Lane assist, fijn of niet?

pimk68

Lid
Eigenlijk ging dit topic alleen over het technisch functioneren van de lane assistant optie.
Op de 1 of andere manier wordt het bijna een spelletje Zwartepieten en dat was absoluut mijn bedoeling niet.

Zullen we het weer over het technische aspect hebben?
:bloemen:

martijn v o

Forumguru
helemaal gelijk.
Je kunt het volgens mij uitzetten in de columbus maar niet met een knopje bij je pook.
Tevens kun je in VCDS de correctie weerstand instellen in drie stappen.

Darkside

Forumguru
Zelf heb ik FA en LA en ben met beide blij. LA werkt bij mij wel adaptief en heb totaal geen last van het over corrigeren. Het gaat zo "zacht" dat je er geen last van hebt. Ik iig niet.
En de correcties bij de lijn zijn ook netjes.
FA vind ik zelf ook fijn. Hij grijpt zelden in. Ik zie het wel optijd. Maar soms staat een file toch wat harder in een keer stil en dan is zo'n melding toch fijn.

wwter

Lid
Ben heel blij met LA, werkt goed. Corrigeert zachtjes, zonder dat je ooit het gevoel krijgt de controle kwijt te zijn. Het was wel even wennen, het blijft een raar gevoel als het stuur vanzelf draait. Beste pluspunt is dat ie je helpt om er altijd aan te denken richting aan te geven op de snelweg (doe je dat niet, dan voel je wat weerstand bij het wisselen van baan).

R.Heikamp

Forumguru
ik heb in de nieuwste ford transit mogen rijden met lane assist ik vindt het ideaal mocht je de lijn per ongeluk overgaan met je band krijg je feedback in het stuur en op het dashboard.

op de snelweg is het wel een handige functie om de knipperlichten te gaan gebruiken mocht je dat niet doen want anders trilt je stuur bij het inhalen

MaRco2

Forumguru
Bij mij zit het er ook op, maar heb het in de afgelopen 75.000 km eigenlijk maar alleen de eerste tijd aan gehad. Soms zet ik het na een lange werkdag wel weer aan, maar denk er eigenlijk nooit aan.

Zodra ik de laatste 26 km binnen door ga rijden, moet ik het zowiezo uitzetten, want op de binnenwegen stuurt hij je naar het midden van de weg (geen middenstrepen), niet echt handig.

Regelmatig krijg je de mededeling om het stuur zelf in de hand te nemen (is gewoon het geval).

Dus als ik het als optie zou moeten nemen tegen meerprijs: niet. Dingen als Canton, Columbus, bixenon en parkeersensoren (het zelfparkeren nog nooit gebruikt, geen idee hoe het werkt) zijn voor mij veel belangrijker.

Als ik moet kiezen tussen Lane Assist met gloeilampjes of geen LA en bixenon, is de keuze niet moeilijk.:)

Klaasje

Forumguru
Bij binnenwegen pakt ie gewoon als referentie alleen de rechterlijn hoor. Ik wil niet anders, werkt perfect. In display zie je dan ook alleen de rechterkant oplichten.

peterrapid

Forumguru
Ben geen fan van het systeem, de weinige keren dat ik het heb gebruikt (op snelweg) vond ik het nogal zwabberen tussen de lijnen maar ik zie het nut er wel van in.

MaRco2

Forumguru
Bij binnenwegen pakt ie gewoon als referentie alleen de rechterlijn hoor. Ik wil niet anders, werkt perfect. In display zie je dan ook alleen de rechterkant oplichten.

Zou het hem ook best kunnen zijn, maar met tegenliggers moet je als het ware op die lijn rijden en als je auto je dan op zo'n moment naar links wil brengen, voelt dat niet lekker.:)

Canon-Eye

Forumguru
Vooral op de wegen met 60km-belijning moet je vaak ruim over die rechter stippellijn, die zo'n 80cm of meer uit de kant liggen.
Kan me zo voorstellen dat het systeem daar op flipt...

Darkside

Forumguru
Rij regelmatig op dit soort wegen. En heb hier totaal geen last van dat de auto me richting midden duwt. Als er geen tegenliggers zijn rij ik al iets meer van de kant. En lane assist staat dan aan. Komt er een tegenligger kan ik heel makkelijk naar rechts zonder mokken van land assist.

Klaasje

Forumguru
Rij regelmatig op dit soort wegen. En heb hier totaal geen last van dat de auto me richting midden duwt. Als er geen tegenliggers zijn rij ik al iets meer van de kant. En lane assist staat dan aan. Komt er een tegenligger kan ik heel makkelijk naar rechts zonder mokken van land assist.
Ik ervaar hetzelfde.
En systeem werkt in priciipe pas vanaf 65km, dus rijden we te hard

blauwkeut

Forumguru
Ik heb er enkel mee kunnen testrijden - ten tijde van bestellen was de grote camera jammer genoeg niet leverbaar (anders had ik het er ook op gezet) - maar ik vond het toen wel een prettig systeem. Ik zie er vooral nut in voor als je eens overwacht afgeleid bent, dat de wagen je meehelpt niet meteen tegen de vangrail aan te klappen...

Bovenaan Onderaan