Lamda sensor dipt naar 0.

mars210789

Nieuw lid
Ik krijg de storing melding dat de katalysator/lamda sonde defect is.
Nu is mijn vraag.
kan het de lamda sonde zijn want deze dipt vaker naar 0 volt (zie foto).
Of moet ik toch de katalysator gaan wisselen.
De eerste sensor blijft stabiel bovenste lijn.
Middelste lijn is de kat temperatuur.
Onderste is de 2de sensor die dipt naar 0volt.
De toeren waren continue ongeveer 1700

Hier is de foto.

Bijlagen

• 0946B1F7-BD5C-4400-B4F2-35CC240C3940.jpeg
    0946B1F7-BD5C-4400-B4F2-35CC240C3940.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Welkom! Even jezelf voorstellen in het Meet & Greet gedeelte wordt door velen hier op prijs gesteld.

Inhoudelijk: wat is de foutcode die je krijgt? Dat helpt een hoop om eea te duiden. Zelf weet ik niet wat de waardes zijn die een lambdasonde af hoort te geven, dus ik kan ook niet beoordelen of 0V een foutieve waarde is (kan best zijn dat ie een meetwaardeoutput van 0-5V geeft)

turboturbo

Forumguru
Een van de sensoren moet juist voortdurend heen en weer springen. Het heeft iets te maken met dat de motor voortdurend afwisselt van arme verbranding naar rijke verbranding en zodoende kan de katalysator het beste zijn werk doen als ik het goed heb.

Ik heb me er ooit eens in verdiept omdat ik bij mijn auto een lambda gerelateerde storing had. Ik kwam er verder niet uit (snapte de werking toch niet helemaal) en heb gewoon voor een paar tientjes zelf de beide lambda’s gewisseld - per slot van rekening zijn het slijtage onderdelen en met in mijn geval 2 ton op de teller dacht ik: in het beste geval lost dat de storing op, in het slechtste geval blijft de storing en moet ik verder zoeken. Maar dan kan ik de sensoren wel uitsluiten qua oorzaak en zijn die preventief maar vervangen voor de komende jaren….

een van de betere sites voor uitleg, bij mij bekend:
https://www.mvwautotechniek.nl/lambdasonde/

Bovenaan Onderaan