Laadsnelheden nieuwe Enyaq

mister9

Actief lid
Ik ben op zoek naar een nieuwe EV, en ben zeer geïnteresseerd in de Nieuwe Enyaq.
ik rij vaak behoorlijke afstanden.
Lees ik nou echt goed dat er 2 accupakketten te krijgen zijn: 59 en 77 kWh, maar dat de 59 kan laden met 165 maar de 77 maar met 135??

Waarom is dat? Als er al verschil is zou ik de hogere laadsnelheid toch verwachten bij het grootste accupakket?

hemi24

Forumguru
Piek-laadsnelheden zijn eigenlijk helemaal niet interessant, temeer omdat dit meestal maar voor een beperkt deel van de laadcurve geldt.

Maar ik ben het met je eens: de genoemde laadsnelheden klinken tegenstrijdig.

Edit: even teruggezocht, onderstaand hoe Skoda het vermeld:

Laadsnelheid 10%-80% is wat er eigenlijk toe doet, en dan zie je dat de 85 blijkbaar een betere laadcurve heeft dan de 60!

cc4a4715-02dd-421a-9ad1-25cfc1922b24.jpeg

Laatst bewerkt:
Laadsnelheden is een heel complex verhaal, met een maximaal laadvermogen dat niet alleen afhankelijk is van de SoC, maar ook van de batterijtemperatuur. In marketing literatuur proberen ze die complexiteit terug te brengen tot iets simpels, zoals een maximale laadsnelheid (zelfs als je dat maximum alleen maar haalt tussen de 19% en 21% SoC) of een 10-80% tijd (bij optimale batterijtemperatuur). Maar hoe dan ook is dat een versimplificatie van de werkelijkheid.

Ofschoon de 10-80% tijd ook niet alles zegt, is het wel een betere indicatie voor laadperformance dan het piek laadvermogen.

Het enige waarvoor ik het piekvermogen interessant vind, is wanneer je op een laadplein aankomt en er zijn meerdere laders beschikbaar, ieder met verschillend vermogen. Ik wil wel een lader hebben die het piekvermogen van mijn auto aan kan. (Dit wordt vandaag de dag steeds minder relevant, want moderne laders zoals Tesla, Fastned en Ionity, kunnen allemaal wel 350 kW+ halen.)

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Daarbij kun je je ook nog afvragen hoe vaak je aan de snellader staat en dit van belang is. Meeste laadsessie gaan toch aan een AC lader van 11 of 22 kWh.. We hebben nu een jaar een BMW i3 met snellaad mogelijkheid en nog nooit gebruikt..

Als ik naar mijn laadgeschiedenis kijk, dan is zo'n 10% van alle stroom geladen dmv. snelladen. In de ruim twee jaar dat we deze Enyaq hebben, hebben we roadtrips gemaakt naar Noord-Schotland (NC500), Duitse Alpenstrasse en de Noordkaap. Plus jaarlijks naar de wintersport, familie in Luxemburg en Frankrijk, en wat langere trips binnen Nederland. Vooral die roadtrips hakken er best wel in.

Ik ben het met je eens dat de exacte snellaadtijd nauwelijks relevant is, zolang de auto maar eerder vol is dan de duur van een plas/koffiepauze - 20 of 30 minuten maakt in de praktijk niet zo'n verschil. In de meeste Europese landen is de maximumsnelheid (op papier en in werkelijkheid) zodanig dat je al gauw zo'n drie uur kan rijden voordat je accu leeg is. De plas/koffiepauze duurt dan vaak langer dan de tijd die nodig is om de auto op te laden. Uitzondering is Duitsland (en in iets mindere mate de Péage in Frankrijk) waar je langere tijd met 130+ kan rijden. Daar sta je elke twee uur een half uur bij een lader.

En inderdaad, iedereen gebruikt zijn auto op zijn eigen manier, en als je niet meer dan ongeveer 300 km per dag rijdt, kan je alles met langzaam ('s nachts) laden af.

Laatst bewerkt:

Mick

Actief lid
De reden zou zijn, dat er in de 85 een accu van een andere leverancier in zit, die inderdaad een constanter laadcurve zou hanteren.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan