Lastig kiezen

Redcap

Lid
Ik heb in het verleden eerst een Fabia en daarna een Octavia als lease auto gehad. Toen ik van werkgever veranderde en zelf een auto moest kopen wilde ik graag weer een Octavia, maar vond de prijzen toen te hoog en heb gekozen voor een Renault Megane. Nu spijt dat ik niet toch meteen weer voor een Octavia ben gegaan, want ik moet nu best veel afschrijven om toch weer Octavia te rijden.
Ik heb nu een 1.4 TSI (2009), een 1.6 TDI Greenline (2010) en 2.0 TDI DSG (2009 en daarmee helaas ouder model) gezien en vind de keuze erg lastig. Diesel of benzine lijkt met 17.500 km per jaar niet veel uit te maken, maar hier op het forum lees ik toch dat diesel pas bij hogere aantallen uit kan. Autotrack en Autotrader geven ook nog verschillende kosten aan, waarbij Autotrader diesel lagere kosten geeft en Autotrack juist benzine. DSG schijnt fantastisch te rijden, maar wordt wat bang van alle verhalen over hoge kosten bij DSG. Ook over TSI lees je veel negatieve berichten. Is dan de 1.6 TDI de enige veilige keuze?
 

CDK

Forumguru
Hallo @Redcap, wil jij je misschien nog even voorstellen in het meet & greet topic? Welkom alvast!
http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/

succes met je keuze, nieuw zou ik zeker voor een DSG gaan, 2e hands zou ik er terughoudend mee zijn, of middels vcds of vcp de toestand van de koppeling uit te lezen vooraleer ik tot aanschaf zou overgaan. Maar zoals je zelf al zegt is een 1.6 tdi inderdaad een veilige keuze, eventuele EGR problemen zijn voor relatief weinig geld te verhelpen (niet laten repareren bij een dealer!!)
 

Ridley

Forumguru
1.4 TSI met die kilometers, slechte versies hoef je niet meer bang voor te zijn. Die zijn inmiddels allemaal geholpen of in de soep gereden...

De rijervaring van een TSI tov de 1.6 TDI is echt heel anders, dit zul je moeten ervaren. Welkom en alvast veel voorpret bij het kiezen.
 

Cordoba

Forumguru
@Redcap Bij de keuze tussen benzine en diesel moet je niet alleen kijken naar het aantal km's, maar ook naar het soort ritten dat je gaat rijden. Korte ritjes met een koude motor vind geen enkel motorblok fijn, maar voor een diesel is het killing. Vroeger toen ik zelf diesel reed, en soms in het weekend toch een paar korte ritjes moest maken, deed ik die dan ook kort achter elkaar, zodat de motor warm bleef (waardoor het koude motor effect niet zo sterk optreedt), door-de-weeks maakte ik vooral ritten van meer dan 50 km enkele reis.

Wat DSG betreft: zeker exemplaren die veel file- en stadsverkeer hebben gereden hebben snel problemen met de 2e koppeling. Dit kun je verminderen door de schakelmomenten aan te laten passen (bij de DSG-dokter/TVS, of andere gespecialiseerde tuners). Om vooraf te weten hoe het met de koppeling van je potentiele auto staat, is het verstandig om de gegevens van de koppeling uit te lezen (zie ook de post van Corné de Kluijver).
 

Cordoba

Forumguru
@Redcap Ik denk dat 25-30 km zo'n beetje de ondergrens is, dus 35 km zou naar mijn idee niet zo'n probleem moeten zijn. Als je er dan verder acht op slaat, dat je korte ritjes zoveel mogelijk kort vóór of ná een andere rit doet, dan beperk je de slijtage van het blok, en andere problemen. Dat 'combineren' van ritten staat er nu misschien wat abstract, daarom zal ik een voorbeeld geven.

Voorbeeld: je komt thuis met een bijna lege tank, en moet tanken voor je de volgende rit maakt. Als je dan standaard bijv. 2 km verderop tankt, dan heb je twee goede keuzes:
- direct, of in elk geval binnen één uur na thuiskomst gaan tanken (motor is nog warm)
- kort voor je volgende rit gaan tanken, en kort daarna die rit rijden (of direct verder gaan met die rit).
In beide gevallen heb je dan maar 1 koude start, als je na thuiskomst eerst een paar uur andere dingen gaat doen, en dan 3 uur later gaat tanken, heb je dus een extra koude start.
 

newwolf84

Forumguru
@Redcap jouw reactie betreffende de TSI benzine motor had ik ook... maar het feit is en blijft dat de negatieve verhalen op internet verschijnen maar dat het gros, onbekommerd rond rijdt. Ook ik heb vreselijk zitten twijfelen en informatie opgezocht, allerlei verhalen over de ketting enz. Wat je kan helpen is om de onderhoudshistorie boven water te krijgen. Zorg dat je een proefrit kunt maken en dat je dan de mogelijkheid hebt om in het onderhoudsboekje te kijken, bel/mail de dealer waar hij het laatst onderhoud heeft gehad en vraag om info. Dit heb ik ook gedaan en kreeg te horen dat de ketting met een km stand van 86.000 is vervangen, inmiddels staat er 153.000 op. Ik ga er van uit dat de problemen verholpen zijn en dat ik nog jaren met een probleemloze auto mag rond rijden. Ik heb de 1.2 TSI combi EBL uit 2011 gekocht. Heerlijke auto met de opties en de 1.2 valt me nog helemaal niet tegen.
Ik heb gekozen voor een benzine versie omdat de wegenbelasting van onze voormalige auto ( caddy life uit 2006 ) met 1450 euro per jaar voor ons echt niet uit kon. Scheelt ons 900 euro per jaar. We rijden ongv. 15.000 km per jaar.
 

CharlesTucker

Forumguru
Lastige keuze, ik zou toch denken dat in jouw geval (17.500km) een TSI goedkoper is dan een diesel, en verder heeft @Cordoba ook een punt. Zelf heb ik een handgeschakelde 1.6 TDI (greentech), en dat bevalt me uitstekend. Inmiddels heb ik 142.000km op de teller en nul problemen, het lijkt een uiterst betrouwbare combinatie. Ook heb ik nog geen EGR problemen.

Maar, woon-werk verkeer is bij mij 70km enkele reis. Als ik de olietemperatuurmeter in de gaten hou duurt het toch al gauw zo'n 25km of meer voordat ie echt warm wordt, en dan ben jij bijna op de bestemming. Je zou dus zo'n beetje 80% van de tijd rondrijden met een motor die nog niet goed op temperatuur is.

In jouw geval zou ik denk ik toch eerst denken aan de TSI, en daar wat meer informatie over verzamelen als je bang bent voor problemen. Hier en elders lees je inderdaad wel negatieve berichten over de TSI's maar de mogelijke problemen zijn dacht ik wel oplosbaar of al opgelost. Via de zoekfunctie kom je er ook wel achter wat de issues zijn en of waren (en of ze bij een specifieke auto nog spelen). Ik rij zo'n 35.000 km per jaar, en heb nooit goed naar de TSI's gekeken, maar er is veel kennis hier aanwezig bij anderen op het forum. Doe wat @newwolf84 ook gedaan heeft, informatie opzoeken en waarschijnlijk kom je dan tot dezelfde conclusie als hij.

DSG, zijn inderdaad veel mensen enthousiast over, hoewel de meerderheid hier wel vindt dat je er eerst mee langs de "DSG dokter" moet om de schakelmomenten wat aan te laten passen. Maar wel iets grotere kans op problemen. Of het dat waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als ik veel provinciale wagen zou rijden, waar het aantal rotondes steeds maar toeneemt, zou ik misschien voor het comfort van zo'n DSG kiezen en het extra risico op een dure reparatie op de koop toe nemen. Maar ik rij vrijwel alleen snelweg, en daar maakt het me niet uit, dus ik heb een handgeschakelde auto.
 

Redcap

Lid
Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik heb er echt wat aan. Net van een vriend die wel eens aan onze auto sleuteld ook al het advies gekregen dat benzine in ons geval toch een betere keuze is. Er staan naast de 1.4 TSI nog een aantal 1.2 TSI's te koop. De 1.4 is van 2009, terwijl er 3 1.2 Octavia's te koop staan van 2011 met ongeveer dezelfde prijs. Allemaal rond de 150.000 km op de teller. Is dat niet wat veel voor een benzineauto? Zouden jullie liever 122 pk uit 2009 hebben of 105 pk uit 2011?
 

Joske

Forumguru
Liefst 200pk eigenlijk :D

...


