lastige tankvulopening

EdK

Forumguru
Denk zelf dat het statische verhaal er niet toe doet !
De vulspistool is van metaal je wagen is voor grootste deel van metaal en die twee raken mekaar met tanken.
Dan zijn de wielen wel van rubber maar isoleren zeker niet ! Want zit genoeg koolstof verwerkt in een rubberband, dus de afvloeing van statische elektriciteit is er gewoon naar aarde !
Denk eerder dat pennetje's weggehaald zijn door pomphouders vanwege dat het systeem van uitslaan misschien wel eens weigerde en zodoende de brandstoftank al vol was en hij verder ging met de straat vullen !??

Captain Hook

Forumguru
http://www.goeievraag.nl/vraag/nederlandse-tankstations-mogelijk-vulspuit-blokkeren.5601

http://www.vrom.nl/docs/20070504_conceptregeling_algemene_regels.pdf
(zoek maar eens op vulpistool)

Kan me goed voorstellen dat een openstaand vulpistool (door wat voor een oorzaak dan ook), uit de tankopening getrokken wordt.
En wat gebeurd er dan? Juist ja, een fontein van brandstof sproeit in het wilde weg.
Om te voorkomen dat zoiets gebeurd (en de consequenties daarvan) is het simpelweg afgeschaft.

Vroegah, toen het nog wel kon, wel eens meegemaakt, dat de automatische afslag NIET werkte, en dan stroomde de brandstof rijkelijk over je schoenen... :(

LenK

Forumguru
Denk zelf dat het statische verhaal er niet toe doet !
Er zijn behalve die ene hierboven genoeg filmpjes te vinden met dezelfde inhoud.
Persoon die tankt gaat even iets anders doen. Met name in de auto en vervolgens bij het weer vastpakken van het vulpistool kaboem.
Kan niet anders zijn dan ontlading = vonk die de rondhangende dampen ontsteekt.

EdK

Forumguru
lijkt erop ja, maar zegt me verder niets !
Want ook met erbij staan komen er dampen vrij tijdens tanken dus is de mogelijkheid net zo groot aanwezig als ze er naast had gestaan

Voor hetzelfde geld is haar mobiel afgegaan die je bij een tankstation uit moet zetten !
Weet zelf nog dat ik jaren terug in de USA rondreed in een slurpende bak en als er dan getankt ging worden had je een soort van cover om de vulslang zitten die de tankopening afsloot ! Of er nu ook nog een extra slang bij liep om de dampen af te zuigen dat weet ik niet zeker !
Nee het lijkt overduidelijk dat het statische energie was in het filmpje maar er blijven bij mij teveel vragen openstaan !

( eigenwijs ? misschien wel )

en ff oftopic: die meid van bovenstaand filmpje was wel blond ! :)

Gieliovd

Forumguru
Ed, toevallig in Californië geweest met tanken?

Dat klopt wel, daar doen ze aan volledige opvang van dampen en dingen vanwege het milieu. Die eisen daar zijn van de zotte.

Ik geloof dat ze het weer als vloeistof terug in de tank pompen na opvangst.

Captain Hook

Forumguru

Dat klopt wel, daar doen ze aan volledige opvang van dampen en dingen vanwege het milieu. Die eisen daar zijn van de zotte.
Hoef je niet voor naar US of A hoor, in Zwitserland heb ik hetzelfde al gezien (jaren geleden).

Gieliovd

Forumguru
Kwam het een keer tegen met mijn vorige motor, verschillende modificaties in verband met andere regelgeving in Californië.

EdK

Forumguru

Ik geloof dat ze het weer als vloeistof terug in de tank pompen na opvangst.

Tja dat was het reisje van LA via san fransisco vegas nationale parken richting toronto ( canada ) waar we weer vertrokken zijn na 4 weken.
En lekker van camping naar camping met tentje tussen alle campers van 6 meter en langer !

De vulopening van mijn O2 -diesel - blijkt af te wijken van benzine versies. Je kunt het vulpistool nl. maar net in de opening hangen. In de opening zitten "geleidingsarmpjes", die eindigen in een ring die het vulpistool tegenhoudt. Zodra je de handle van het vulpistool volledig inknijpt, slaat hij automatisch af. Zo duurde het 5 min. om 30 liter te tanken.
Volgens de autoverkoper moet je het vulpistool een kwart of halve slag draaien. Maar dat lost het probleem niet op.

Herkennen andere O2-rijders met dieselmotor dit probleem? Hoe tanken jullie?

Heb een O2 1.9TDI uit jan 2008 en heb precies hetzelfde probleem. Wat alleen opvalt is dat ik er eigenlijk alleen bij de Shell last van heb. Bij de Esso pompen bijv nooit... Als ik dan eens bij de Shell tank dan knijp ik het vulpistool voor 75% in en dan duurt het tanken weliswaar ietsje langer maar uiteindelijk is ie weer vol...

TL@

Forumguru
Ik tank altijd Shell (kaart van de baas is alleen voor Shell en uitzonderlijk bij Esso). Zoals gezegd noot problemen, ook niet in Nederland (waar ik dat stom vulpistool dan wel heel de tijd moet vasthouden)

Bovenaan Onderaan