Vandaag gevraagd aan de dealer wat een krikset incl. reservewiel kost. Komt op totaal 220 euro. Is dat een gangbare prijs? Dat leg ik dus niet zo maar even neer. Dan maar hopen op een goede werkeing van de spuitbus tijdens mijn vakantie naar Zuid-Frankrijk. Voor de bagagewagen, waar een reserwiel onder hangt, schaf ik dan maar een krik en sleutel bij de Halfords/ATU oid aan.
Die prijs zal wel kloppen (50 euro velg, 50 euro krikset, 70 euro band), maar het kan ook veel eenvoudiger: Voor een Superb kost een krikset (alles wat je nodig hebt behalve het wiel zelf) slechts 49.50. Voor een Fabia zal dat niet veel duurder zijn. En als reservewiel gebruik je gewoon een winterwiel (in de zomer) of een zomerwiel (in de winter) (werkt alleen goed als je geen grote/brede LM velgen hebt). Zo sla je vier vliegen in één klap:
- Je hoeft geen extra reservewiel te kopen en bent dus veel goedkoper uit.
- Je bespaart ruimte in je garage, want je hoeft 1 wiel minder op te slaan.
- Je reserveband rouleert mee met de andere banden en wordt dus nooit stokoud.
- Je reservewiel komt twee keer per jaar uit de reservewielbak, wat ook gelijk een mooie gelegenheid is om em op te pompen (is anders bijna niet te doen, omdat het ventiel naar beneden ligt...).