Lawaai aandrijfas

Hallo,

Onze fabia II 1.4 TDI 2007 maakt een raar lawaai.

In neutraal geen lawaai.
Tijdens het optrekken en inhouden hoor je het lawaai.

Heb de wagen eens op de brug gezet :
Rechteraandrijfas kan in niet bewegen (horizontaal : richting wiel naar versnellingsbakzijde)
Linkeraandrijfas kan ik een beetje bewegen .

Het geluid dat ik dan hoor , is dan het geluid dat ik hoor bij rijden.

Is het mogelijk dat dit de oorzaak is.

Hoe kan ik dit zeker zijn, en kan ik op eenvoudige manier zelf nazien?

Alvast bedankt voor de reactie,,

Groeten Steven

Hallo,

Onze fabia II 1.4 TDI 2007 maakt een raar lawaai.

In neutraal geen lawaai.
Tijdens het optrekken en inhouden hoor je het lawaai.

Heb de wagen eens op de brug gezet :
Rechteraandrijfas kan in niet bewegen (horizontaal : richting wiel naar versnellingsbakzijde)
Linkeraandrijfas kan ik een beetje bewegen .

Het geluid dat ik dan hoor , is dan het geluid dat ik hoor bij rijden.

Is het mogelijk dat dit de oorzaak is.

Hoe kan ik dit zeker zijn, en kan ik op eenvoudige manier zelf nazien?

Alvast bedankt voor de reactie,,

Groeten Steven

Lawaai heb je in veel soorten en maten, probeer eens het geluid te omschrijven, een aandrijfas zou het eventueel kunnen zijn, wat is de km stand van je PD?
Maar..... ik denk eerder aan een baklager.

hallo,

alvast bedankt voor de reacties,

km stand : 70000

beschrijving geluid : bij optrekken auto en loslaten gaspedaal een soort bonkend geluid.

wanneer ik aandrijfas in mn hand neem dan dan ik hem aan de kant versnellingsbak iets omhoog en omlaag duwen en hoor ik hem stoten tegen metaal

hallo,

alvast bedankt voor de reacties,

km stand : 70000

beschrijving geluid : bij optrekken auto en loslaten gaspedaal een soort bonkend geluid.

wanneer ik aandrijfas in mn hand neem dan dan ik hem aan de kant versnellingsbak iets omhoog en omlaag duwen en hoor ik hem stoten tegen metaal

Een beetje ruimte op je koppelingen van je as heb je altijd wel (anders kan hij niet bewegen) ik ken verder geen problemen met aandrijfassen, wellicht een slechte pendelsteun (voorkomt het kantelen van de motor) en zit gemonteerd tussen versnellingsbak en subframe.

Er zijn ook wel enkele gevallen bekend van rammelende rechtermotorsteunen, maar dan hoor je het geluid ook bij rijden over slecht wegdek,

pendelsteun , waar kan ik dit vinden

Een beetje ruimte op je koppelingen van je as heb je altijd wel (anders kan hij niet bewegen) ik ken verder geen problemen met aandrijfassen, wellicht een slechte pendelsteun (voorkomt het kantelen van de motor) en zit gemonteerd tussen versnellingsbak en subframe.

Zichtbaar vanaf de onderzijde van de auto.

Hallo,

Effe snel in de smeerput gekropen en pendelsteun gevonden , maar kan ik op zicht zien dat hij stuk zou zijn ?

Groeten steven

Hallo,

Effe snel in de smeerput gekropen en pendelsteun gevonden , maar hoe kan ik op zicht zien dat hij stuk zou zijn ?

Groeten steven

Ronnie

Forumguru
Ik kan me niet voorstellen dat een homokyneet al na 70.000 km kapot is.
Bij mijn passat liepen ze 360.000 km probleemloos mee, af en toe een nieuw assokje er op doen(niet mee doorrijden), that's it !

Ronnie

Forumguru
wat bedoel je met assokje ?? de rubber over de as , maar dit zal toch het bestaande lawaai niet oplossen
Ik bedoelde dat bij een goed onderhouden as (tijdig vervangen defecte sok =rubber) de assen zo goed als een autoleven lang meegaan.
Waarschijnlijk moet je het geluid toch zoeken in andere komponenten zoals uitlaat of een "slappe" motorsteun/rubber.
Je hebt toch een put, beweeg dan onder de auto eens de motor heen en weer met een stang/koevoet/balkje in voorwaartse/achterwaartse richting, dan komt het euvel waarschijnlijk wel aan het licht.

enig idee waar ik andere motorsteunen kan vinden , heb er nog maar ene gevonden namelijk aan versnellingbak

groeten steven

Ronnie

Forumguru
Fabia 2 weet ik niet zo, maar ik ga er van uit dat er een aan de distributiezijde van de motor zit, een aan de versnellingsbakzijde en een aan de onderzijde van de bak (tegen het kantelen),

hallo ,

heb ze gevonden , maar hoe weet ik als ze stuk zijn,

heb al eens aan de motor getrokken en aan de linkerkant vooraan , zit er wat speling

metalen plaat in pot (silemblok) zie ik wat op en neer gaan .

Ronnie

Forumguru
Je kunt het proberen met alle bouten een slag los te draaien (van alle steunen) dan de motor een paar keer goed heen en weer schudden. De steunen kunnen zich dan weer "zetten" en misschien is het probleem dan opgelost. Ik heb zoiets als eens gehad met een Passat, deze had echter een olie/gas gevulde steun welke lek was(gas weg) moest hem toen vervangen.

Hallo,

Effe snel in de smeerput gekropen en pendelsteun gevonden , maar kan ik op zicht zien dat hij stuk zou zijn ?

Groeten steven

Heen en weer bewegen van motor kijken en luisteren.

Lukt het niet, stuur even een pm met je chassisnummer en ik kan kijken of er specefieke meldingen zijn voor je auto.

Hallo,

Vandaag eens gekeken naar motorsteunen , maar mijn mening zie ik geen probleem.
Ook geprobeert met handrem en daarna gas geven, motor kantelt normaal (denk ik)

Opnieuw gekeken naar aandrijf as , en aan kant versnellingsbak kan ik as iets omhoog en omlaag bewegen , vindt dit toch wat raar .

chassinummer : TMBHJ46Y974202939(01)

groeten steven

Bovenaan Onderaan