Krikpunten voor garagekrik FII Combi

Chatslet

Forumguru
Waar zitten bij de Fabia 2 Comi de krikpunten voor een garagekrik? Ik heb ze alleen voor de standaard krik gevonden maar ik ben bank dat als ik daar de schaal van de garagekrik op zet dat het opstaande randje om buigt. Bij mijn vorige auto's (Ford) zaten er alstijd een soort klosjes onder waar je de schaal van de garagekrik onder kon zetten maar ik heb dat bij mijn Faab niet kunnen vinden. Iemand hier ervaring mee?
Ik kan natuurlijk wel een originele krik halen maar vind dat altijd van die gammele dingen.
 

wanderer

Senior Member
achter de voorwielen en voor de achterwielen...op die 4 punten wordt de mijne altijd opgetild bij het banden wisselen...als het goed is staat er in het randje een merkteken
 

Adoks

Senior Member
Je kan de garagekrik op dezelfde punten zetten. Doe er wel even een houtje tussen. Nog makkelijk, mits je een compressor hebt, is een 'luchtzak' krik. Die zet je onder dezelfde punten en beschadigingen zijn vrijwel uitgesloten.
 

Chatslet

Forumguru
Maar als ik me garagekrik onder die punten zet buigt dat randje toch om? Daar zit namelijk een platte schaal op.
 

Adoks

Senior Member
Nee, dat randje buigt niet om, mits je het niet al te lomp doet. Vierpunts krikken in een garage gebruiken deze punten ook. Je kan de krik ook onder de draagarm scharnierpunten zetten, maar zorg er dan wel voor dat je het goed doet en de juiste pakt.

Nog BELANGRIJKER, ga NIET onder de auto liggen of met je hoofd de wielkasten inspecteren als je alleen een krik gebruikt, maar leg er ook blokken hout onder oid.

Bij mij ging er eens een hydraulische seal kapot van een krik en de auto kwam rap naar beneden. Had niet eens de tijd gehad om er hout of assteun onder te zetten. Gelukkig lag ik niet onder de auto en konden we hem met de simpele autokrik net op tijd (voordat de remschijf het beton raakte) omhoog krikken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar als ik me garagekrik onder die punten zet buigt dat randje toch om?
En mocht je daar toch bang voor zijn, neem dan één keertje de moeite om een passend klosje hout te voorzien van een gleuf waar dat randje in past, dan is het (potentiële) probleem bij voorbaat en definitief de wereld uit...
 

Chatslet

Forumguru
Dan ga ik maar eens in het houthok tussen het brandhout kijken voor een mooi klosje. Daar dan maar eens een gleufje in beitelen oid.
 

andrehj

Forumguru
Kijk met die blokjes hout wel uit: Het gevaar van zo'n ingekeept blokje is dat ie op die inkeping gaat splijten, en dan valt je auto toch een stukje (of verder...) naar beneden. Ik vind die ingekeepte houtblokjes in ieder geval maar niks. Daarom heb ik een stuk rubber op maat gemaakt (ook met een inkeping) en gebruik ik die op mijn garagekrik.
 

andrehj

Forumguru
Nee, dat randje buigt niet om, mits je het niet al te lomp doet. Vierpunts krikken in een garage gebruiken deze punten ook.
Toch staan de forums vol met mensen bij wie dit randje (de felsrand) juist wel omboog. Er zijn dan ook twee enorme verschillen tussen het opkrikken op deze rand met een garagekrik of met een vierpunts hefbrug:
1. Een hefbrug oefent alleen een verticale kracht uit, terwijl het uiteinde van de arm van een garagekrik juist een boog beschrijft, waardoor tijdens het krikken de krik gaat verrijden. De meeste hobbyisten doen dit buiten op straat of op de oprit, waar vaak klinker liggen en de krik moeilijk rijdt, waardoor er grote horizontale krachten op de felsrand komen.
2. Wanneer je slechts 1 hoek van de auto optilt, til je al snel het halve gewicht van de auto. Bij een vierpunts hefbrug til je op elk punt maar ongeveer een kwart.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Andrejh al zegt, rubber (of kunststof) blokje maken met een gleuf erin. Ook de post over verschil garagekrik en 4-punts hefbrug kan ik me alleen maar aansluiten.
 

Chatslet

Forumguru
Zijn er eigenlijk geen centrale krikpunten waarmee gewoon in één keer de hele voorkant of de hele achterkant de hoogte in kan?
 

wanderer

Senior Member
je kunt de krik onder de stangen van de trekhaak zetten, heb dat een bandenboer eens zien doen, werkte perfect....
 

Noord26

Forumguru
Ik gebruik altijd een heftruck met een blokje hout onder die punten. Kun je 2 banden in 1 keer liften wisselen. Gaat perfect.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb alleen geen heftruck staan. Krik onder de trekhaak is inderdaad een goed idee. Dat zou inderdaad een stevig deel van de auto moeten zijn. Iemand een idee of je ook een krik onder de dwarsbalk voor zou kunnen zetten?
 

andrehj

Forumguru
In de meeste gebruiksaanwijzingen staat dat dat niet mag... Ook een trekhaak is hier trouwens niet voor bedoeld. Officieel zijn ze vaak maar voor 80 kg kogeldruk....
Nou zullen ze echt niet bij 100 of 200 kg afbreken, maar om daar nou je auto aan op te krikken...
 

wanderer

Senior Member
Ik heb alleen geen heftruck staan. Krik onder de trekhaak is inderdaad een goed idee. Dat zou inderdaad een stevig deel van de auto moeten zijn. Iemand een idee of je ook een krik onder de dwarsbalk voor zou kunnen zetten?
heb ik ook gezien bij de bandenboer....
 

Max5

Senior Member
Achter het voorwiel een flinke garagekrik, dan komt ook het achterwiel wel los van de grond!
 

Ronnie

Forumguru
Achter het voorwiel een flinke garagekrik, dan komt ook het achterwiel wel los van de grond!
Ik zet 'm daar ook meestal neer, zo ongeveer halverwege het voorportier onder de chassislangsbalk, dus niet de kokerbalk, (met een plankje tegen beschadigingen) dan gaat de hele zijkant omhoog.
 

Chatslet

Forumguru
Is de chassisbalk een beetje te zien vanaf de straat? Zal van de week eens met een camera wat plaatjes onder me auto schieten want ik vind em toch vrij laag op ze wielen staan.
 
Bovenaan Onderaan