Kromme remschijf(ven)

ougie

Forumguru
Hallo, tijdens het afremmen voel ik schommelingen in de remkracht van mijn Citigo.
Ben bij de dealer geweest en dit euvel heeft hij al eerder meegemaakt met de Citigo.
Dit kan je gebeuren als je met warme remschijven bv in de file je rempedaal ingetrapt houdt.
Dan blijken de remschijven ongelijk af te koelen en trekken ze krom.
Zijn hier meer mensen die dit bekend voor komt?
Ik zou meer gebruik moeten maken van mijn handrem dus.
Ik ben mij eigenlijk van geen kwaad bewust, heb hiervoor een Octavia 20 TDI gehad en daar deed ik 153000 km met 1 set remblokken. Ik ben dus geen "pedaalridder".:thumbsdown:
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn veel verhalen over de oorzaak van het kromtrekken van remschijven, en naar mijn idee is dit er één van. Als je de remmen vasthoudt, staan de blokken (als het goed is) zowel op binnen- als de buitenzijde van de remschijf, dus het lijkt mij geen logisch verhaal. Ik heb overigens ook al eens een soortgelijk verhaal gehoord over de remmen vasthouden bij regen, waardoor de schijven dus ongelijk af zouden koelen. In werkelijkheid is het vrijwel onmogelijk om een verschil van 2-3 graden te krijgen binnen een remschijf: de warmte verspreidt zich namelijk ongelooflijk snel binnen een metalen onderdeel. (tenzij er speciale maatregelen genomen zijn om warmtebruggen te voorkomen).

Ik denk zelf eerder aan een remklauw die niet lekker werkt aan aan de binnen- en de buitenzijde van de remschijf niet evenveel druk uitoefent, of niet op het zelfde moment de binnen en de buitenkant van de schijf pakt. Het gevolg daarvan is dat binnen- en buitenzijde van de schijf ongelijk slijten, en doordat schijven gehard zijn, en de interne spanning in het materiaal dus verandert in de diepte kun je dan krijgen dat de schijven kromtrekken.
 

Stewie

Senior Member
zien de mensen achter je in de file dat je dan remt... ? :lezen:

Domme opmerking van je dealer vind ik..

Ik denk dat eerder bedoelt wordt het aantrekken van de handrem als hij al stilstaat :D.
Maar dat slaat inderdaad nergens op, is zo al vermoeiend genoeg :).
 

SuperBeeb

Forumguru
Bekend verhaal, bekende reactie van dealer. Been there, done that (met de Passat). schijven vervangen, na 5000 km weer trillingen. uiteindelijk bij de geschillencommissie terechtgekomen, maar helaas leven die hun eigen reglement niet na. Heb helaas geen oplossing voor je.
 

Stewie

Senior Member
Mijn vader heeft dit eens gehad met een citroën (zijn eerste en laatste BTW) en daar zijn toen nieuwe schijven en blokken opgezet. Heeft het daarna nooit meer voorgehad.
 

Antera

Donateur
Kromme schijven kan komen idd Door de geopperde oorzaak. Maar is niet altijd waar. Ik heb een werkbus met flinke belading die regelmatig terug moet (lees 40dk) voor kromme schijven. Deze bus is nieuw gekocht en klachten vanaf het begin. Mijn rs heeft daar ook in minder mate last van gehad.

Ik denk dat het wel een deel te maken heeft met. Mijn rijsstyle. Ik Let er wel erg goed op met afremmen en stil staan dat ik me rem niet vast houd en de auto zelfs stukje vooruit laat sukkelen als ik ze extreem heb gebruikt. Ik denk dan ook eerder aan het soort materiaal en dus de kwaliteit die gebruikt is en niet zozeer het vast houden van de rem.

Maar dit is helaas nog erg onduidelijk en daarom ook lastig vast te leggen wat de precieze oorzaak is
 

a3h

Lid
Gisteren zijn bij mij octavia II alle remschijven vervangen + de remblokken voor. Bij het aanremmen op hoge snelheid voelde je de voorwielen "trillen". Afijn alles werkt weer naar behoren. Oorzaak????
 

peperskoda

Forumguru
Vaak ligt de oorzaak bij de bestuurder van de auto. Wanneer je tot stilstand gekomen bent en je voet op de rem houdt kan er een klein deel van de schijf de warmte niet kwijt met als gevolg dat op termijn de schijven enigszins kromtrekken en trillingen gaan veroorzaken. Een andere mogelijkheid is dat met nog hete remmen een plas water wordt ingereden, dan trekken de schijven ook krom. Dit kwam heel vaak voor bij de Ford Sierra..... En zo zijn er nog wel wat mogelijkheden te benoemen.
 

Stinger

Actief lid
Wat ik zo vreemd vind is het volgende, voertuigen die zijn voorzien van een automatische versnellingsbak. Hebben deze sneller last van kromme remschijven?
 

Cordoba

Forumguru
Het verhaal van vasthouden van de remmen is een broodje aap verhaal. Als je de temperatuur op verschillende plekken in de remschijf zou meten, kom je daar ook achter. Ooit voor een project een dikke metalen plaat (ik dacht iets van 8 mm) voorzien van tientallen PT1000's (temperatuursensoren), in de praktijk bleek het gewoon onmogelijk om een temperatuurverschil van 2 graden te krijgen (door aan één zijde de plaat met ingebouwd verwarmingselement te verhitten).

