Lambdasensor 1 blok 1 rijk mengsel

kartal0313

Nieuw lid
Goedenavond iedereen,
Sinds vorig week brandt het motormanagement lampje - geel , van mijn skoda octavia 1,4 tsi dsg7 motorcode CHPA
Na het uitlezen van de storing geeft die (P219600) aan Lambda sensor 1 blok 1 ,rijk mengsel permanent.

Nu heeft de garage de lambdasensor vervangen, een orginele van de kat.
Alleen na 400-500 km verder kwam de exacte storing weer terug.
De auto doet voor de rest niks vreemds alleen de motormanagement lampje brand.

Iemand enig idee wat ik moet doen?
Waar begin ik?
Vermoedens of dit defect betekend of afstellen?
 

Cordoba

Forumguru
Als ik kijk op de site van Gerrit Speek, dan wordt er totaal niet over probleem met de lambda gesproken bij deze foutcode, dus waarschijnlijk een onnodige vervanging.
De officiele omschrijving bij de foutcode is overigens ook verwarrend: Lambda-sensor Bank-1 Sensor-1 signaal te rijk
Let op het woordje signaal in de omschrijving, er staat namelijk niet dat het mengsel te rijk is, maar dat de 1e lambdasonde (dus vóór de kat) aangeeft dat het mengsel te rijk is.


Vervolgens komt Speek met de volgende mogelijke oorzaken:
Mogelijke oorzaken:
  • Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
  • Brandstofaanvoer onjuist
    • brandstofvoorraad te laag
    • brandstoffilter vervuild
    • brandstofpomp vuil of defect
    • injector(en) vervuild of kapot
  • Te veel lucht
    • luchtlek voor de gasklep
    • onderdruk systeem is lek
    • te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
    • oliepeilstok en/of oliedop sluiten niet goed af
    • de EGR lekt lucht
    • de LMM (G70) is vuil of defect
    • een lek na de LMM
    • de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is defect
    • (N112) lekt
  • Lambdaregeling defect
    • lambdasensor voor de katalysator (G39) is defect
    • bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect
  • Uitlaat defect
    • katalysator lekt, defect
    • uitlaat lekt
En de volgende mogelijke oplossingen om het te verhelpen:
Mogelijke oplossingen:
  • Eerst de makkelijke dingen:
    • maak de LMM (G70) schoon (remmenreiniger), ga zorgvuldig om met de sensor; misschien is het zelfs beter de LMM meteen maar te vervangen dan is die oorzaak tenminste uitgesloten
    • maak het brandstoffilter schoon; doe niet krenterig: zet er een nieuwe in
    • check de nokkenastiming (tijdje geleden distrubutiewissel gehad?)
    • check de sensor die de luchtdruk van de buitenlucht meet, die staat meestal in het meetwaardeblok van Module-01, Groep-10
    • bij een diesel: check de verstuivers
    • niet direct aanwijsbaar, maar zet er toch maar een nieuw luchtfilter in
  • Te veel brandstof
    • kontroleer op correcte brandstofdruk
    • kontroleer brandstofpomp
    • check alle injectoren
  • Check op lek na de LMM
  • EGR klep zit vast
  • Check de uitlaat op lekken
  • Check Secondary Lucht Systeem op lekken
  • Check de vacuüm leidingen op lekken
  • Check de compressie van alle cilinders
Ik hoop dat je met deze info verder kunt, dit is dus echt een andere melding dan bijvoorbeeld P2192 (Brandstofverdeling, systeem te rijk).
 

kartal0313

Nieuw lid
bedankt voor het mee denken ik had deze idd ook gezien de garage gaat het maandag oppakken en alles na lopen wat op deze lijst staat . ik hoop dat het probleem opgelost wordt:thumbsdown:
 

Tees

Donateur
Tis wel wat zorgelijk dat jouw garage het nodig heeft dat @Cordoba (of iemand anders hier) Gerrit Speek op zoekt om te bedenken wat ze moeten doen...

Overigens waarderen velen het hier als je even je even voorstelt in de Meet en Greet
 
Laatst bewerkt:

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik kijk tegenwoordig veel naar filmpjes van diagnosedan op youtube. En dan zie je ook vaak dat garages sensors hebben vervangen omdat ze een foutmelding/rare waardes gaven (dus kapot zouden zijn), maar dat de melding terug komt en dat de melding JUIST was maar een andere sensor juist de verkeerde waarde gaf of geen waardes.
Waardoor er rare meldingen kwamen in de boordcomputer. Foutmeldingen zijn een indicatie of richting maar sensor of module vervangen alleen op foutmeldingen gaat dus mis.

Ben benieuwd wie de rest van de reparatiekosten gaat betalen.
Zeker als ze aangeven dat de laatste vervangen sensor defect is.
 

kartal0313

Nieuw lid
Ik heb op het moment dezelfde storing. Is de storing na het vervangen van de 2e lambda sensor verdwenen?
de probleem is inderdaad opgelost uitlees apparaat gaf aan lambda sensor 2 maar het was dus de 1ste volgens de dealer gebeurde dat wel vaker succes ermee
 

Tees

Donateur
Over het algemeen is de 1e (voorste) lambdasensor vaker kapot dan de 2e. Logisch ook wel, de gassen voor de kat zijn warmer en reactiever dan erna. Alleen is de 2e sensor vaak makkelijker te bereiken dan de 1e, dus die vervangen ze dan eerder...
 

prosier

Forumguru
Oud topic, maar ik heb wat laast van onrustig lopen en misfires bij koude start, eerste 2 minuten. Nieuwe bougies en ontstekers gaf geen resultaat.

Online nieuwe, of zo goed als nieuwe, lambda sensors wilde ik nog wel proberen. Nu heb ik een CHPA motor, de sensor na de turbo is 04E 906 262 E.
Heeft iemand voor mij toevallig (of ergens op te zoeken?) de code van sensor na de cat?

Thx
 

Tees

Donateur
Het correcte onderdeelnummer zou 04E906262DT moeten zijn (er vanuit gaande dat de productiedatum van jouw auto na augustus 2015, gezien de code van de andere sensor die je noemde).
 
Bovenaan Onderaan