Lambdasensor 1 blok 1 rijk mengsel

prosier

Forumguru
Het correcte onderdeelnummer zou 04E906262DT moeten zijn (er vanuit gaande dat de productiedatum van jouw auto na augustus 2015, gezien de code van de andere sensor die je noemde).
Toevallig fotos kunnen maken, de 2e sensor was lastig want die kreeg ik niet los, te krap ook daar onderin. Ik had ook alleen een baco. Ik heb een 2014 CHPA.

1000041408.jpg

De sensor na de turbo is de 626E.

1000041487.jpg

Na de cat zit een 626A.

Ik wilde ze eigenlijk allebij vervangen. 2e hands kopen of nieuw? Maar moet het perse die letter ook zijn op het eind??
 

Tees

Donateur
Er zijn 3 varianten geweest voor de CHPA voor de lambda na de kat: -M, -A en -DT (in volgorde van tijd). Alle 3 zijn compatibel met elkaar.
Volgens ETKA zou de A maar een paar maanden in 2015 gebruikt zijn in de CHPA, maar goed, jij hebt er dus blijkbaar wel eentje in jouw 2014 model zitten.

Voor de kat is er een -N en een -E variant, ook compatibel met elkaar.

Lambdasensoren zijn duur, dus ik zou zelf niet onnodig vervangen. En ik zou zelf ook de voorkeur geven aan nieuw van een A-merk zoals Bosch. En tenslotte zijn er speciale doppen voor lambdasensoren, zodat je ze in die krappe ruimtes toch redelijk makkelijk los kan krijgen. Kost de wereld niet als je tenminste geen topmerk koopt.
 

prosier

Forumguru
Er zijn 3 varianten geweest voor de CHPA voor de lambda na de kat: -M, -A en -DT (in volgorde van tijd). Alle 3 zijn compatibel met elkaar.
Volgens ETKA zou de A maar een paar maanden in 2015 gebruikt zijn in de CHPA, maar goed, jij hebt er dus blijkbaar wel eentje in jouw 2014 model zitten.

Voor de kat is er een -N en een -E variant, ook compatibel met elkaar.

Lambdasensoren zijn duur, dus ik zou zelf niet onnodig vervangen. En ik zou zelf ook de voorkeur geven aan nieuw van een A-merk zoals Bosch. En tenslotte zijn er speciale doppen voor lambdasensoren, zodat je ze in die krappe ruimtes toch redelijk makkelijk los kan krijgen. Kost de wereld niet als je tenminste geen topmerk koopt.
Thanks, handige info. Ik wilde die 2 sensoren vervangen met 2d hands, 10k km gelopen modellen bijvoorbeeld.

Ik heb nu met deze kou steeds de eerste minuut bij koud wegrijden gebok, als ik in de 1 of 2e rij, en dan rpm rond 1900-2000 constant hou. Soms lukt het me om het motorlampje aan te krijgen.

Onderhand ook 190k km gelopen nu, dus ik dacht om die 2 lambda sensoren te vervangen. Afgelopen jaren al eens bougies en bobines gedaan, maakt niks uit.

Kon ook de cat verwarming zijn las ik ergens, die zou uit te schakelen zijn. Dat is de eerste 2 min warm-up modus volgens mij van de auto als je koud wegrijdt.
Maar hoe en waar kun je cat verwarming uitschakelen?

THx :)
 

Tees

Donateur
Ik zou zelf niet naar dat soort maatregelen kijken. Die katalysator verwarming zit er met een reden, en als de motor daardoor niet goed draait, dan zit de oorzaak daarvan ergens anders. Die kat-verwarming dan uitschakelen (als dat al helpt) is dan alleen symptoombestrijding, en dan is t wachten tot je een volgend probleem hebt.
 

prosier

Forumguru
Helder. Ik zal komende week nog wat logs maken, mss is daar iets uit af te lijden? Of wat kan ik nog proberen evt?

Thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb destijds met mijn 1.4L in de O3 ook gedoe gehad met die lambda’s. Er zitten er 2, 1 voor en 1 na de cat. En ik kreeg dacht ik een foutcode op de tweede, maar dat werd veroorzaakt door de eerste. Daar was ook een TPI over.. heb er toen 1 vervangen voor een tweedehandse. Maar die bleek achteraf na 9 maanden kapot te zijn gegaan door het montage vet waar hij mee was gemonteerd. Dat was naar beneden gelopen etc..

Uiteindelijk heb ik ze allebei vervangen voor idd zo goed als nieuwe nog geen 500km ofzo gelopen. origineel VAG. Nooit meer problemen daarna gehad. Dacht iets van 30 euro per stuk. Zou geen andere merken proberen. Maar nieuw origineel is ruim 200 euro per stuk. Dat had/heb ik er echt niet voor over.
 

prosier

Forumguru
Volgens mij had ik geen lambda error codes. Ik heb vandaag even een 2ehands laptop besteld, dan kan ik mijn rosstech kabel weer aansluiten en even wat data posten. Ik herinner me van voorgaande winters/herfst dat het meen ik enkel misfires codes gaf met uitlezen. Thx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou kunnen dat er geen foutcode is. Bij mij ging het check-engine lampje knipperen.. en idd een foutcode. Maar t kan zijn dat hij wellicht er tussenin zit. Destijds bij uitlezen stond hij als “pending” , dus het was gaande zeg maar. Dus het duurt even voordat het mil lampje gaat branden. Even later werd hij “permanent” en kwam de storing op het dashboard..

zie hier mijn oude (inmiddels gesloten topic) bericht. Heb ze destijds bij Ronald Morien vandaan.
 
Laatst bewerkt:

prosier

Forumguru
Ik heb dat topic gelezen meen ik.

Als ik in de ochtend wegrij, en dan hou ik m in de 1 of 2, en dan 1900,2000 toeren constant. Dan is het regelmatig dat ie dan gaat bokken/schokken. Als ik dat dan nog een paar tellen langer kan volhouden dan komt ook het engine lampje.

Zal morgen proberen. En als ik de laptop heb wat logs maken. Ik heb al 6 of 8 jaar deze auto en dit dingetje heb ik nog nooit kunnen oplossen :tongue:

2014 5e5 combi met CHPA tuned 195pk 340Nm en tuned dsg. Ondertussen ook een forge fmdv1, maar daarvoor was t issie ook al.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bokken/schokken heeft niets met lambda te maken. Het enige wat gebeurt bij een storing aan de lambda is dat hij dan rijker gaat lopen. Eventueel minder vermogen of noodloop. Soort bescherming ivm niet voldoen aan emissie..

bokken of schokken lijkt me eerder een brandstof probleem. ontsteking; bobine/bougie, of inspuiting; injectoren/brandstofpomp (druk) of wellicht geen vacuum; bijv scheurtje in een carter ventilatie slang. Heb je de accu gemeten? Laadspanning (dynamo dus). Stel dat de dynamo niet voldoende spanning levert, en de accu niet zo best is, dan kan het zijn dat de spanning teveel inkakt wat weer gevolgen heeft op alle electrische systemen..

dat is wat ik voor nu even kan bedenken.. maar je moet hem gewoon uitlezen, geschiedenis en live.. dat verteld meer
 

prosier

Forumguru
Herhaaldelijk onnodig quoten.
bokken/schokken heeft niets met lambda te maken. Het enige wat gebeurt bij een storing aan de lambda is dat hij dan rijker gaat lopen. Eventueel minder vermogen of noodloop. Soort bescherming ivm niet voldoen aan emissie..

bokken of schokken lijkt me eerder een brandstof probleem. ontsteking; bobine/bougie, of inspuiting; injectoren/brandstofpomp (druk) of wellicht geen vacuum; bijv scheurtje in een carter ventilatie slang. Heb je de accu gemeten? Laadspanning (dynamo dus). Stel dat de dynamo niet voldoende spanning levert, en de accu niet zo best is, dan kan het zijn dat de spanning teveel inkakt wat weer gevolgen heeft op alle electrische systemen..

