Lamel luchtrooster defect

Ik had een verfrisser in de auto op het middelste ventilatierooster (met bakje) die er nooit meer in komt. Er is namelijk een nokje van de lamel afgebroken tijdens het plaatsen waardoor die er niet meer mooi in blijft zitten en er zelfs uit valt. Je kunt door deze lamellen krom te buigen deze vervangen maar de dealer verkoopt alleen een complete unit a bijna 100 EURO. Weet iemand hoe ik aan zo'n losse lamel kan komen? Of heeft één van jullie er 1 voor mij? Het is de middelste lamel van het rechter rooster in de middelste unit trouwens.

Ja dat middenstuk is aanzienlijk aan de prijs vind ik ook.
Bij mij heeft er een carkit ingezeten (geheel verwijderd inmiddels) en is er een mini hoekje rechtsonder uit het onderdeel weggehaald.
Betreft een klein hoekje van 0,3 mm maar irriteer me er best wel aan.
Was in het verleden ook al eens bij de dealer langs geweest om te informeren naar een nieuw middenstuk.
Kreeg toen 70 euro excl te horen dus heb het er maar bij laten zitten.

turboturbo

Forumguru
Je bent niet de eerste, hoor ;) Ikzelf ontdekte net op tijd dat die lamellen mijn telefoon-houder ook niet echt fijn vonden. Ik heb net op tijd dat kreng weggegooid en over gestapt op andere montage (Brodit ProClip)

Meeste kans voor een mooi prijsje maak je idd op de sloop, of marktplaatsen als MP, Ebay, etc.

Snap trouwens ook niet waarom mensen van die vieze chemische parfummetjes / luchtjes in hun auto willen..... :icon_smile_dead:

Er zijn in de prov. Utrecht maar weinig sloperijen die een O2 hebben staan. Heeft iemand enig idee waar ik een sloop O2 kan treffen in de prov. Utrecht?

Cordoba

Forumguru
Sloperijen laten het meestal in de auto zitten, tenzij er iemand voor komt. Bij mijn Faab, waren er ook een paar palletjes van lamellen afgebroken toen ik 'm kocht, via onderstaande site, kun je klikken op 'demontage-auto's' en dan kun je kiezen op merk (Skoda), vervolgens staan de auto's alfabetisch op model.
Je kunt de verschillende auto's bekijken (tot 4 foto's per auto) en dan kun je zien welke sloperij in je buurt een Octavia heeft staan, en met wat geluk kun je ook zien of de lamellen heel zijn op de foto. Op deze manier heb ik dus een compleet middenrooster-unit op een sloperij in de buurt gevonden voor 10 euro.
Link: schadeauto's

Goede tips maar ik vang overal bot. Op schadeauto's staan diverse O2 alleen heeft geen één bedrijf het bakje meer in de demontageauto's zitten. Kent iemand een sloop/demontagebedrijf waar nog een O2 staat met een bakje/het liefst een losse lamel erin.

Alvast bedankt!

Cordoba

Forumguru
Losse lamel kun je vergeten: het is een behoorlijk gepriegel om dat weer netjes gemonteerd te krijgen. Als mensen een losse lamel moeten vervangen, zullen er zoveel mensen zijn waarbij diezelfde of een andere lamel beschadigd tijdens de montage, dat het vooral gezeur oplevert voor de sloperijen. Dit is een kwestie van geduld, en gewoon af en toe even zoeken. Ik heb er zelf ook meer dan een half jaar over gedaan om een goede vervanger te vinden, maar uiteindelijk wel een compleet middendeel met roosters gevonden voor een mooie prijs. De oude heb ik in de schuur liggen: als er wat met de huidige gebeurt, heb ik reserve onderdelen om het te fixen.

je kunt de lamel voorzichtig iets doorbuigen, tussen beide duimen en middelvingers vasthouden en met de beide wijsvingers in het midden van de lamel iets naar beneden buigen, zo heb ik het al iets vaker gedaan. bij mijn vorige polo, daar waren er op een gegeven moment een paar stuk. nadat de voorruit vervangen was.
ppassen er geen lamellen van een vw (golf) in? daar is mogelijk makkelijker aan te komen .

Cordoba

Forumguru
@ducman: de kans dat er een pennetje afbreekt op die manier is relatief groot (ik neem aan dat behalve kleine verschillen in maat en vorm, dit bij de verschillende VAG-modellen ongeveer hetzelfde in elkaar steekt. Hieronder een paar plaatjes van een vrij ver gedemonteerd rooster van mijn Fabia:
Verstelmechanisme middenrooster.jpg Verstelmechanisme middenrooster deels gedemonteerd.jpg

Rallye

Forumguru
Vanavond was ik aan de beurt. Je kunt een kind van vier nog zo vaak vragen ergens af te blijven.... maar goed. Eén lamel van het rooster achterin staat scheef:

20120731_210628.jpg 20120731_210637.jpg 20120731_210645.jpg

Ik heb geprobeerd om hem weer goed te krijgen, maar dat lukt mij niet. Ik ben bang dat ik nog meer stuk maak. Heeft één van jullie een goede tip hoe dit te repareren?

Mocht dat niet zo zijn dan is volgende vraag hoeveel werk het is om een nieuw rooster te (laten) monteren. Plus: wat kost zo'n rooster nieuw?

Rallye

Forumguru
Hij zit in een zitje dat de riem van de auto gebruikt. Daar kun je niets aan verstellen, mocht je dat al willen.

Overigens vind ik de constructie van het rooster wel vrij knullig. Je vraagt om dit soort ongelukjes omdat de lamellen uitsteken als het rooster geopend is.

Om op mijn vraag terug te komen, weet iemand of demontage en montage van de het rooster (en dus -een deel van?- de jumbobox) voor mij of de garage veel werk is?

Constant

Erelid
Als kinderloze Skoda rijder heb ik ook een kapot rooster op deze plek. En ook de bovenste lamel. Het is gewoon een kwetsbare rooster...

VEEJAY

Forumguru
Bij mij is de lamel nog niet aan de beurt geweest, maar ben dus gewaarschuwd. Het bakje eronder (afvalbak?) was er 1 keer uitgetrapt door kleine Veejay en toen heb ik hem maar meteen opgeborgen, kan hem zo weer vastklikken als de auto ooit verkocht wordt.

Bovenaan Onderaan