De enige logische verklaring zit voor mij in ongelijke slijtage aan binnen- en buitenzijde van de schijf (zeg maar buitenzijde auto, en zijde die naar de rest van de auto 'kijkt'). Een logische oorzaak voor zo'n ongelijke slijtage, zou in mijn ogen zitten in een remklauw die blijkbaar niet 100% symmetrisch werkt. Als je schijven gaat vervangen, misschien ook kijken naar vervangen van de remklauw.
 

Joske

Forumguru
terechte opmerking @Cordoba :thumbsup:

kan evengoed aan vervuiling op de zuigers liggen of de staat van de remvloeistof, of eventuele minieme luchtbellen aanwezig in het systeem. Of zelfs vocht.. remvloeistof is nu eenmaal hygroscopisch en wordt vaak verwaarloosd bij onderhoud dat zelf gedaan wordt.
 

Desperado

Forumguru
Maar......tussen opwarmen en afkoelen zit m.i toch verschil. Een schijf die volledig heet is en op één plek zijn warmte niet kwijt kan lijkt me toch wat anders als een plekje verwarmen. En ik heb ze genoeg gezien die wel met hete remmen de poot op het rempedaal hebben gehouden en daarna trillende remmen hadden.
Ik heb het dan wel over mensen die niet zuinig rijden, maw hard rijden en heel laat en erg hard remmen.
 

Cordoba

Forumguru
@Desperado Ik heb het ook over forse temperaturen (250 graden, maar wel onder vacuum, dus moeilijk uitstralen van warmte, en waar lokaal (in de gaten van het masker) materiaal van pakweg 1500 graden tegen aan gedampt wordt , en met een plaat die deels afgedekt is door een masker. Aan de andere kant, in de snelheid van opwarmen bij remmen zit mogelijk wel een essentieel verschil, maar aan de andere kant schat ik de TS (Ougie) toch meer in als een rustige rijder.
 

peterrapid

Forumguru
Zou ook eerder denken aan een slecht ontlucht remsysteem, heeft die dealer effectief die remschijven eraf gehaald en op de bank gelegd om te zien of ze echt krom zijn ? Want op het zicht is dit heel moeilijk te zien, heb ook al eens betaald voor nieuwe remschijven terwijl ik bijna zeker was dat daar niks krom aan was maar dan was ik nog in de overtuiging, garagist = vakman waar ik nu soms wat minder van ben overtuigd.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Bij mij waren de remschijven behoorlijk heet (vermoed rood gloeiend) geworden bij een afdaling van de Grossglockner ... Maar heb de schijven geleidelijk weer laten afkoelen en rustig het laatste stuk door gereden ... Ik kan zeker indenken dat je bij flink remmen en dan direct de rem erop blijft houden dat de schijf sneller afkoelt bij de klauwen (lees mogelijk gaan krom trekken), daarom laat ik de auto ook iets door rollen en blijf ik de rem niet vol ingetrapt inhouden, moet je wel ruimte hebben met je voorganger.
 

ougie

Forumguru
Cordoba maakt een goede inschatting, ik denk dat ik een rustige anticiperende auto rijder ben. Als ik een racemonster was zou ik geen Citigo rijden. Oké hij wil best voor uit, maar daar is dit soort autootjes niet voor, lijkt mij. Hij wordt de 26e nagekeken en dan weet ik meer. Heb op andere fora gekeken en het verhaal van ongelijke afkoeling in combinatie is vaker onderwerp van topics.
En nog even als antwoord op de veronderstelling van Joske, het was niet de dealer die met de opmerking over de handrem begon, dat was een idee van mijzelf, als ik bv stil kom te staan op een klimmetje.
Vanuit rijdende toestand rem ik natuurlijk af met de gewone remmen.
Zit nog wel even aan het verhaal van Peperskoda te denken, over het "door een grote plas rijden".
Ik kan mij nl geen grote rem actie bedenken, en ben geen type dat nodeloos zijn rempedaal intrapt.
En in mijn "achteraf" beleving is het vrij direct ontstaan, kan me alleen geen moment herinneren.
Hoop wel dat het de 26e verholpen wordt, de Citigo moet ons nl 12 september naar Kroatië brengen.:)
 

AndreM

Forumguru
Zijn je schijven wel krom?

Mijn vrouw heeft 3 maanden geleden een gebruikte Citigo gekocht. Met de proefrit merkte ik dat de auto schokkend afremde als je zachtjes het pendaal intrapte.
Als de schijven krom zijn moet je dat ook merken in je stuur en dat was niet het geval. De Suzuki dealer waar de auto gekocht is, heeft ook geconstateerd dat de schijven niet krom waren en heeft hierover bij de VW dealer geïnformeerd. De oorzaak was een stroef gedeelte op de schijven en heeft de dealer op advies een paar honderdste van de schijven afgeschuurd terwijl deze op de auto gemonteerd zaten.
Probleem opgelost!
 
Bovenaan Onderaan