LED in voormistlampen O-2

De Stip

Forumguru
Vandaag een top bezoek aan Antera gebracht en een aantal aanpassingen via VAG.COM laten doen. Super blij mee en nogmaals dank aan Antera.
De CH & LH verlichting gaat nu via de mistlampen, ipv via de Xenon dimlichten. Nu zou ik graag de mistlampen, net als alle overige lampen (stadslichten, dagrijlichten, kentekenplaatverlichting en spiegelverlichting) vervangen door LED exemplaren. Wie heeft de gouden tip?
Het liefst zonder CANBUS foutmelding, al heb ik daar met enkele lampen reeds last van. Ondanks dat ze CANBUS geschikt zouden zijn. Heb er al zoveel geprobeerd, heb daar de moed al een beetje mee verloren.
 
Ik heb hiervoor op Ebay H8 lampen besteld met ingebouwde canbus weerstand, anders krijg je een foutmelding (had ik namelijk eerst toen ik de non canbus H8's had ingeplugt) kosten iets van 15 euro per stuk. werkt perfect!
 

Cyrus

Actief lid
Ik heb een aantal CANBUS LEDs van hypercolor.de en die werken prima: geen foutmeldingen. Om de prijs hoef je het niet te laten: scherp geprijsd, made in Germany, snelle levering en nog goede garantie ook!
 

De Stip

Forumguru
Ik heb de site van hypercolor.de bekeken en ziet er overzichtelijk uit. Maar ik kan niet goed zien welke je nu precies moet bestellen, daar ze ook niet kunnen garanderen dat het CANBUS ready is.
Welke heb jij besteld? Stuur anders even de links door bijvoorbeeld? (als je dat wilt doen natuurlijk....)
 

floyd2

Forumguru
Ik neem aan dat je er van bewust bent dat met ledlampjes de mistlampen niet meer zo goed doen waar ze voor bedoeld zijn hé??:crazy:
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een aantal CANBUS LEDs van hypercolor.de en die werken prima: geen foutmeldingen. Om de prijs hoef je het niet te laten: scherp geprijsd, made in Germany, snelle levering en nog goede garantie ook!
Je vergeet een enorm nadeel te noemen: De zwaar verminderde lichtopbrengst. Voor een lamp die bedoeld is om te verlichten lijkt me dat wel belangrijk....
 

Cyrus

Actief lid
@supersjors: ik heb stadslichten, kentekenverlichting en interieurverlichting van hypercolor.de. Interieur is geen CANBUS, dus daar kunnen reguliere LEDs in.

@Andrehj: Dat ligt aan de toepassing: mijn LEDs in de stadslichten zijn qua lichtopbrengst gelijk tov gloeilampen, de kenteken-LEDs geven zelfs meer licht. Maar ik kan mij voorstellen dat LEDs in de mistlampen minder goed uitpakt.
 

De Stip

Forumguru
Dank voor jullie reacties. Ik gebruik overigens de mistlampen nooit. Het komt bijna niet voor dat ze nuttig zijn. Achter al helemaal niet, integendeel. Als het zo mistig is, dan is snelheid aanpassen vaak het enige devies. En vóór worden ze vaak alleen gebruikt door lieden die het er peppie uit vinden zien (maar dat is dus MIJN mening).
Nu gebruik ik de voor mistlampen slechts voor de geactiveerde CH/LH functie, ipv met de xenon lampen.
 

Canon-Eye

Forumguru
En vóór worden ze vaak alleen gebruikt door lieden die het er peppie uit vinden zien
Het hang er maar vanaf in wat voor omgeving je woont.

Bij mij in de buurt wil er in het donker nog wel eens een roedel reeën uit het ene weiland dwars over de weg naar het andere weiland schieten, dus op deze (smalle en onverlichte) wegen buiten de bebouwde kom heb ik bij duisternis altijd de breedstralers aan, want dan zie ik ze toch nèt even eerder aankomen. Dit, in combinatie met een snelheid van niet meer dan 50 à 60 km/u, heeft me de afgelopen jaren toch al een keer of 4 gered van een plotseling maaltje reerug en bijkomende ongemakken...
 

