas... ik was één van de eersten met de nieuwe rubbers, maar inmiddels lijkt het weer te beginnen. Volgende beurt maar weer noemen.

Tallguy

Forumguru
KLopt, ik heb er al een heleboel over langs zien komen. Vandaar dat ik ;m ook weer even in de groep gooi :smirk:

Dank voor de tip, ik zal wel eens in Ede binnenlopen en kijken wat hun reactie is. Heb jij je auto ook bij Jawes gekocht?

ja, heb ik gedaan

MarcoO2

Forumguru
Ik zal er in ieder geval bij mijn eerste beurt bij Van Laar weer over beginnen. Ik geef ze nog één keer de kans. Verhelpen zij het niet, zijn ze mij als klant kwijt en zit ik in Ede. Zal mij benieuwen!

Sinds een paar weken kraakt het behoorlijk bij de achterwielkasten. Ik weet dat de auto in de wintermaanden meer kraakt dan in de zomer. Echter, dit kraken is gewoon irritant. Wie weet wat het kan zijn? Het zijn volgens mij niet de deurrubbers.

De auto heeft 102.000 km gereden

Ophangrubbers achter. Is een O2 kwaaltje...

Ik heb al heel wat O2's onder handen gehad, maar van kraken aan de achterzijde van de auto heb ik nog niet gehoord, en zeker niet van een "ophangrubber achter" kwaaltje.
Wel komt voor, het kraken van de voorste draagarmrubbers, vooral bij het nemen van het in ons land veelvuldig aanwezig zijn van verkeersdrempels.
Vervangen van de draagarmrubbers helpt, maar mijn ervaring is dat het ook zeker weer terugkomt na verloop van tijd.

MarcoO2

Forumguru
Juist... op dit forum staan heel veel eenduidige reacties: draagarmrubbers achter of deurrubbers. Maar mijn eigen monteur en Topsport (ook skoda-monteur) zeggen dat het de voorste draagarmrubbers zijn die vaak kraken... schiet mij maar lek!:smiley29:

Juist... op dit forum staan heel veel eenduidige reacties: draagarmrubbers achter of deurrubbers. Maar mijn eigen monteur en Topsport (ook skoda-monteur) zeggen dat het de voorste draagarmrubbers zijn die vaak kraken... schiet mij maar lek!:smiley29:

Geef eens een beschrijving over het hoe en wanneer,

bv

Kraakt de auto bij het recht oprijden van een verkeersdrempel met snelheid X ?
of

Kraakt de auto bij het oprijden van een oprit van een woonerf ?
(dit gebeurt meestal onder een hoek waardoor de carrosserie tordeerd)

MarcoO2

Forumguru
Geef eens een beschrijving over het hoe en wanneer,

Het is met name als ik in Haagse woonwijken (beklinkerd en dus vaak kuilen) rijd. Inderdaad ook met het oprijden van inritten en het er weer uitrijden. Bij gewoon rijden op en vlakke ondergrond hoor ik niets, en ook als ik op een gewoon gladde weg recht een drempel op ga hoor ik niets. Het is dus echt alleen als er torsie optreedt in de auto.

En wat is nu de diagnose? :winkie:

Het is met name als ik in Haagse woonwijken (beklinkerd en dus vaak kuilen) rijd. Inderdaad ook met het oprijden van inritten en het er weer uitrijden. Bij gewoon rijden op en vlakke ondergrond hoor ik niets, en ook als ik op een gewoon gladde weg recht een drempel op ga hoor ik niets. Het is dus echt alleen als er torsie optreedt in de auto.

En wat is nu de diagnose? :winkie:

In dit geval........Deurrubbers, maar dan wel de rubbers die aan de portieren zitten.

Een spuitbusje siliconen, daarvan een beetje op een doekje spuiten (direct op de rubbers kan ook maar het geeft zo'n rommeltje) en daarmee de portierrubbers behandelen, en het kraken van de portierrubbers is voorbij.
(bijkomend voordeel, je portieren vriezen niet dicht van de winter)

EdK

Forumguru

Snap het gehele probleem niet !!!

Ik ben namelijk soms een hele simpele ziel , en ik zie dat dat wagentje van jou van dit jaar is !!
Dus gewoon naar de dealer toegaan en je probleem voorleggen en onder garantie laten verhelpen !!

Het leven kan soms heel prettig zijn als simpele ziel !! :baby012:

Snap het gehele probleem niet !!!

Ik ben namelijk soms een hele simpele ziel , en ik zie dat dat wagentje van jou van dit jaar is !!
Dus gewoon naar de dealer toegaan en je probleem voorleggen en onder garantie laten verhelpen !!

Het leven kan soms heel prettig zijn als simpele ziel !! :baby012:

Bij de dealer voorleggen kan...., maar niet alles hoeft onder garantie te vallen, er bestaat nl ook nog zoiets als onderhoud.(lees wassen e.d.)
Deurrubbers die bij voorbeeld sterk vervuild zijn kan nooit een tekortkoming zijn welke onder garantie vallen.
Wel is het zo, dat als ik tijdens onderhoud (lees beurt) krakende geluiden zoals voornoemd waarneem, het voor mij een kleine moeite is dit te verhelpen.

MarcoO2

Forumguru
In dit geval........Deurrubbers, maar dan wel de rubbers die aan de portieren zitten.

Een spuitbusje siliconen, daarvan een beetje op een doekje spuiten (direct op de rubbers kan ook maar het geeft zo'n rommeltje) en daarmee de portierrubbers behandelen, en het kraken van de portierrubbers is voorbij.
(bijkomend voordeel, je portieren vriezen niet dicht van de winter)

Thanx voor de tip, TopSport! Ik ga dat sowieso proberen! Af en toe je rubbers invetten is geen probleem als ik daarmee het kraken voorkom.

Snap het gehele probleem niet !!! Ik ben namelijk soms een hele simpele ziel , en ik zie dat dat wagentje van jou van dit jaar is !!
Dus gewoon naar de dealer toegaan.

Als juist mijn dealer zegt dat hij het probleem niet kent is het altijd handig om de vrienden van het forum achter de hand te hebben... dat blijkt maar weer! Maar jij, simpele ziel :winkie:, mag natuurlijk gewoon naar de dealer hoor! :grin:

EdK

Forumguru
Als juist mijn dealer zegt dat hij het probleem niet kent is het altijd handig om de vrienden van het forum achter de hand te hebben... dat blijkt maar weer! Maar jij, simpele ziel :winkie:, mag natuurlijk gewoon naar de dealer hoor! :grin:

Tja mijn dealer kan het niet vinden, zegt ie !! Wel dan gaat hij maar zoeken !!!
Ik koop een auto van ik weet niet hoeveel en daar verwacht ik geen kraakgeluiden in !
Maw er is iets niet goed , dus bij mij komt hij er met een gemakkelijk antwoordt niet vanaf !!

Je gaat maar zoeken !!!! niet mijn probleem !!! en garantie !!! Heb een auto zonder kraakgeluiden besteld !!

Maar ik zou je wel als klant willen hebben hoor !! Lekker goedkoop !!

Bovenaan Onderaan