Cordoba
Forumguru
Dat afdraaien van de remschijven (dat is wat @AndreM omschrijft) gebeurt vaker, maar dan als oplossing voor 'kromme schijven'. Bijna altijd zie je dan dat het probleem binnen vrij korte tijd opnieuw optreedt, en ook bij vervangen van de remschijven zie je vaak dat het toch weer terugkomt, ook al hebben mensen de waarschuwing gehad voor ongelijk afkoelende remschijven. Dat sterkt mij in de overtuiging dat het probleem in de remklauw/wielremcilinder moet zitten. Ook het feit dat de ene auto er last van heeft, en een ander met identieke rijstijl en auto niet, laat mij eerder denken aan een kleine, maar kritieke afwijking in het remmechanisme.
Overigens het feit dat altijd aan het afkoelen wordt geweten, en nooit aan het lokaal opwarmen door de remblokken is niet zo vreemd: remschijven hebben een warmtebehandeling ondergaan, en worden vervolgens versneld afgekoeld, door ze onder te dompelen in vloeistof (kan water zijn, maar bijv. ook een oliebad). Als de remschijven boven een kritieke temperatuur komt, moet de afkoelsnelheid van de schijven hoog genoeg zijn, om de harding (dat is het resultaat van de warmtebehandeling + afkoelen) te behouden.
Overigens het feit dat altijd aan het afkoelen wordt geweten, en nooit aan het lokaal opwarmen door de remblokken is niet zo vreemd: remschijven hebben een warmtebehandeling ondergaan, en worden vervolgens versneld afgekoeld, door ze onder te dompelen in vloeistof (kan water zijn, maar bijv. ook een oliebad). Als de remschijven boven een kritieke temperatuur komt, moet de afkoelsnelheid van de schijven hoog genoeg zijn, om de harding (dat is het resultaat van de warmtebehandeling + afkoelen) te behouden.