Kromme remschijf(ven)

Cordoba

Forumguru
Dat afdraaien van de remschijven (dat is wat @AndreM omschrijft) gebeurt vaker, maar dan als oplossing voor 'kromme schijven'. Bijna altijd zie je dan dat het probleem binnen vrij korte tijd opnieuw optreedt, en ook bij vervangen van de remschijven zie je vaak dat het toch weer terugkomt, ook al hebben mensen de waarschuwing gehad voor ongelijk afkoelende remschijven. Dat sterkt mij in de overtuiging dat het probleem in de remklauw/wielremcilinder moet zitten. Ook het feit dat de ene auto er last van heeft, en een ander met identieke rijstijl en auto niet, laat mij eerder denken aan een kleine, maar kritieke afwijking in het remmechanisme.

Overigens het feit dat altijd aan het afkoelen wordt geweten, en nooit aan het lokaal opwarmen door de remblokken is niet zo vreemd: remschijven hebben een warmtebehandeling ondergaan, en worden vervolgens versneld afgekoeld, door ze onder te dompelen in vloeistof (kan water zijn, maar bijv. ook een oliebad). Als de remschijven boven een kritieke temperatuur komt, moet de afkoelsnelheid van de schijven hoog genoeg zijn, om de harding (dat is het resultaat van de warmtebehandeling + afkoelen) te behouden.
 

AndreM

Forumguru
Hoi Cordoba,

Even ter correctie.
De schijven waren niet krom (is gecontroleerd met een micrometer) en zijn niet afgedraaid, maar geschuurd.
Dit is met een speciale beugel met een schuurschijf op een boormachine uitgevoerd.
Als de schijven krom zouden zijn, dan zou dit probleem binnen 5000 km terug zijn gekomen en dat is niet het geval.
Kromme schijven komen voor als je stevig moet remmen in b.v. een heftige regenbui.
De schijf wordt dan op een plek meer afgekoeld als op de andere waardoor de schijf krom trekt. Dit zelfde gebeurt ook als je staal gaat lassen, dan trekt met materiaal ook krom na afkoelen.
 

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar heb ik je eerdere bericht verkeerd begrepen AndreM
:sterretjes:maar wel of niet krom zijn controleren met een micrometer, dat roept toch wel vragen op. Je kunt de dikte meten met een micrometer, maar krom zijn??
Ik kan me nog voorstellen dat je met een taster en de losse remschijf op een absoluut vlakke ondergrond (meestal een meet-steen) kromheid kan meten.
Oh wacht, er is nog een optie: als je een vast punt hebt, vlakbij de remschijf en je meet de afstand terwijl je het wiel met de remschijf ronddraait. Verandert de afstand, dan is de schijf krom (er vanuit gaande dat ie overal even dik is in de omtrek)
 

Desperado

Forumguru
Dat laatste klopt. Meetklokje wordt op de brug vastgezet en het wiel wordt gedraaid. Probleem kan ook nog in de fusee zitten, mijn voormalig werkgever loste dit op door de schijf aan de auto af te draaien waardoor deze aangepast werd aan de fusee. Een simpelere en goedkopere oplossing als het vervangen van het complete fusee.
 

AndreM

Forumguru
Klopt helemaal wat je zegt. Beide metingen zijn uitgevoerd alleen weet ik niet meer hoe het meetinstrument genoemd wordt wat o.a. ook bij draaibanken gebruikt wordt.
Met die laatste konden ze zien dat de schijven niet krom waren.

Zelf heb ik het ooit ook bij een auto gehad en dan wil je niet graag een noodstop hoeven te maken. Want dan is je auto nog moeilijk recht te houden.
 

Desperado

Forumguru
Deze bedoel ik
826.jpg
 

AndreM

Forumguru
Juist ik ook, maar je vergeet wel eens wat als je al 27 jaar niet meer in het vak zit en nu totaal iets anders doet. Hahahaha.
 

ougie

Forumguru
Nieuwe schijven en natuurlijk ook de blokjes, en jawel probleem verholpen.
Hij remt weer perfect,,,,, nu de rekening nog effe afwachten.:dankje:
 

Orange860

Senior Member
Ooit ook eens bij de hand gehad.

Lulverhalen van de dealer over remmen vasthouden, diepe plassen.

Oorzaak bleek toen vervuiling tussen de naaf en achterzijde van de Remschijf te zijn.

Ergo: voor montage moet de achterzijde van de Remschijf en voorzijde naaf (dus waar beide delen na montage elkaar raken) brandschoon zijn. Een flintertje roest, braam of minimale verhoging van staal leidt tot een afwijking. De Remschijf is dan niet vlak gemonteerd wat je direct in je rempedaal voelt.

Roest aan de achterzijde was bij mij de oorzaak. Daarnaast is de kwaliteit van de Remschijf ook belangrijk.
 

myself9a

Nieuw lid
Sinds een maand of 2/3 heb ik bij het remmen last dat de auto (Skoda Citigo van 1 augustus 2013 met nu 31.213 km op de teller) gaat trillen. Bij. De 30.000 km beurt dit aangegeven. De dealer (de Waal in Zaltbommel) geeft aan dat de schijven krom zijn. Hij had genoeg redenen en een uitdraai van de importeur om deze niet onder de garantie te laten vallen. Inderdaad, ik zou te lang mijn voet op de rem gehad hebben na een forse rem (denk het niet,maar kan dit niet bewijzen) daarna was het dat ze te snel waren afgekoeld (zou kunnen komen omdat ik misschien door een plas gereden zou zijn) en derde excuus was dat ik niet de originele wielen eronder heb liggen. Ik heb bij een andere garage waar mijn andere auto in onderhoud is een set zwarte siervelgen gekocht. Deze zouden er misschien wel voor zorgen dat de schijf krom zou trekken. Ik heb aangegeven dat ik geen vertrouwen in deze garage heb en naar een andere garage ga. Maar onder de garantie valt het niet (werd zelfs bij gezegd dat dit al na 1000 km zou kunnen gebeuren) en de kosten zouden voor mijzelf zijn.
 

Joske

Forumguru
@myself9a

amai.. dat getuigt nu niet echt van klantgerichtheid é en doet het merk Škoda alvast ook geen eer aan.
Ben je al eens bij een andere officiële Škoda-dealer langs geweest?
 

AndreM

Forumguru
Er is wel een verschil.

Wanneer heel de auto trilt met remmen, dan zijn je schijven krom.
Maar als je een lichte trilling tijdens het remmen voelt in je pendaal, dan zijn de schijven niet krom maar zit er een stroef gedeelte op de remschijf.
 

ougie

Forumguru
Ben benieuwd of we meer ervaringen gaan krijgen met dit probleem, bij mij is er gewoon weer een set originele Citigo schijven onder gezet. Wellicht zijn er ook andere, betere merken remschijven voor de Citigo te krijgen.
 

Joske

Forumguru
Uiteraard is er wsl betere kwaliteit te vinden van remschijven, maar als het probleem hem in de wielas zit (bijvoorbeeld) mag je nog de duurste remschijven ter wereld monteren, kromtrekken kunnen ze dan toch nog doen hoor..
 

Joske

Forumguru
je hebt alleszins een 256*22mm nodig , steek 4/100

Die hebben volgens mij ook op een Golf III gezeten? :pieker: moet ik nakijken om zeker te zijn ;)
 
Hallo! Ik ben nieuw hier en per toeval hier gekomen door het googelen naar de oorzaak van kromme remschijven.
Ik heb dis 35000 km op de teller staan. Het gaat om een witte skoda citigo van april 2013. Heb nu ook kromme remschijven! Echt. Ik heb in veel auto's gereden maar. Og nooit kromme remschijven gehad en al helemaal geen remproblemen bij 35000 km. Ik lees nu in dit forum dat er al twee rijders van een citigo zijn die dit ook hebben. De reden die bij de ene werd genoemd. Zwarte velgen konden de oorzaak zijn kende ik nog niet. Ik heb ook zwarte velgen. Ik baal van dit euvel en ik vraag mij af of het nu niet een fout van de fabrikant is. Laten we eerlijk zijn. Zo,weinig km en dan al kromme schijven!
Zijn er misschien nog meer skoda rijders die dit hebben meegemaakt?
 
Bovenaan Onderaan