Leasen Octavia - Leon

sitechris

Donateur
Ik overweeg om zakelijk te leasen en ben even op internet wat zoekwerk aan het doen. Ik stel aan mijn zakelijke leaser niet de hoogste eisen, hoeft niet een scheurbak te zijn. Privé blijf ik namelijk in mijn BMW rijden (of als de inruil goed is, een mooie Golf GTI oid).

Als ik op leaseplan.nl een vergelijking maak tussen een Leon 1.4TSI businessline high (inc navi, xenon etc) en tussen een Octavia 1.4 TSI Elegance Business Line, dan is de Octi per maand zo'n 5 a 6 tientjes duurder. Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?

Tweede vraagje: zijn er formats voor bijhouden kilometerregistratie?
 

EdK

Forumguru
2e vraag: volgens mij kun je dat bij de belastingdienst op de site downen !
Maar buiten dat zijn er genoeg sheets te vinden op internet ! Uitprintbaar maar ook als excelbestand !
 

breef

Lid
Het verschil is, zoals je waarschijnlijk wel gezien hebt, de Seat business high zit op 23990 en de Octavia op 25300.....1310...gedeeld door 48 maanden? is al 27 euro... Het overige verschil zal wel in restwaarde zitten...
 

bat

Lid
Verschil zit ook in de korting die de leasemij nog kan krijgen op de auto. Zelfs binnen de PON-merken verschilt dat nog wel.

Moet je bij leaseplan leasen? Het wil per leasemaatschappij namelijk ook nog wel eens verschillen. Bij onze leasemaatschappijen was bij de ene Skoda over de hele linie net wat duurder nog dan Seat, terwijl bij de andere de Skoda's beduidend goedkoper waren (want binnen dezelfde groep als de leasemij ook een Skoda-dealer).

Overigens: de Leon is wel wat kleiner dan de Octavia. Eigenlijk is vergelijken met een Altea XL eerlijker, dan zit je in de zelfde grootteklasse te kijken. De vraag is of je zakelijk überhaupt een auto van het formaat Octavia nodig hebt... Bij ons op de zaak heeft iemand net zijn Alfa Mito opgehaald - rijdt er ook alleen zakelijk mee en heeft op deze manier geen bijtelling én geen eigen bijdrage...

Qua smaak... ik vind de Leon van binnen nogal plastic, hoewel het iets beter is geworden na de facelift. Daarnaast heeft de Leon een bepaald imago... dat van de jonge IT-er met een "sportief" rijgedrag (gister ook weer zo'n opgeschoten joch in een FR die toch er nog even vorobij moest op een landweggetje...)
 

sitechris

Donateur
Leasen waarschijnlijk bij Athlon of Volkswagen Lease, mijn werkgever is nu aan het aanbesteden. Ik ben bij Leaseplan nu even aangekomen omdat je daar online tarief kunt uitrekenen. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat de prijzen in zelfde range zitten.

Mbt welke leaseauto het gaat worden. Het is puur zakelijk, dus ruimte is niet belangrijk. Heb wel voorkeur voor VAG, vanwege de TSI motoren. Ik rijd ongeveer 35.000 per jaar, dat is bij ons net de grens van diesel en benzine. Ik probeer ze zover te krijgen dat ik benzine kan rijden, want dan kan ik iets meer opties e.d. kopen.

Dat de Leon meer plastic is van binnen is zeker zo. Horsepower en uitrusting ook niet, ik wil alleen wel navi en bluetooth, een goede stereo (bv de stream vind ik echt niet goed genoeg), een fatsoenlijke stoel en natuurlijk wel een beetje trekkracht (wil ook weer niet het gevoel hebben dat ik in een slak rijd). Ik heb toevallig een tijdje terug in de DSG 1.4 TSI 122 pk gereden en voor alleen zakelijk gebruik is dat echt meer dan ruim voldoende. Auto voelt sterker aan dan je zou vermoeden op basis van paardekrachten. Ik heb overigens ook budget voor een 1.8 TSI en ver weg zelfs een FR. Maar dat doe ik niet. Die auto's zijn vrij onzuinig en ik heb in snelle auto's altijd moeite om mezelf in toom te houden. Ik vrees dat ik dan wel wat gezeur ga krijgen, als ik 1 op 8 ga rijden ;). Dan maar de 1.4 TSI met DSG, dan blijf ik rustig achter het stuur ha ha :)

Ik heb overigens wel mijn leasegrens minus 10%, vanwege het feit dat ik 90% van de uren werk. Dat is wel jammer moet ik zeggen. Scheelt toch wel wat tientjes in de leaseprijs. Ik mag wel boven het bedrag zelf bijleggen, maar dat wil ik niet. Dat geld stop ik liever in mijn privé-auto.

Ik overweeg overigens ook om een goed aangeklede Polo te gaan leasen (benzine 1.2 TSI 100 pk, diesel de sterkste 1.6 TDI). Dan kan ik iedere maand nog een leuk bedragje in mijn eigen zak steken omdat ik dan wel een stukkie onder de leasegrens blijf. En de ruimte toch niet nodig. En de 1.2 TSI en de 1.6 TDI hebben iig nog wat trekkracht te bieden.
 

bat

Lid
Kijk ook even op directlease, daar is het verschil volgens mij 25 euro p/m bij het jaarkilometrage wat je aangeeft.

