Laden breekt af op een specifieke laadlokatie

Gerco

Nieuw lid
Nu een week de Enyaq 85 Business in bezit, en op het ongelofelijk irritante piepje bij overschrijding van de snelheid na bevalt de wagen eigenlijk super!

Ik heb aan het eind van de straat 4 laadpunten, maar als ik deze gebruik dan stopt de auto met laden voordat deze vol is. De app geeft aan dat het laden klaar is, maar het lampje bij de stekker aan de wagen brandt rood. De app laat geen laadstatus meer zien, kan hierin dus ook niet op afstand hervatten. Als ik naar de paal ga, de stekker opnieuw plug, gebeurt daarna weer hetzelfde. Ook bij andere aansluitingen gebeurt me op deze plek hetzelfde.

Een laadpaal een stukje verderop laadt de auto gewoon zonder afbreken volledig op. Ook bij andere gelegenheden heb ik het verbreken nog niet gemerkt. Daarbij vermeldend dat hierbij ook een van de palen van dezelfde aanbieder was als de laadlocatie waar ik problemen heb.

De dealer geeft aan toch te kijken naar de aanbieder van de paal. Deze heb ik nog niet benaderd, maar ik twijfel er niet aan dat deze weer terugwijst naar de auto.

Opvallend is dan wel dat als ik er andere auto's aan zie staan en daarop de status van de paal blijf checken (via een Shell Recharge API), deze vaak wel door lijken te laden.

De laders zijn tot nu toe overigens allemaal 11KW laders geweest, nog niets met snelladers etc. geprobeerd.

Zijn er nog meer mensen die dit herkennen?
 
Je hebt niet per ongeluk je huisadres ingesteld als laadplek, en een laadschema gekoppeld? De auto weet dat hij "thuis" is aan de hand van GPS signalen, en vanwege de inherente onnauwkeurigheid van GPS (en afhankelijk van de lengte van je straat) zou "het eind van de straat" wel eens gezien kunnen worden als "thuis".

Verder heeft een Enyaq ook "battery care" wat je aan en uit kan zetten. Als het aan staat wordt na een laadsessie >80% het maximale laadniveau automatisch weer ingesteld op 80%. Bij welk percentage hield jouw sessie ermee op?

Laatste ding wat ik kan bedenken: Doen die palen wellicht op een domme manier aan load balancing? Misschien zitten ze met zijn allen op een relatief kleine aansluiting en kunnen ze niet allemaal tegelijkertijd 11kW leveren. Slimme palen kunnen dan kletsen met de autos en het afgenomen vermogen dynamisch terugschroeven, maar domme palen zetten de stroom gewoon uit. En dat kan weer leiden tot het verlopen van je laad-authorisatie of zoiets. Stonden er andere voertuigen te laden toen dit optrad?

Dat irritante piepje bij snelheidsoverschrijding is gevolg van de verkeersbord herkenning. En die wordt ook gebruikt voor de adaptive cruise control. Verkeersbordherkenning kan je uitzetten, maar gaat bij "contact aan" automatisch weer aan. Met de juiste software en OBD dongle kan je de setting van "automatisch aan" veranderen in "laatste keuze".
 

Gerco

Nieuw lid
Dank voor het meedenken maar ik heb geen laadschema's ingesteld. Het laden breekt ook al af als de accu van 20 tot 28% is opgeladen terwijl het laden tot 80% aan staat. Er waren op het moment van laden de eerste keer wel meer voertuigen aan het laden, maar de laatste keer was ik de enige. Het enige dat ik me dan nog kan voorstellen is dat het net daar misschien zelf al vol zit oid. Ik heb het ook nog niet bij een andere laadlokatie meegemaakt. Zal anders toch de exploiteur eens een berichtje doen.

Ik had wat betreft piepjes al eens gekeken bij vcds-coding maar volgens hem is het voor het 2024+ model nog niet mogelijk om te coderen. Ik hou het wel in de gaten.
 

Gerco

Nieuw lid
Update hierover, ik ben er inmiddels door wat dingen via Home Assistant te monitoren, dat als ik sta te laden, en er sluit daarna een andere auto aan, mijn sessie in de error schiet. Gesproken met mensen van Park & Charge, die aangeven dat het laadpunt aan Smart Charging doet. Echter zou 1 elk van de ladende auto's dan even 20 minuten worden gepauzeerd, waarna deze weer verder geladen zou worden. Dit lijkt echter niet het geval. Als dit op een nette en ondersteunde manier zou gebeuren, dan zou de laadled op de Enyaq niet naar rood (een foutstatus lijkt me) moeten verkleuren.

Vanochtend ook het snelladen bij FastNed maar eens uitgeprobeerd, dit ging dan wel weer heerlijk rap met 150kW, terwijl ik hier dan weer diverse slechte berichten over had gelezen.

In elk geval wordt vervolgd...
 
Bovenaan Onderaan