Kunnen Superb Spectrum velgen op O2?

Vanenkelen

Forumguru
Wie weet of de 16 inch Spectrum velg (origineel voor Superb of Yeti) past op de O2 Combi van na de facelift?

Steekmaat 5x112
Et waarde 45

pic_CCR800001.jpg

CDK

Forumguru
Ja dat moet passen, O2 heeft ET47, dus wijkt deze velg maar 2mm af, de algemeen aanvaarde tolerantie in de autobranche is max 5mm.

Greetz Corné

Vanenkelen

Forumguru
Dank voor de reacties heren! Ik moet zeggen dat alle variabelen bij het kiezen van een nieuwe velg best complex zijn als je je daar nog nooit eerder in verdiept hebt.

Naast de afwijkende ET waarde is de Superb velg 7 inch breed en de Octavia velg 6,5 inch. Dus daar moet je volgens mij dan ook nog rekening mee houden.

Net ook even de dealer gebeld en daar krijg ik 2 antwoorden. Een formeel antwoord: "Deze velgen zijn niet bedoeld voor de Octavia en dus kunnen er geen garanties gegeven worden mbt pasvorm en veiligheid in extreme situaties." En een informeel antwoord: "Het gaat wel passen en hoogstwaarschijnlijk ga je er nooit iets van merken".

Nu vond ik net de volgende site (http://www.rimsntires.com/specs.jsp) en daar kun je de waarden van de oude en de nieuwe velg en band netjes invullen en dan krijg je naast twee uitstekende tekeningen met daarin alle waarden, ook een overzicht van de consequenties aan de kant van je spatbord en je schokbrekers/veren. Wellicht handig voor een ieder die ook met deze vraag worstelt.

plaatje.jpg plaatje2.jpg

andrehj

Forumguru
Zoals eerder al gezegd: Dit gaat zeker werken.
Andersom (O2 velg op een S2) is het echter een heel ander verhaal. Dan past het misschien wel, maar een S2 is veel zwaarder dan een O2, en dan kan het zomaar voorkomen dat het draaggetal (load index) van de velg niet voldoende is voor een S2. Tijdens normaal rijden zal dat best goed gaan, maar je wilt ook in grenssituaties graag dat je velgen heel blijven....

Helaas zijn de draaggetallen van Skodavelgen over het algemeen een groot raadsel, want die worden niet bekend gemaakt.
Van after-market velgen zijn dit soort cijfers (vooral in Duitsland) juist wel goed bekend en kun je uitgebreide formulieren downloaden waarin precies per autotype is beschreven wat de loadindex is, welke bouten je moet gebruiken, of sneeuwkettingen zijn toegestaan, en zo ja, tot welke schakelgrootte, etc, etc.

Vanenkelen

Forumguru
Dat perspectief was ik in mijn verkenning nog niet tegengekomen. Wel bij de banden, in de vorm van extra load banden die vaak op de Superb worden geleverd, maar niet dat de velgen ook een load index hebben. Thanks voor het opmerkzaam maken.

rdrummen

Senior Member
Tof! Heb je foto's?

Yep, hier is er een:
iGi9SJo4

http://db.tt/iGi9SJo4

Vanenkelen

Forumguru
Thanks voor de tips allemaal. Ik heb ze inmiddels binnen. Volgens mij heb ik geen slechte deal gesloten. Vier nieuwe velgen inclusief vier nieuwe zomerbanden (Continental Sportcontact 2) voor 450 euro! Die zomerbanden gaan dan in de voorraad en in november koop ik er vier winterbanden bij.

foto 2.JPG foto 1.JPG

Vanenkelen

Forumguru
Nee dat klopt inderdaad, maar als je alle specs van je huidige velgen invult in de linker helft en van mogelijke nieuwe velgen in de rechter helft, dan doet die site allerlei nette aannames over potentiële fit!

CDK

Forumguru
dat is gewoon een top deal! echt geen geld, je kan er dik aan verdienen als je ze te koop zet en bij nader inzien toch andere zou willen hebben ;)

Bovenaan Onderaan