He, dat wist ik nog niet. Zou dat voor de 1.2 MPI ook gelden? (AZQ) Hoe kom jij aan die wijsheid, @Gompy?
Ik dacht dat de 1.4 MPI juist een Skoda blok is.
@turboturbo,
Ik kom aan die wijsheid omdat ik zelf ook een Fabia met een "MPI" (AQW) blok heb.
Deze auto is van 2003, heb er 100.000 km op zitten, rijdt als 200 zonnetjes, en heb aan de motor zelf nog nooit geen trammelant gehad (KNOCK ON WOOD!!!)
De MPI IS ook een Skodablok, wat anderen ook al aanhaalden, maar men is gestopt met deze blokken omdat de toenemende eisen voor de Europese emissiestandaard met dit blok niet meer gehaald konden worden.
LET OP, dit betekend niet dat deze blokken slecht zijn, ze zijn altijd zéér betrouwbaar gebleken, anders zijn ze nooit zo lang bij dit concept gebleven.
Ondanks de negatieve verhalen die men elkaar napraat...
Wat wel eens voorkwam was, dat door een slecht soort pakking, er "meer" als gemiddeld koppakking lekkage voor kwam.
(Het is mij bij een Skoda Favorit die ik een 10-tal jaren geleden bezat,had ook eens gebeurd)
Wat mij verteld is door de dealer toen ik deze kocht, dat de laatste serie Fabia's met deze motoren een andere pakking hadden, of het daadwerkelijk waar is kan ik niet met zekerheid zeggen.
In principe is een distributieketting overbrenging "onverwoestbaar" , maar ook hier geldt, net zoals bij alles, hoe is er ooit met een auto omgegaan.