Krakend/ratelend geluid onder motorkap

Ron79

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik heb op dit forum al wat berichten gelezen wat lijkt op dit probleem maar is telkens toch nét niet hetzelfde...

Twee weken geleden heb ik een 2e hands Skoda Fabia 1.4 TSI uit 2002 gekocht bij een particulier. Prima auto alleen maakt hij een krakend/ratelend geluid wat onder de motorkap vandaan komt, tijdens de testrit heb ik dit niet gehoord. Nadat de auto een tijdje bij een interieurreiniger heeft gestaan ben ik pas écht met de auto gaan rijden en hoorde ik het geluid... Afgelopen vrijdag begaf de accu het waarna ik gisteren naar de Kwik-Fit ben gegaan om de accu door te laten meten en vervangen.

De monteur van de Kwik-Fit was niet gerust over dit geluid en gaf aan om toch maar even zsm naar een garage te gaan, mogelijk lag het aan de waterpomp of een poulie van de Multiriem. Bij de dichtbijzijnde garage (kleine universele garage) hebben ze dit uitgesloten doordat ze de Multiriem los hadden gemaakt en het geluid nog steeds aanwezig was, dit hebben ze heel netjes kostenloos voor mij gedaan! Ze gaven aan dat reparatie in het ergste geval op een 1000 euro neer zou kunnen komen (eerst flushen van de motor/olie, dan een andere mogelijke oplossing wat ik even vergeten ben en als dat niet zou lukken dan zou mogelijk de distributieketting vervangen moeten worden of iets dergelijks...). 1000 euro is erg veel geld...

Nu wil ik graag weten of dit probleem/geluid jullie bekend voor komt, wat een mogelijke oplossing zou zijn en waar ik het beste terecht kan om het probleem te laten opsporen en maken (merkdealer of universele garage?).
En wat de mogelijke kosten zijn, mocht iemand dit al meegemaakt hebben.

In ieder geval alvast bedankt!! :xyxthumbs:
 

pansaebr

Actief lid
Ron79,

Is dit ratelend /krakend lawaai toerental afhankelijk. ( wordt het erger bij gas geven of is het bij een bocht nemen naar links of rechts )
Heb je de mogelijkheid om het eventueel op te nemen met de GSM ( hier staan al een paar voorbeelden op het forum )

groetjes
Bruno
 

Ron79

Nieuw lid
Hoi Bruno,

Dit geluid is, als het er is (meestal), eigenlijk gewoon stabiel. Als de motor draaid hoor je 't niet veranderen.
Ik zal ns kijken of ik 't kan opnemen of een opname kan vinden wat er op lijkt.
 
Ik was op zoek naar wat zoiets zou moeten kosten. Heb precies hetzelfde met een Fabia MPi 2001. 99% zeker dat het de ketting is.

Bij de onze rammelt 'ie er al 60.000km flink op los, de teller staat nu op bijna 2 ton. Je vindt echter niets over gebroken kettingen bij de Fabia op internet, dus ik vraag me dan af of je dan gewoon maar het risico moet nemen.

Oh ja, het klinkt alsof je een grote zak met stalen knikkers schudt.
 

Ron79

Nieuw lid
Mwaha 'alsof je een grote zak met stalen knikkers schudt'...
Maar daar lijkt 't ook wel een beetje op ja, alleen heb ik 't idee dat 't bij mij dan net iets minder is.

Ik denk dat ik morgen maar is langs de Skoda-dealer rij, kunnen ze ff 't geluid aanhoren en een grove schatting maken van wat de reparatie zou gaan kosten. Kan ik altijd nog ja of nee zeggen! Dat laat ik dan wel weten maar ik hoopte dat iemand op dit forum hier al ervaring mee zou hebben. Als ik 't laat repareren bij de merkdealer dan is dat niet goedkoop...
 
Had ik ook gehoopt ja ;) Blijkbaar valt het wel mee, want nog geen horror-verhalen over gelezen. De klus schijnt mee te vallen om zelf te doen, aan materiaal kost het sowieso niet veel. Maar ik heb er geen zin in...
 

pansaebr

Actief lid
Ron79
een rammelend ketting is normaal toch toerental afhankelijk.

