Krassen gemaakt :o

guillaupa

Senior Member
Hallo iedereen,

Gisteren de auto keurig gewassen en vandaag ging ik stofzuigen.
Ik merk wat stof op dus pak ik zo een blauw microvezel wonderdoekje.
Al de voetsporen weggekregen en dan was het de beurt aan het plastic die de tellers beschermd. Had ik beter nooooooooit gedaan :cry::mad:
Een kras van de ene kant tot de andere en een paar onderaan. Ik kan je verzekeren dat ik wel door een muur kon slaan :nono::angry:

Maar met wat kuis je dit dan om geen krassen te maken? Als een vezeldoekje al niet gaat .... Ik dacht aan een nat rond watje die de vrouwen gebruiken om make-up te verwijderen maar durf het niet meer testen :pieker:

Nu is mijn vraag wel product kan dit verbeteren en weg krijgen? Ze zijn niet diep.
Ik hoorde over Meguiar die een product had en DISPLEX.
Wat denken jullie? Hebben jullie ook dit probleem al gehad en hoe hebben jullie het opgelost?
Hopelijk krijg ik ze weg of praktisch onzichtbaar :dankje:

Groeten,
Guillaime

CDK

Forumguru
Ik zet er de stofzuigerborstel op en daarna met een MF doek na wrijven, nooit last gehad van krassen gelukkig!

guillaupa

Senior Member
Wel ik vind het ook raar. Misschien is hij zo uit de garage gekomen dat ik het pas nu opmerk.
Maar leuk is het natuurlijk niet ...

Daarom als iemand een productje daarvoor weet of zeggen jullie "laat het zo of je maakt het erger"?

Joske

Forumguru
ik gebruik een "swiffer"doekje op een houdertje om stof te verwijderen van de tellers, stuur, dashboard en mijn navigatiescherm.

Heb ook al mbhv MFdoekje gepoetst en nog nooit daar krassen gemaakt ofzo.. :)

Joske

Forumguru
goh.. zoals bij alle krassen geldt: hoe diep is de kras? kan je er je nagel "inzetten" ? of is het gewoon een oppervlakkige kras?

Plus, niet echt de meest makkelijke plaats om te werken op een kras natuurlijk.. Dan zou je al beter de teller er uit halen.

guillaupa

Senior Member
Het is zeer licht, oppervlakkig. Ik kan er wel gemakkelijk aan hoor, het is niet echt in een hoek.
Voor mij is het nu ook de moeite niet waard om alles er gaan uit te halen. Ze zijn niet oogverblindend bij manier van spreken

Joske

Forumguru
je bent zeker dat het een kras is? en geen "vettige veeg" van iets?

anders even wasbenzine nemen en een watje (ik weet even echt niets zachter :D ) en er over gaan.

guillaupa

Senior Member
Als ik er met mijn vinger over veeg, dan verminderd de kras al een beetje.
Ik kan het proberen met een watje en ontvetter inderdaad.
Rem en carbu cleaner, gaat dit ook? Heb geen wasbenzine, ik kan er natuurlijk wel omgaan.

Highway

Forumguru
Ik weet niet hoe makkelijk het is je tellerhuis uit de auto te verwijderen, of om het sier materiaal die eromheen zit te verwijderen. Om het plastic te polijsten in zo een beperkte ruimte is lastig.

Je hebt diverse producten om plastic te polijsten. Gebruik geen commandant 3 a 4 ofzo, dit kan het plastic aantasten. Een polijst middel die te grof is laat zelf kleinde krasjes na.

Een van de producten die hiervoor gemaakt is, is Meguiars PlastX Plastic Polish. Je hebt ze ook van andere merken natuurlijk.

Hoe dieper de kras, hoe lastiger het zal zijn om deze weg te krijgen. Wat een waarschuwing waard is: polijst niet alleen op de plaats vna de kras. Dit ga je zien. Als je een diepe krag eruit polijst, zie je dit terug in de spiegeling. Het beste polijst je het gehele doorzichtig stuk.

Highway

Forumguru
Let op met ontvetter. Sommige ontvetters lossen plastic op, met het resultaat dat je er een witte waas overheen krijgt. Zeker niets met bijv. aceton gebruiken, ook geen thinners.

Joske

Forumguru
alleszins geen ontvetter genre: synthetische tinner, ammoniak of white spirit. Voor je het weet heb je doffe plastic.

Begin trouwens al te twijfelen over de wasbenzine ook.. Plexiglas (ik denk toch dat het dat is) is delicaat betreft producten die je er op mag gebruiken.

guillaupa

Senior Member
Ik denk dat het dus beter is om het zo te laten na jullie meningen. Ik bekijk het nog even goed.
En wat met een heel klein beetje dreft (afwasproduct)?

Joske

Forumguru
ja idd, wou ik net ook nog zeggen. Water met wat (mild) schoonmaakmiddel lijkt mij een betere optie om mee te beginnen.

Highway

Forumguru
Dan zou ik als eerste idd wat dreft met een zachte doek proberen. Polijsten is eigelijk het laatste middel die je wil gebruiken. Bij polijsten haal je nl. een dun laagje weg. Doe je dat verkeerd, dan kan het meer opvallend worden dan het nu is.

Success!

guillaupa

Senior Member
Ok, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik probeer eens met dreft en daarna laat ik het zoals het is.
Leren mee leven hé, een auto blijft een gebruikstoestel die je niet kunt behouden als bij de verdeler. Je kunt hem alleen zo mooi en proper houden als mogelijk ;)
Nogmaals bedankt voor de vele antwoorden!! :thumbsup::cheers:

Cordoba

Forumguru
Ik heb het eerder gelezen, maar ook al dat (bij ander merk) de dealer met een grof bekrast venster voor de tellers zo had afgeleverd. Anders moet je even op het Carcleanforum kijken, ik heb daar een paar maanden terug een soortgelijk probleem gezien.

Overigens de oorzaak in jouw geval lijkt het zand dat in je doekje zat door de eerdere reinigings actie.

Bovenaan Onderaan