IK persoonlijk denk dat jij je "geruster" zal voelen met een 1.2TSI uit 2011 ;)
 

newwolf84

Forumguru
Ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een 1.2 TSI combi EBL uit 2011 en deze heeft ook al meer dan 150.000 gereden. Het is natuurlijk geen enkele garantie maar het valt en staat met de vorige berijder. Die ik gekocht heb is een ex leaser met als voordeel dat hij alle onderhoud heeft gehad. Zoals ik al gezegd had, kijk het onderhoudsboekje eens na wie als laatste het onderhoud uit gevoerd heeft en bel/mail daar eens mee. Ik wilde n.l. heel graag weten of de ketting al vervangen was, dit werd keurig beantwoord door de chef werkplaats. Die paar dagen dat ik er nu in rond rij kan ik niets anders concluderen dan dat het een zeer prettige auto is. Vooral de EBL heeft ( bijna ) alle opties die je je maar wensen kunt. Persoonlijk heb ik dan liever een auto met wat meer ( snel ) weg km's dan 1 tje die zeer weinig gereden heeft.
Motor komt niet op bedrijfstemp. enz. Ik zou dan in jouw geval gaan voor een 1.2 uit 2011, ik heb hiervoor een gechipte VW Caddy gehad met 140 pk maar nu ik de Skoda heb...no way dat ik terug zou willen. Het is wel appels met peren vergelijken maar ik heb het al vaker op dit forum gezegd, de 1.2 is werkelijk een fantastische motor, fluisterstil en voor NL voldoende power om mee te komen. Dit gaf voor mij de doorslag, die ene keer dat ik naar Tsjechie ga kom ik er ook wel en ik weet zeker dat het niet behelpen is en dit ligt zeker niet aan de motor.
 

Redcap

Lid
Gisteren een proefrit gehad maar geen klik. Is het normaal dat de koppeling zo los voelt dat je je voet door de bodem heen duwt?
 

newwolf84

Forumguru
Je bedoelt dat je bijna geen weerstand hebt als je de koppeling intrapt ?

In dat geval, ja dat heb ik ook, vindt het wel een verademing vergeleken bij mijn vorige auto.
Maar beviel de proefrit niet ? In welke uitvoering heb je gereden dan ?
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je aanschaf @Redcap al geloof ik niet dat het een Business line is. De Xenon ontbreekt nl. en er is geen Columbus. De auto ziet er overigens zo van de foto goed uit hoor :thumbsup:
Alleen die Kloyota trekhaakdop! Gelijk vervangen door een OEM exemplaar :D
 

Redcap

Lid
Is inderdaad wel vreemd dat er een andere radio in zit, maar dacht nog dat de originele gestolen kon zijn. Lampen heb ik niet op gelet eigenlijk, maar dan kan het inderdaad geen Business line zijn lijkt mij. Verder is ie wel heel compleet. Zie net dat op de site wel Xenon verlichting vermeld staat, maar hoe zie jij dat dat er niet op zit?
 

newwolf84

Forumguru
Volgens Ikenteken is het wel een EBL, die heb ik ook maar vreemd genoeg zit er bij mij dan weer geen bluetooth module ingebouwd.

Maar in elk geval gefeliciteerd ! welkom bij de club. En hoe vond je de 1.2 rijden ?
Auto ziet er idd nog mooi strak uit.

Toch 1 gekocht die op LPG rijdt ?
 

CharlesTucker

Forumguru
Gefeliciteerd, ziet er goed uit, veel rijplezier ermee!

De originele Columbus gestolen zou best kunnen, dat gebeurt wel vaker helaas. Die Bolero die er nu in zit is dacht ik nooit standaard geweest. Bij mijn auto (zomer 2011 gekocht, net modeljaar 2012, geen BL, wel Elegance) zit er een Swing in. Maar goed, de eerste eigenaar kan er natuurlijk ook al direct die Bolera in hebben laten zetten.
 

ertromp

Forumguru
Is inderdaad wel vreemd dat er een andere radio in zit, maar dacht nog dat de originele gestolen kon zijn. Lampen heb ik niet op gelet eigenlijk, maar dan kan het inderdaad geen Business line zijn lijkt mij. Verder is ie wel heel compleet. Zie net dat op de site wel Xenon verlichting vermeld staat, maar hoe zie jij dat dat er niet op zit?
Ik zie geen koplampsproeiers
 
Bovenaan Onderaan