Lampje uitlaatsysteem, koelfan stuk.

Bbskoda

Nieuw lid
Help.

Ik heb sinds kort, het lampje van het uitlaatsysteem branden (motorblok in oranje). Zelf dacht ik aan de EGR klep of een lambdasonde.

Na uitlezen bij de dealer, blijkt de 2e elektrische waterpomp stuk te zijn en de koelingfan. Er is besloten om eerst de waterpomp te vervangen, en kijken of de fan weer aanslaat. Helaas na het vervangen van de pomp is deze foutmelding verdwenen, maar blijft de melding van de koelingfan in het management staan. De motor temperatuur blijft gewoon op 90graden. Wat me wel opvalt de airco wordt niet meer koud, en de koeling fan slaat niet meer aan. Niet als ik de airco vol koud zet, en niet na het rijden contact uit geparkeerd. Voorheen draaide de fan nog na een autorit.

Heeft iemand misschien een idee waar ik eens naar kan kijken? De dealer wil de dan vervangen, maar dit kan blijkbaar als gehele unit!? Er wordt naar mijn mening ook niet echt gezocht, het enigste antwoord is “fan vervangen als unit”

Ik rij een 3/2015 SuperB 1.6tdi.
 

polf

Senior Member
@Hakar, vergeet jij dan ook niet de mensen welkom te heten? (bijna geen @Hakar in de meet en greet:pieker:)

Maar persoonlijk zou ik het ook niet erg vinden als je het helemaal achterwege laat. Mij interesseert het namelijk helemaal niks wie er achter een vraag zit. Kan je iets zinnigs toevoegen aan het onderwerp doe je het en anders niet. Maar goed dat is even persoonlijk als alles willen weten en onder een nickname op een forum navigeren. Have fun.

Greetz Polf
 

Hakar

Donateur
Ik zal eens kijken welke van de 5000 en meer aangemelde leden ik vergeten ben te verwelkomen, voordat ik me had voorgesteld.

Ik zag trouwens dat jij op 04-04-2008 ook gewoon via de zij of achterdeur dit forum bent binnengekomen;
Al geruime tijd heeft de fabia van mijn vrouw


 

Jewepe

Forumguru
Waarom moet ik nu ineens denken aan de volgende gezegdes/spreekwoorden: "de splinter in het oog van de ander en de balk in het oog van uzelf" of "roomser dan de paus willen zijn" :pardon:;)
 

oco1979

Forumguru
Dat is een superb 3 ipv superb 2
Is het een 105pk of 120pk 1.6tdi
Want mijn vermoeden is wel dat S2 geen elektrische waterpomp heeft.
Motorcode ?
 

Bbskoda

Nieuw lid
Dank @oco1979, ik was me er niet van bewust dat het een SuperB betreft. Het is een 1.6tdi 105pk versie.

Voor de motorcode heb ik navraag gedaan bij de dealer. Het antwoord daar; “dat geven wij niet vrij” . Dit was nadat de elec. waterpomp vervangen was. Deze was eerst vervangen, omdat het vermoeden bestond dat de koelfan daarna ook weer zou werken. Volgens de monteur, is deze fout inderdaad verdwenen voor de pomp. Echter staat de fout voor de koelfan defect nog open.

De auto dus naar de dealer gebracht voor het lampje op het dashboard, opgehaald met nog steeds hetzelfde lampje, en ondertussen flink betaald. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt!? Waarom, bij navraag wordt er niet verder gezocht wat betreft de fan. Mogelijk massa controleren, spanning op de stekker tot de fan, relais, sensor. Ze geven maar 1 optie de fan vervangen als gehele unit. En dit alles begonnen na een reguliere onderhoudsbeurt.

Wat me wel opvalt, gisteren 3uur met de auto gereden bij 28graden. Maar de water en olietemp. blijven normaal. Water 90graden, olie ca 104graden. Alleen bij parkeren na de rit, slaat de dan niet meer aan, wat voorheen wel zo was na iedere rit.
 

eriktv

Forumguru
In de Superb III heeft de 1.6TDI 120pk, het zal dus weel een Superb II zijn (net als in mijn avatar, hier links @Bbskoda, niet het nieuwste model?). Volgens https://de.m.wikipedia.org/wiki/Škoda_Superb_II is de motorcode van de 1.6TDI CAYC.

@Bbskoda de motorcode is een soort vereenvoudigd typenummer, waarmee technici als @oco1979 in hun naslagwerken specifiek op problemen/oplossingen kunnen zoeken, zonder risico dat het bijv. om een andere generatie 1.6TDI gaat.
 

