Lakstift om kleine oneffenheden weg te werken

svdm

Senior Member
Goedemiddag allemaal,

Sinds eind 2013 in het bezit van een O3 Greenline in zwart metallic.

Helaas reed ik afgelopen week achter een aantal vrachtwagens en had ik de pech dat er zowel een steentje op mijn voorruit belandde als op mijn motorkap.

Een nieuwe voorruit hoeft er niet in (schade is beperkt, ook geen scheurtje, zeer klein pitje). Echter, de motorkap heeft nu twee hele kleine lakloze (witte) plekjes. Een ander zou het niet zien, maar ik kan er niet tegen dat ze er nu op zitten! (Daarnaast zag ik helaas afgelopen week dat ook iemand anders tegen mijn achterportier is gekomen met zijn/haar deur.. #$*!!)

Gisteren ontving ik per post via www.kreijnewebshop.nl de originele zwarte Skoda metallic lak (zie foto). Achterop is ook in het Nederlands kort iets terug te lezen, maar op de flesjes zie ik geen andere taal dan de Tsjechische taal.

De vraag: "Wat is nu de bedoeling?" Betreft het witte flesje blanke lak? Moet ik deze, naast de zwarte lak, ook gebruiken? Zo ja, waarom? En in welke volgorde?

Bijlagen

• 2014-03-14 09.36.28.jpg
    2014-03-14 09.36.28.jpg
    797,8 KB · Weergaven: 85

EdK

Forumguru
Als goed is dan is der inderdaad een de kleurlak en een de blanke lak.
En hou rekening mee dat er in algemeen toch een kleurverschil in zit.

geleerd om eerst goed te ontvetten en schoon te maken en dan met de kleurlak het gaatje (pitje) op te vullen en als het bijna droog is dan met een zachte doek vlak over de kleurlak te gaan en het overtollige weg te halen.
Dan geheel uit laten drogen een 24 uur en dan even met licht polijstmiddel het geheel oppoetsen en daarna met een wax middel behandelen
De blanke lak is mijn ervaring mee dat dit geen positief effect geeft op het geheel.
Vaak zie je het er op liggen en glanst het te veel waardoor het blijft opvallen, dus ergenis..

• Leuk
Waarderingen: svdm

Altos

Banned
Nog een tip: gebruik het kwastje niet, maar breng kleine hoeveelheden aan dmv een sateprikkertje...zo kun je de laagdikte dun houden en krijg je geen "druppel"
Natuurlijk kan je ook een klein modelbouw penseeltje gebruiken.

CDK

Forumguru
@Altos, Satéprikker of het uiteinde van een paperclip is beter te gebruiken voor een mooier resultaat inderdaad!

svdm

Senior Member
Hoewel het uiteinde van een paperclip ook juist weer schade kan veroorzaken, lijkt me!

Tom RS

Forumguru
Tip van Flip: na het bijwerken laat je de lak drogen voor een drietal uurtjes. Dan poets je hem op met koperpoets (in België een bekend merk is Sidol, weet niet of het in Nederland iets anders is). Hierdoor kan je de lak die je onvermijdelijk verder dan de beschadiging hebt aangebracht wegpoetsen zonder schade. Nadien de plek in de wax en je ziet het bijna niet. In het begin ga je het wel een beetje moeten leren aanvoelen hoe lang je de lak moet laten drogen (te snel en je poetst hem helemaal weg, te laat en je gaat heel hard moeten poetsen). Het spul maakt geen krassen, dus je moet er geen schrik van hebben.
De blanke lak kan je inderdaad beter laten voor wat hij is.

Mettes

Forumguru
Ipv een saté-prikker en/of paperclip,kan je ook een papiertje in een kegelvorm rollen .
Dit geeft ook een scherpe MAAR zachte punt en werkt even goed.

Jee13

Forumguru
Koperpoets is voor koper

Een licht polijstmiddel is hiervoor het beste geschikt

(Ik snap dat meeste mensen koperpoets in huis hebben, echter zijn ingredienten van polijstmiddel anders)

Cordoba

Forumguru
In plaats van het kwastje dat in de lakstiften zit, kun je ook een penseeltje pakken, en die eventueel schuin afknippen of smaller afknippen. Zo werk ik al meer dan 30 jaar mijn steenslagplekjes weg, en werkt makkelijker dan sateprikker, paperclip of iets dergelijks. 10-20 van die kwastjes vindt je af en toe in aanbiedingen bij Doe-het-zelfzaken, action, aldi lidl enz. en kosten dan iets van een euro voor een hele bos kwastjes. De originele kwastjes bij de lakstiften zijn veel te stug en erg breed en zitten helemaal vol met lak doordat je de lak voor gebruik ook goed moet schudden.

Overigens de belangrijkste oorzaak voor het kleurverschil dat je krijgt, is het verschil in laagdikte van de blanke lak: de blanke lak reflecteert bepaalde kleuren afhankelijk van de kijkhoek, en de (optische) dikte van de blanke lak.

Dé manier om dergelijke schades echt zo goed als onzichtbaar te herstellen is de volgende:
- een lak laten mengen op kleur (hierbij zit er dus wat 'blanke' lak in de gemengde kleur, zodat je maar één laagje hoeft aan te brengen en het kleurverschil minimaal is), bijvoorbeeld bij een autoschade bedrijf
- ietsje meer lak vullen dan er is verdwenen
- vervolgens via 'wet sanden' de opgevulde lak glad en strak met de omgeving maken
- de behandelde plek en omgeving even netjes polijsten.

Het wet sanden heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar ik wil dit wel gaan doen (als ik maar eens de tijd had om er in te duiken hoe het precies moet, en het uit te voeren).

Jee13

Forumguru
De lak aangebracht met lakstift zakt altijd in en je wilt idd weggeslagen lak opvullen

Dit moet je vaak meerdere keren doen zodat je later kan wetsanden, dit is niet heel moeilijk, alleen kost het wel veel tijd.

Desperado

Forumguru
Klopt, maar het resultaat is dan ook dat je er vrijwel niks van terugziet. De zaterdagpoetser bij mijn voormalig werkgever kan het heel goed. Die gaat binnenkort mijn O1 ook onderhanden nemen om te proberen hem er weer uit te laten zien als een 4 jarige ipv een 14 jarige . Dr. Schumacher voor auto´s :D

Happyman

Forumguru
Ik heb vandaag ook wat lakschade weggewerkt op de dorpel met de lakstift. Ik deed het met het kwastje, maar dat is zeker niet aan te raden op de steenslag plekjes. Ik vond de blanke lak ook erg stroperig. Maar goed dat ik er daarna een instaplijst overheen heb geplakt :D

H@RM

Senior Member
Voor de mensen die wetsanden eng vinden is er ook nog een andere makkelijke optie om tot een strak resultaat te komen.

http://www.langka.com/

Hier in Nederland ook gewoon te bestellen via verschillende webshops.
Niet de goedkoopste optie maar absoluut niet moeilijk

Blanke lak boven op de kleur lak is geen aanrader. Je zult altijd de raden blijven zien doordat de blanke lak doorzichtig is. Ik gebruik eigenlijk alleen maar de kleur lak

s-line

Forumguru
Stickerfix is ook een leuke oplossing voor kleine beschadigingen. Bij een schadeherstelbedrijf te verkrijgen, daar spuiten ze een dun stickervel in de kleur van je auto, en daarna gaat hij door een soort snijmachine die allerlei soorten vormen voorsnijdt, die je over je beschadigingen heen kan plakken.

Bovenaan Onderaan