Kunstof ring homokineet

Hallo allemaal, ik ben al lekker bezig met mn nieuwe fabia tdi. Nieuwe thermostaat geplaatst, nieuwe stabilisatorstang incl rubbers en nieuwe banden. Nu heb ik nog een probleem. Een slijtend geluid bij het rechter voorwiel. Ik zie een kunststof ring om de aandrijfas zitten in de wielnaaf. Ik heb t idee dat het daar van komt. Zit er wat scheef en losjes in. Deze zal waarschijnlijk vernieuwd moeten worden. Mijn vraag is: kan deze ongestraft verwijderd worden? Ik zal in de toekomst wel een nieuwe plaatsen, maar vroeg me af of het kwaad kon.

Cordoba

Forumguru
Het geluid komt niet van het wiellager? Als je de auto opkrikt, met de versnelling in vrij, kun je het dan localiseren door het wiel te draaien?

Het geluid komt niet van het wiellager? Als je de auto opkrikt, met de versnelling in vrij, kun je het dan localiseren door het wiel te draaien?

Het komt bij de wielnaaf vandaan. Ik dacht eerst ook aan een wiellager, maar ik voel geen trilling in de veerpoot.

milanseegers

Forumguru
Ben heel benieuwd.. Tpv de homokineet waar deze om de aandrijf as zit gemonteerd, zit, als ik mij niet vergis een metalen ring. En die laatste word afgedekt door de stofhoes en is daarom niet te zien... Ik wacht de foto even af.

milanseegers

Forumguru
Volgens mij fungeert deze ring als een soort afdekking richting je wiellager, en zou er strak tegen aan moeten zitten. M.i. is dit geen typisch slijtage onderdeel omdat deze niet beweegt (draait enkel mee met de complete constructie aandrijfas-honokineet-lager).

Ik ben nog wel benieuwd naar de foto van jouw auto. Zit de homokineet ook los in het lager, waardoor er ruimte is ontstaan voor deze ring? Miss kun je de as moer aandraaien om het eea weer strak te trekken..

milanseegers

Forumguru
Overigens een veelvoorkomend euvel (zelf ook gehad) is een steentje tussen je schijfrem en 'bescherm plaat'. Paar zachte tikken met hamer of schroevendraaier doet puin er tussenuit vallen..

Volgens mij fungeert deze ring als een soort afdekking richting je wiellager, en zou er strak tegen aan moeten zitten. M.i. is dit geen typisch slijtage onderdeel omdat deze niet beweegt (draait enkel mee met de complete constructie aandrijfas-honokineet-lager).

Ik ben nog wel benieuwd naar de foto van jouw auto. Zit de homokineet ook los in het lager, waardoor er ruimte is ontstaan voor deze ring? Miss kun je de as moer aandraaien om het eea weer strak te trekken..

De homokineet zit niet los. Heb het idee dat de ring scheef gemonteerd zit en daardoor beschadigd is. Het lijkt erop dat de as tegen de plastic ring aan slijt. Zal vanavond een foto maken. Nu eerst aan het werk :(

Ik denk dat de enige functie van die ring is dat 'ie ervoor zorgt dat de rubberen stofhoes zeker niet tussen/tegen de metalen delen van de homokineet kan komen wanneer die onder een (stuur-)hoek staat.

Dus in principe zou ik hem tijdelijk er tussen weg kunnen halen denk je?

Spierings

Forumguru
Geluid kan ik op het filmpje niet duidelijk horen. Op de foto lijkt de homokineethoes wel kapot. Zit veel vet.

Plastic kapje is volgens mij ook gewoon een stofkapje..

Geluid kan ik op het filmpje niet duidelijk horen. Op de foto lijkt de homokineethoes wel kapot. Zit veel vet.

Plastic kapje is volgens mij ook gewoon een stofkapje..

Ik had een beetje vet op de ring gesmeerd. Was een beetje uitgeschoten ;) Ik denk idd ook een stofkapje. Zal kijken wat ik ga doen. Misschien sloop ik hem er gewoon eerst tussen uit.

Bovenaan Onderaan