Krakende remmen Enyaq

Een andere oplossing weet ik niet.
Wat kan helpen is juist heel stevig de rem intrappen en dan loslaten. Ik denk dat je daarmee soms net voldoende beweging/spanning in de constructie brengt dat de boel los springt.

Als dat niet werkt, inderdaad gas geven. Niet voorzichting, maar effe een flinke dot gas. En zowel vooruit als achteruit: Mijn ervaring is dat achteruit vaak het beste werkt. Weet niet waarom.
Ik had hetzelfde af en toe met mijn Ioniq, dus die zet ik inmiddels thuis (standaard) niet meer geremd weg, alleen nog in 'park'.
Kan dat bij een Enyaq ook? Ik trek altijd het handrem knopje aan, dan gaat volgens mij de versnellingsbak in N en de rem in Park. Geen flauw idee of er nog andere technieken zijn. (Kan je de versnelling in N zetten en dan uitstappen, of gaat hij dan evengoed in Park?)

Autohold staat bij mij eigenlijk altijd uit. De reden is dat ik thuis achteruit de oprit op moet. Dat ligt niet alleen op afschot (opschot in dit geval) maar is ook niet helemaal gelijk ivm. de stoep die ik over moet. Je moet voorzichtig afwisselend remmen én gas geven om er rustig en beheerst te kunnen parkeren. Autohold is dan heel irritant. (En ja, ik heb Autohold inmiddels in de favorieten onderin het scherm staan, maar desondanks gebruik ik het niet.)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hoe het bij de Enyaq werkt weet ik niet, maar bij de Ioniq 5 heb ik bij de "versnellingsbak" (bij gebrek aan een betere benaming) keus uit vooruit, neutraal, park en achteruit.
Waarbij neutraal alleen te kiezen is door de knop naar 'neutraal' te draaien, een druk op diezelfde knop kiest 'park'.
@JJ te G Mijn oprit/parkeerplek helt zo'n 15 centimeter op 10 meter.
Met een ICE auto kom je natuurlijk altijd aan met 'schone (en warmere?) remmen', met een EV gebruik je de frictieremmen veel minder, dus die kunnen altijd wat vliegroest (of meer) hebben. Wellicht is dat een (gedeeltelijke) reden voor dit fenomeen.
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
@Backpacker ik heb gedaan wat je beschrijft en dat werkte nog niet. De flinke dot gas gaf uiteindelijk een resultaat met knal.
Zonder parkeerrem wegzetten dat kan en gebeurde in het begin nog wel eens onbedoeld doordat ik dacht de rem erop te zetten terwijl deze al automatisch was ingeschakeld en ik het portier al open had. Gevolg: de auto rolt direct de helling af.
Autohold heb ik ook in de favorieten onder aan het infotainmentscherm staan maar eerlijk gezegd gebruik ik hem nog zelden omdat deze bij wegrijden wat schokkerig (te laat) wordt vrijgegeven.
 

johnboy

Donateur
Mijn vorige auto, ook een Enyaq had/heeft dat ook, komt veel vaker voor blijkt (voorremmen en achterremmen). Kijk maar eens op het Enyaq forum op Tweakers. Misschien bij de ene auto wat meer, bij mij viel dat mee. Als dealer niets anders kan vinden dan "hoort" het bij de auto.
 
Bovenaan Onderaan