Leaving home functie functioneert raar.

Easy

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik heb een vraag over de correcte werking van de leaving home functie (O3 Ambition uitvoering met amundsen).
Bij mij onthoudt de auto steeds de toestand waarin hij vergrendeld is, ik geef een voorbeeld.
Ik vergrendel de auto wanneer het buiten nog donker is --> de dimlichten (en een resem andere lichten) gaan aan gedurende de door mij ingestelde tijd (coming home). Tot zover alles nog normaal. als ik echter de wagen later op de dag ontgrendel (zelfs wanneer hij in de volle zon staat) gaan de dimlichten aan.
Omgekeerd gebeurt hetzelfde:wagen vergrendelen op klaarlichte dag, de dimlichten gaan niet aan na vergrendelen. Dit is dan ook niet nodig. Als ik later de wagen terug ontgrendel wanneer het donker is zullen de dimlichten ook niet aan gaan. De leaving home functie werkt mijn inziens dus enkel correct wanneer je de wagen ontgrendelt in de zelfde toestand (lichtintensiteit) als wanneer je hem vergrendeld hebt. Ik heb gezien dat bij andere wagens van de VAG groep wel 'gekeken' wordt naar de actuele licht intensiteit buiten, en er geen rekening gehouden wordt met de toestand waarin de wagen laatst vergrendeld is geweest.
Verder heb ik nog het vervelende probleem dat de boarding lights (lampjes in spiegels) geregeld blijven branden en niet gelijk mee uitgaan met de dimlichten na het vergrendelen van de wagen. Nogmaals vergrendelen zorgt er voor dat ze meteen uitgaan.
Ik heb dit alles aangekaart bij de dealer. Daar hebben ze meteen een afspraak geregeld om dit allemaal eens na te kijken. (ik heb gratis een vervangwagen ter beschikking gekregen. Op dat gebied alles ok)
Wanneer ik mijn auto ben gaan ophalen vertelde men me dat de coming home/leaving home functie effectief zo hoort te werken zoals ik hierboven beschreven heb, zo zou het geprogrammeerd zijn.
De boarding lights die blijven branden leek wel een gekend probleem te zijn. Ik zou gewoon lang genoeg (ongeveer 30min) moeten wachten tot ze uitschakelen. Ik heb dit getest en ze schakelen ook effectief uit na een dertigtal minuten. Ik vind dit echter geen oplossing, ze zouden steeds gelijk met de dimlichten moeten uitgaan en niet zoals bij mij geregeld gebeurt pas na een dertigtal minuten!

Zo, een hele uitleg voor m'n probleempjes ik hoop dat hier mensen zijn die mijn verhaal kunnen toetsen aan hun auto zodat ik een referentie heb.
 

Joske

Forumguru
En als je de auto een tweede maal ontgrendelt in het donker? Gaan de lichten wél aan dan?
 

Easy

Nieuw lid
Dit had ik ook reeds getest en dan gaan de lichten wel aan. Tweemaal kort na elkaar ontgrendelen zorgt ervoor dat de lichten dus wel aangaan.
 

RoelF

Forumguru
Ik heb het idee dat mijn O3 wel 'gewoon' naar het dag/nacht verschil kijkt. Zal er eens extra op letten.
 
Mijn O3 laat de CH en LH verlichting werken op basis van de lichtsensor. Dus niet op basis van de stand tijdens de vergrendeling. Je auto functioneert op dat gebied dus niet goed... :nono:
 

Cordoba

Forumguru
30 minuten wachten totdat de 'boarding lights' uitgaan, lijkt mij een beetje bizar. Je zou nog kunnen denken dat het LED's zijn die zo weinig stroom gebruiken dat het een half uur duurt voor de spanning is weggevloeit, maar gezien het feit dat een 2e keer vergrendelen het effect heeft dat ze direct uitgaan, is dat dus niet de oorzaak.
Het lijkt mij een eigenaardige werking, waar ik in elk geval ook geen goede (nuttige) verklaring voor kan geven.

Wat CH/LH betreft: heeft het nog invloed op welke stand de lichtschakelaar staat? (op automatisch of andere stand)
 

Easy

Nieuw lid
Door de reacties hier te lezen is mijn vermoeden bevestigd dat de CH en LH functie op mijn O3 niet werkt zoals het hoort. Ook wat betreft de instapverlichting zit er iets niet pluis, waarom zou deze in godsnaam in 1 van de 10 gevallen pas na een halfuur uitgaan na het vergrendelen. Veel kan ik er echter niet meer aan verhelpen vrees ik doordat de dealer me zei dat alles normaal werkt. Tenzij ze daar niet beter weten vermoed ik dat ze me er gewoon wandelen gestuurd hebben.
@Cordoba de CH/LH wordt enkel geactiveerd met de lichtschakelaar in auto. Zo staat het in het boekje.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn O2 had ik de schakelaar altijd in de stand waarbij het dimlicht continu brandt wanneer het contact aan is, ongeacht dag, nacht of tunnel. Dan deed ook de CH/LH het dus ook altijd, netjes gedurende de ingestelde 10 seconden.
Spiegel/instapverlichting zat daar niet op, dus daar kan ik niks over zeggen.
 

Easy

Nieuw lid
Wanneer de CH/LH uitgeschakeld is in het Infotainment systeem alvast geen kuren. Morgen ga ik eens testen met de lichtschakelaar in een andere stand dan de auto stand. Ik hou jullie op de hoogte hiervan.
 

Cordoba

Forumguru
@Easy: in de loop der jaren zijn er wat kleine verschillen gekomen in de diverse CH/LH systemen, mede daardoor weet ik niet meer precies aan welke eisen alle instellingen moeten voldoen. Overigens denk ik wel te weten hoe het komt dat na een half uur vergrendelen de boarding lights wel uit gaan: sommige systemen blijven een behoorlijke tijd actief na uitzetten contact/afsluiten auto, waarschijnlijk dat na een half uur dit systeem inactief wordt, en daarom de boarding lights dan wel uitgaan.

Ik adviseer je in elk geval je klachten vast te leggen, en deze per brief of per email naar de dealer te sturen: dan liggen je klachten vast, en kan de dealer later niet zeggen dat je te laat bent (buiten de garantieperiode)
 

Antera

Donateur
De door jouw vermelde werking klopt niet. Ik heb er al veel getest en omgecodeerd en ongeacht het type of model is zodra ik de sensor niet afdek zullen de lichten niet aan gaan ongeacht de laatste stand. DE auto hoort namelijk in de auto stand altijd naar de lichtsensor te kijken en dat is de eis die gesteld word voor CH/LH mits aangezet in je Menu
 

Easy

Nieuw lid
@Canon-Eye Met de lichtschakelaar constant in de dimlicht stand (dus niet auto) werkt het CH/LH niet ook al staat deze in het infotainment systeem ingeschakeld. dit heb ik getest. Dit werkt dus zoals beschreven in het boekje.
@Cordoba Je hebt gelijk, ik kan er best iets van op papier hebben want nu is het enkel mondeling.
@Antera Bedankt, dit is nogmaals een bevestiging voor mij dat de CH/LH niet naar behoren werkt op mijn O3, toch raar dat de dealer/Skoda beweren dat het werkt zoals het moet. Je zegt er al veel getest te hebben, heb je dan nog veel problemen geconstateerd met de CH/LH en eventueel ook iets gelijkaardigs als bij mij? Wat bedoel je juist met omgecodeerd?
 

Antera

Donateur
Getest wegens testen bij software wijzigingen of coderingen. En daarnaat doe ik het al heel wat jaren en het is nooit veranderd vandaar
 

Easy

Nieuw lid
@Antera Als ik nog eens in de buurt ben ga ik terug langs de dealer. Ze beweerde daar ook nog dat ze een 'software update' gedaan hebben maar volgens mij heb ik nog steeds dezelfde software versie erin zitten, voor zover ik kan zien althans op m'n scherm. Software: 0132 lees ik af...
 

Easy

Nieuw lid
De update was idd niet van de navi, die had ik zelf al gedaan. Ik neem aan dat ik zelf niet kan zien of er een updat op de CANBUS is gedaan.
 

Joske

Forumguru
niet zomaar op maxidot of op je navisysteem inderdaad, misschien wel met VCDS (naar alle waarschijnlijkheid).
 
Even een oud topic afstoffen:)
Ik heb sinds enkele dagen ook problemen met de Leaving Home functie. Als ik 's ochtend naar de auto loop (in het donker) en de deuren ontgrendel, klappen de spiegels netjes uit, echter gaan de lampen niet branden en tevens de gaat de spiegelverlichting niet aan. Druk ik direct nog een keer op de ontgrendelknop, gebeurt er nog steeds niets. Ongeveer 4-5 seconden na de eerste keer ontgrendelen heeft het zin om nog een keer op de ontgrendelknop te drukken. Dan gaan de koplampen en spiegelverlichting wel branden.

Het is net of de auto wakker moet worden. Ik heb het probleem niet als ik kort ervoor nog gereden heb.

Ik heb bijvoorbeeld ook een keer gehad dat na het ontgrendelen de koplampen niet gingen branden, maar na 3 seconden wel de spiegelverlichting ineens aansprong.

Zijn er mensen die dit herkennen c.q. een oplossing voor hebben gevonden?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zelf zou ik aan een zwakke accu denken dan wel te lage accuspanning omdat als je net gereden hebt de boel wel goed functioneert.
 
Bovenaan Onderaan