Huibert

Forumguru
Motorcode staat op de sticker in de kofferbak naast het reservewiel en ook op de sicker die voorin het instructie boekje geplakt zit, het is een code in de trand van CAYC.
 

eriktv

Forumguru
En voer voor de luie variant, vanuit de luie stoel, je kenteken in op Http://ovi.rdw.nl , dan kun je hem destilleren uit puntje D.2 (bij mij volgt code CFGB uit D.2 ACCFGBX01). Het wordt steeds makkelijker :D
 

oco1979

Forumguru
Als het een S2 is dan is bij mijn weten "geen elektrische waterpomp" klassieke wel uiteraard.
Dat ze de volledig unit willen vervangen is voor hun het gemakkkelijkste,kost geen opzoekwerk en ze verdienen zeker aan de stukken en werkloon,maar zit het vervolgens in de bedrading is het nog niet opgelost.
Zou eens moeten kijken of de volledige unit toevallig niet is veranderd.
Want al meegemaak na onderhoudsbeurt dat er toevallig iets anders defect is...... :pieker:
Komen zo praktijken voor ?
wees gerust,is het hier ook gebeurt,kan goed zijn,maar bewijs dat maar eens.
De garagehandeling met klant is hier toch niet oke.
Vrees dat je eens andere garage zal moeten raadplegen
 

Bbskoda

Nieuw lid
Nu ben ik zelf niet de meest technische persoon, en zal dan ook niet zelf aan de auto sleutelen.
Na volle tevredenheid bij Century Groningen te hebben gezeten. Ben ik overgestapt naar Heron Purmerend.

Bij een lampje op het dashboard, vertrek ik dus richting een skoda dealer. Nog klein detail, inmiddels had ik het bij de dealer gehad over inruil van de auto, deze gedachte werd versterkt door deze bijkomende problemen.
Diagnose van de dealer, de elektrische waterpomp stuk en de koelventilator, okay balen. Eerst is de elektrische waterpomp vervangen, omdat de dealer dacht dat het gerelateerde fouten zouden kunnen zijn. Na het vervangen van de pomp, kwam de rekening materiaal, arbeidsloon incl. de arbeid voor de fout bevindingen. Pittig maar okay je rijdt auto, dat kost geld. Nog navraag gedaan voor het ophalen van de auto, is de fout opgelost is het lampje weg. “Ja opgelost, lampje is weg”. Auto opgehaald en ja hoor dat zelfde lampje nog voordat ik het dealer terrein verlaten ben, lampje.

Terug naar binnen, helaas meneer uw koelventilator is stuk we zullen de gehele unit moeten vervangen. Nog navraag gedaan, staat er misschien spanning op de stekker van de koelventilator, kan het een sensor probleem zijn. Ik weet het allemaal niet, maar vragen kan ik altijd. Als je op het punt staat om €800,- te betalen voor de reparatie, kan je altijd vragen. Maar nee de gehele unit moet eruit. Ik snap die insteek, de dealer heeft meer werk te doen. Gewoon alles vervangen, hoeven we niet te zoeken en goed voor het arbeidsloon. Uit melken die handel. Toch vertelde me onderbuik dat het niet klopte, ik denk als leek ga zelf eens kijken. Waar beginnen we, stekker los, bedrading gesleten!? Laten we eerst eens de zekeringen doen, nee kan toch niet, het eerste waar je naar kijkt lijkt me, dat zal de dealer wel gedaan hebben. Toch maar eens kijken, en ja hoor tot mijn grote verbazing zekering F24 10amp stuk!!! Kijken in het boekje, koelventilator!!! Nieuwe erin, alles werkt weer, fan, airco. Heron Purmerend ik weet het niet, maar dit ruikt naar oplichting.

Je zal je auto maar inruilen. Jij inruilen, hun alleen een nieuwe zekering.
Denk dat ik hier maar eens werk van ga maken bij Skoda dit voelt niet goed, als leek.
 

oco1979

Forumguru
Wat !!!!! enkel maar zekering :mad:
Zo als ik al vermeld had,leek me niet de juiste handeling van de garage.
Super je het zelf hebt gevonden als leek. :thumbsup:
Er is wel een reden waarom de zekering defect is.:pieker:
Kan zijn dat de ventilator wat ingelopen is waardoor deze meer Ampéres nodig heeft en de zekering daardoor defect geraakt.
Kan daarbij naar 15A gaan maar niet meer.
 

Bbskoda

Nieuw lid
Tja alleen een zekering. Ben benieuwd naar het antwoord van Heron auto, ze hebben het nu in behandeling.

De fan klinkt inderdaad wat ruw, naar draait zeker zonder problemen vrij rond. Toch naar de 15amp zekering overgestapt.
 

oco1979

Forumguru
Tja alleen een zekering. Ben benieuwd naar het antwoord van Heron auto, ze hebben het nu in behandeling.

De fan klinkt inderdaad wat ruw, naar draait zeker zonder problemen vrij rond. Toch naar de 15amp zekering overgestapt.

Zeker niet meer dan 15A insteken.
 
Bovenaan Onderaan