Een ketting heb ik een afbeelding gevonden op ebay:
SKODA FABIA Combi (6Y5) 1.4 Timing Chain Kit | eBay
Wat me hier opval is dat een een dubbelbreed ketting is voor een motor van een 70pk.
Heb nog nooit geweten dat er 1 gebroken is tgv van het rammelen, en heb er ook wel een paar flink afgebeuld.
Groetjes
Bruno
 

piair1982

Forumguru
1,4 mpi bedoel je. TSI bestond toen nog niet.

Het is bekend dat de mpi AQW motoren lawaaierig zijn. Inderdaad even bij een erkende škoda dealer langs ter beoordeling.
Succes!
 

Ron79

Nieuw lid
Bedankt weer voor de reacties! :xyxthumbs:

Ik heb gebeld met de Skoda Dealer in Nijmegen en die gaf als kostenplaatje aan rond de 500 euro, voor het vervangen van de distributieketting (als dat 't probleem is natuurlijk). Een andere garage gaf een vaste prijs van 475 euro. De Skoda-dealer heeft zowiezo pas over 2,5 week tijd dus kijk ik nog even of het ergens voor minder dan die 475 euro kan.
 

Noord26

Forumguru
Probeer eens een universele (VAG) garage? Die hebben meestal wel ergens een gaatje en werken altijd met vaste prijzen.

Vreemd dat een dealer geen vaste prijs hanteerd overigens?
 

Ron79

Nieuw lid
Hai Noord26,

Ik vond 't ook al raar, zeker omdat in een prijslijst op hun website stond dat het vervangen van een distributieriem van een Fabia type1 400 euro zou kosten, maar goed ze hadden zowiezo geen tijd dus niet verder naar gevraagd. Dat bedrijf die 475 als prijs aangaf is een universele garage (Bovag) dus ik denk maar dat ik daar een afspraak ga maken.
 

piair1982

Forumguru
Klopt precies. Een ketting is in theorie onderhoudsvrij.
Een riem van rubber dient wel met vaste intervallen (km of tijd wat het eerst bereikt wordt) vervangen worden.

De waterpomp moet wel na een aantal km vervangen worden. Want als die kapot loopt, dan ben je ook ver van huis.
 

turboturbo

Forumguru
De waterpomp moet wel na een aantal km vervangen worden.
Ik heb dit eens aan @Ronnie gevraagd, hij gaf aan dat je het tijdig merkt als de waterpomp slecht wordt (lekkage via de poulie)
Let wel: als je motor een ketting heeft, dus (bij distributieriem wissel gewoon preventief vervangen)
 
Een ketting rekt natuurlijk. Je vindt advertenties voor de Fabia MPi met de tekst: distributieketting vervangen bij .....km. Een VR5 of VR6 heeft ook een ketting begrijp ik, en die moeten ook worden vervangen. Enige is dat er geen onderhoudsinterval wordt opgegeven, itt. de riem.
 

Cordoba

Forumguru
áls je de distributieketting gaat vervangen, is het de vraag of het slim is om alleen de ketting te vervangen. Mogelijk is het slimmer om ook tandwielen te vervangen, omdat dit mogelijk ook ver weggesleten zijn, en een nieuwe ketting maar een halve oplossing is. Ander punt: misschien dat het uit kostenoverwegingen slim is, om ook de waterpomp gelijk mee te vervangen, net als bij een distributieriem meestal gebeurt(kost dan maar iets van 60 euro extra, later apart vervangen kost door arbeidsuren 400-500 euro).
 
Tandwielen vervangen ja, plus rest van de set.
Wat is het verband tussen een distributieketting van een MPI motor en een waterpomp?
Heeft men wel eens een MPI motor in het echt gezien?
TS type hier je kenteken eens in,dan weet je wat voor motor je hebt:

http://www.easycarparts.nl/

Mail anders Ronnie eens.
 

Cordoba

Forumguru
@Gompy: mag ik uit jouw reactie opmaken dat de waterpomp bij de MPI door v-snaar/multi-riem wordt aangedreven, en niet op de distributie zit?
 
Bovenaan Onderaan