dat is wat ik voor nu even kan bedenken.. maar je moet hem gewoon uitlezen, geschiedenis en live.. dat verteld meer
Afgelopen jaren bobines en bougies vervangen. Geen verschil. Accu vorig jaar vervangen. Vanwege korte ritjes moet ik die 3x per jaar even bijladen. Buiten dat geen issues. Vorig jaar is de dynamo doorgemeten, 14.7 of 14.9v meen ik. De rest even geen id van.

Weet je zo welke parameters belangrijk zijn om te loggen met vcds? Thx
 

Tees

Donateur
Ik ben t niet eens met @Disaster-Master dat de lambdas geen bokken kunnen veroorzaken. De lambdawaardes zijn juist een van de parameters die veel invloed hebben op hoeveel lucht en brandstof er ingespoten wordt. Dus als die een verkeerde waarde doorgeven, gaat de ECU proberen daarvoor te compenseren, en dat kan ruw lopen tot gevolg hebben.

Óf dat hier de oorzaak is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Een of meerdere slechte injectoren kan ook nog een oorzaak zijn. Qua loggen zou ik als eerste kijken naar het aantal misfires per cylinder in de huidige drive cycle, dan kan je op het moment van bokken zien welke cylinder misschiet. Als dat één specifieke cylinder is, dan weet je dat het probleem lokaal is (dus rond die cylinder).
 
@Tees hmm, ja, okee: enige nuance: als de lambda’s idd waardes terug communiceren die onjuist zijn, maar geen storing veroorzaken volgens het systeem, dan zou dat wellicht kunnen ja. Ze hebben idd invloed op het mengsel. Maar op het moment dat er storing is en het lampje knippert, dan gaat hij rijker lopen.

@prosier ; weet ik ff niet.. volgens mij moet de spanning op de lambda’s, de gemeten waarde dan dus, iets van 1 volt zijn ofzo. Of lager naar mate warmer, of juist hoger. Dat kan ik me ff niet meer herinneren. maar dat valt vast wel ergens online (of hier op SF) te vinden.
 

Tees

Donateur
Los van electrisch meten (idd is er een bepaald spanningsbereik wat ze moeten afgeven, weet ik ook niet uit mn hoofd), kan je beide lambdawaardes ook direct uitlezen met VCDS. Maar dat zegt niet enorm veel, want als ze echt ver afwijken van wat normaal is zou er een foutmelding komen (implausable signal), en verder geeft het wat aan, maar wat betekent dat dan?
 

prosier

Forumguru
Toevallig vond ik mijn oude topics hier nog over (wellicht leuk/handig om die te vergelijken tzt). Ik kijk ze straks ook nog ff door :tongue:

 

gehaktbal

Forumguru
Mijn ervaring met een verkeerde lambda, ongeacht het merk auto, is dat je een motorstoringslampje te zien krijgt. De auto wordt bij het rijden dan wel onzuiniger, maar gaat niet per se bokken.

Als je deze waarden uitleest (let op: motor moet warm zijn), zal je zien dat er in plaats van dat de tweede lambda een constante lijn aangeeft, dat deze de eerste enigszins volgt.

Mijn gevoel zegt dat dit issue overigens geen lambda probleem is, eerder iets met de lucht inlaat/vervuiling.

Ter info: Foute waarden indien 2e diagnose-lambda, die na de cat, fout is:

1728293164942.jpeg

Goede waarden:

1728293217836.jpeg

Aanvulling: Vooral als de auto koud is, doet zo'n lambda niet zo veel. Die kan namelijk pas meten bij warme katalysator. Vandaar ook dat je de meting (in elk geval van de 2e diagnose-lambda) pas kan doen als je uitlaat warm is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan