Krakende remmen Enyaq

Garfield62

Actief lid
Mijn Enyaq heeft dat ook, heb er eigenlijk niet zo veel last van maar kan mij goed voorstellen dat het de kwaliteitsbeleving, zoals dat zo mooi heet, niet ten goede komt. Dat auto-hold uitzetten ga ik ook proberen. Laat wel weten of dat bij mijn auto helpt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Waar EV's het meeste remmen doen met de electromotor, kunnen de remschijven wat (oppervlakte-)roest krijgen.
Omdat je bij stilstand of bijna stilstand de wielremmen wel gebruikt, kan dat wellicht het 'krakend geluid' zijn?
Keertje de regeneratie op nul, paar keer 'zachtjes' remmen om de schijven weer glad te krijgen, en kijken/luisteren of het er nog (even erg) is.
 
Ik vermoed eerder dat de Auto Hold een fractie van een seconde te vroeg geactiveerd wordt. Dat zou pas moeten als je eerst helemaal stilstaat. Nu lijkt het bij de laatste paar centimeters al in te grijpen.
Bij wegrijden is het net andersom en lijkt het net te laat ‘los’ te laten, waardoor het klinkt alsof je ‘door’ de rem heen moet rijden.
In elk geval ben ik niet de enige die dit ervaart lees ik.
 
@Reej043 en anderen. Ik heb hier inmiddels contact over met Škoda Nederland. Is en blijft een probleem. Het kan idd het 'laagje' op de remmen zijn wat weg zou gaan met heel hard remmen. Maar verder gaf Škoda NL aan dat 'de vering ook kraakt'. Volgens hun zeggen is dat een 'negatieve producteigenschap' waar niet aan te doen is! Ook VW ID 4 en 5 en Audi eTron Q4 hebben er last van. Is immers hetzelfde platform. Helemaal ruk dus!
 
Laatst bewerkt:
Mmmm…… was ik al bang voor. Ophanging is het zeker niet. Dan hoor je dat ook tijdens het rijden. Komt puur door de remmen.
Vreemd dat de negatieve eigenschap dan niet voor alle Enyaqs geldt.
Wordt een lastig verhaal.
 

hemi24

Forumguru
Het kán de AutoHold niet zijn, aangezien die niets anders doet dan de laatste remdruk vasthouden.
Dus de wagen ‘activeert‘ het niet, maar volgt de bestuurder.
Waarschijnlijk produceert de rijmotor nog een aandrijfmoment, terwijl de rem de auto bijna tot stilstand heeft gebracht, wat resulteert in kraken vanuit de remmen.
Dit geluid kun je trouwens ook gewoon met een brandstof aangedreven voertuig opwekken (in de file).
 
Laatst bewerkt:

Garfield62

Actief lid
Inderdaad, en geprobeerd, maar auto-hold uitzetten maakt geen verschil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nedje

Senior Member
Lijkt een bekender euvel van MEB platform autos. In de carwow review van de Enyaq kwam het ook ter sprake, zie hier: rond 14:51 laat hij het geluid horen. Mijn Enyaq maakt exact hetzelfde geluid en dit doet inderdaad best wat af aan de kwaliteitsbeleving..
 

JJ te G

Donateur
Het geluid uit het filmpje herken ik echt niet, wel een zacht, schurend geluid door roestvorming op de schijven in weken dat ik weinig rij. De trommels achter heb ik (bij het wegrijden uit een parkeersituatie) al tijden niet meer gehoord.

P.S.
Apart trouwens dat hij de ruitenkrabber niet weet te vinden..
 
Yep! Herkenbaar dit geluid! Zo ervaar ik het dus ook bij mijn Enyaq. Inderdaad doet dit flink afbreuk aan de kwaliteitservaring.
Blijkbaar is dit dus geen generiek probleem als ik de reacties lees.

Ik zal er bij het volgend garagebezoek toch weer op wijzen. Je zou toch aannemen dat er een oorzaak voor aan te wijzen moet zijn.
 

Nedje

Senior Member
Inderdaad maf dat hij de ruitenkrabber niet kan vinden. Volgens mij best algemeen bekend waar ie wél zit.

Ik irriteer me niet extreem erg aan het geluid, tenminste: de hoeveelheid effort om een afspraak ervoor te maken bij de dealer om pas een maand later voor diagnose terrecht te kunnen irriteert me meer
 

JJ te G

Donateur
Vooral dat laatste: het duurt een "eeuwigheid" om een afspraak te maken om vervolgens vast te stellen wat de klacht is en een nieuwe werkplaatsafspraak te moeten maken om e.e.a. te verhelpen. "Die Freundlichen" noemen de Duitsers dat
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nedje

Senior Member
Moet toevallig voor iets anders terug, 16 oktober pas plekje voor diagnose. Als het probleem het zo snel wordt verholpen als de vorige keer ben ik er 2024 nog wel zoet mee
 

JJ te G

Donateur
Moest vanochtend nog schrijven dat ik de trommels al een tijd niet meer gehoord had. Vanavond stonden ze vast en de auto kwam met een luide knal in beweging. Niet meer nat wegzetten dus? Karma is a bitch ..
 

JJ te G

Donateur
P.S.: De auto heb ik tijdens zware regenval dinsdagavond geparkeerd op een helling en autohold stond aan. Het onderstel moet zeiknat geweest zijn. Hemi24 merkte op dat de autohold de laatste remdruk aanhoudt. Wordt deze remdruk dan ook door de handrem op de achterwielen overgenomen? Of levert de handrem normaal een andere remkracht? Sinds de laatste keer dat de remmen vastzaten heb ik altijd zonder autohold gereden en geen problemen meer ervaren.
Nu heb ik eerst geprobeerd om helling op de rem los te krijgen. Uiteindelijk heb ik voorzichtig steeds meer gas gegeven tot de remmen losbraken. Niet normaal dit geluid.
Een andere oplossing weet ik niet. Iemand een goede suggestie?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Op een of andere manier verkleven remblokken of schoenen vrij snel met de schijven of trommels.
Ik had hetzelfde af en toe met mijn Ioniq, dus die zet ik inmiddels thuis (standaard) niet meer geremd weg, alleen nog in 'park'.
Als ik ergens op een (flinke) helling moet parkeren zal ik wel van de parkeerrem gebruik (moeten) maken, anders niet meer.
 

JJ te G

Donateur
Thuis is dat helaas geen optie. De oprit heeft een afschot van 10 op 100 cm en ik kan de wagen niet horizontaal parkeren. Met de Passats die ik had heb ik nooit vastzittende of vastgeroeste remmen gehad en er zijn genoeg auto's met trommelremmen achter die dit ook niet hebben. Ik neig ernaar dit als een constructiefout van het MEB-platform te zien.
 
Bovenaan Onderaan