Voor de rest zou je gewoon je eigen leasemij ook ven kunnen aangeven wat ze kunnen bieden voor het maximumbedrag wat je in je hoofd hebt, binnen de VAG-groep welteverstaan. Kunnen leuke verrassingen uit komen, helemaal wanneer ze toevallig nog wat kwijt moeten.
 

___JC___

Forumguru
Een 1 serie als priveauto en een Leon / Octavia voor alleen zakelijk gebruik? Aparte keuze. Heb je geen ruimte nodig in je priveauto Chris? Leuk zo een 1 serie, maar die had ik dan juist voor je zakelijk verbruik verwacht. En dan prive iets leuks met een beetje ruimte, van mijn part een leuke 3 serie of Octy RS.
 

sitechris

Donateur
Ruimte heb ik niet nodig. Heb geen kinderen en ze staan ook nog niet op de planning (ja, de vrouw denkt daar ook zo over ha ha). De keren dat ik met 4 man in de auto zit, kun je echt met de vingers op je hand tellen. Een leuke 3-serie is ook cool, maar is wel een stuk duurder. Een E46 330i kan ik niet vinden zonder huisselect garantie. Deze 1 serie heeft dat wel.

Mbt de Octy RS, die vind ik net niet spannend genoeg. Wil echt een funbak. De 130i is met 265 pk en M-pakket een echte sportbak en inruilaanbod was erg scherp. Zeker in vergelijking met een aantal andere bodjes (op een andere 130i in A'dam, op een Mazda 3 MPS) maar die kwamen niet in de buurt. Heb nog wel iets lopen met een Golf GTI DSG die in De meern staat. Een mooie witte met DSG, navi, xenon, sensoren etc. Strakke bak! Dat vind ik ook wel een aardig alternatief. Maar dan moet de inruil wel top zijn. If not, de 130i it shall be. Wel onder voorbehoud dat ik een voorloopleaser krijg, anders gaat het feest niet door. Ik heb geen zin om nog een paar maanden naar Limburg op en neer te rijden in een 130i die 1 op 8 verbruikt.

Mbt lease, we zijn verplicht om VAG te leasen. Ik vind klein rijden geen enkel bezwaar. De Polo is imo een mooie auto. Als je een goed uitgeruste Polo neemt, why not! De Ibiza en Fabia vind ik lelijk, dus die kleine auto's vallen af. Golf, Octi en Leon vind ik overigens ook fijne auto's. En bij de Octi speelt het sentiment ook wel een rol: eens een Skoda rijder, altijd een Skoda rijder ;)
 

MarcoO2

Forumguru
En bij de Octi speelt het sentiment ook wel een rol: eens een Skoda rijder, altijd een Skoda rijder ;)

:xyxthumbs::xyxthumbs:

Enne... vwb de 1-serie... da's wel een mooie bak! In zo'n uitvoering is rijden in een "kleintje" geen straf! Alleen... met dat kenteken had er wel een "DSG-bak" in mogen liggen... :D
 

sitechris

Donateur
Jaja, ik wilde dat ik hem al heb. En zover is het nog niet.....kan nog wel wat misgaan in het proces ;). Plus dat ik de auto nog moet zien. Als ik al heel snel 4 nieuwe banden moet omleggen en de dealer buigt niet mee, ga ik toch nog even wat harder nadenken.
 

MarcoO2

Forumguru
BMW 1: niet mooi, te krap en te duur

* mooi? Dat is subjectief
* te krap? Sitechris heeft de ruimte niet nodig.
* te duur? Dat hangt oa van de inruilprijs (en de staat van de rubbers :D) af.

Kortom, onder de juiste omstandigheden én in de juiste uitvoering kan het nog wel een een héél leuk bakkie zijn...
 

LenK

Forumguru
Nog een punt: kan me een vering test herinneren. De BMW 1 was zelfs op de snelweg oncomfortabel !

Kleine auto's van premium merken zijn voornamelijk een failure: BMW 1, MB-A, A2. Wie wil er in rijden? De un-happy few.
 

___JC___

Forumguru
De 1-serie is een fantastische auto om mee te rijden als je een echte rijdersauto wilt. En in 3-deurs vind ik m qua model ook nog wel te pruimen. Zoek je comfort, opties, value for Money en ruimte dan moet je inderdaad iets anders kopen.

L&K je kan de 1-serie echt niet vergelijken met een A2 of Merc A-klasse. Dan heb je nul komma nul verstand van auto's. Als je dan wil vergelijken dan zou je moeten vergelijken met de MINI, A3 of de Volvo C30 ofzo. En dan nog rijdt de 1-serie veruit het beste.
 

Herbie

Lid
Als leasewagen zou ik gaan voor de Polo of Octavia. Heb gisteren gelezen dat de nieuwe Polo een enorme stap voorwaarts maakt qua comfort en afwerking. De Octavia is ook een comfortabele wagen, met het verschil dat deze ook nog eens heel ruim is en dus een goede verhouding prijs/ruimte biedt. Qua radio zou ik me geen zorgen maken, want de Stream is vervangen door de Swing en deze klinkt een stuk beter.

In ieder geval veel succes met de keuze...en hou ons op de hoogte he.
 

___JC___

Forumguru
Is ie van Rico geweest ??!!!
PROEST...nou Chris je weet in ieder geval dat ie gebruikt is waar ie voor is. Gummen!!
 

Sand3r

Senior Member
Dat is ook de advertentie waarvan de vorige eigenaar 'm gekocht heeft.
Zie de kmstand bijvoorbeeld.
 
Bovenaan Onderaan