Cyrus

Actief lid
Dank voor jullie reacties. Ik gebruik overigens de mistlampen nooit.

Ik ook niet, maar ik zet ze in als dagrijlicht, brandend op 70% sterkte (mistlamp is standaard ingesteld op 92%). Spaart de xenon ;) Dit is legaal, aangezien er zowel aan de voorzijde als achterzijde geen enkele andere verlchting brandt dan de licht gedimde mstlampen. Dimmen hoeft eigenlijk niet, maar zo heb ik eventueel nog wat "munitie" voor een twijfelende agent: in de stand "mistlampen" branden ze een stuk feller.

Instellen is simpel: Amerikaanse dagrijverlichting instellen en dan in de long coding aangeven dat je de mistlampen wil gebruiken voor DRL.
 

andrehj

Forumguru
Dank voor jullie reacties. Ik gebruik overigens de mistlampen nooit. Het komt bijna niet voor dat ze nuttig zijn. Achter al helemaal niet, integendeel. Als het zo mistig is, dan is snelheid aanpassen vaak het enige devies. En vóór worden ze vaak alleen gebruikt door lieden die het er peppie uit vinden zien (maar dat is dus MIJN mening).
Nu gebruik ik de voor mistlampen slechts voor de geactiveerde CH/LH functie, ipv met de xenon lampen.
Ik ben het met je eens, maar vind de mistlampen als bochtlichten (op donkere parkeerplaatsen of inritten buiten de bebouwde kom) en als zijlichten bij het achteruitrijden wel erg nuttig. En dan vind ik het ook wel belangrijk dat er wat fatsoenlijk licht uit komt. Daarom zou ik nooit voor LED kiezen, zeker niet omdat het ook nog eens geld kost wat me geen bruikbaar nut oplevert.
 

Canon-Eye

Forumguru
aangezien er zowel aan de voorzijde als achterzijde geen enkele andere verlchting brandt
Voor de volledigheid: wat er aan de achterzijde brandt is op geen enkele manier relevant voor het gebruik van de dagrijlichten. Daar is domweg niets over bepaald, dus daar heeft geen agent ter wereld iets over te zeggen.
 

floyd2

Forumguru
Voor de volledigheid: wat er aan de achterzijde brandt is op geen enkele manier relevant voor het gebruik van de dagrijlichten. Daar is domweg niets over bepaald, dus daar heeft geen agent ter wereld iets over te zeggen.
Dat is niet helemaal juist.
Er staat namelijk:Achterlichten en kentekenplaatverlichting: moet altijd gelijktijdig branden met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Je voldoet daar niet aan als je voor dus alleen DRL aan hebt.
Ook europees is er het volgende:Als u de mistvoorlichten of koplampen aansteekt moeten de lichten bovendien automatisch doven. Wanneer de dagrijlichten branden, zult u de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten niet kunnen aansteken.
Aangezien men in nederland zoals ook met xenon-aftermarket aardig uit de pas lopen kan ik me voorstellen dat het laatste stukje in nederland anders is.(maar in belgie geldt het zeker)
 

Cyrus

Actief lid
@Canon:

Het Voertuigreglement zegt het volgende:
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen zegt:

6.19.7.
Elektrische schakeling
Eventueel geïnstalleerde dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.


De pietlutten en kommaneukers hebben, kijkend naar de letterlijke tekst, dus gelijk dat er aan de achterkant van het voertuig verlichting mag branden, als DRL actief is - zolang er aan de voorkant maar niets anders brandt dan de DRL. In de dagelijkse praktijk is er echter bij politie en justitie toch wel wat discussie over. Dat kun je op diverse internetfora zien en ook bij Wegmisbruikers zie je af en toe discussie over DRL.

Komen wij bij mijn oorspronkelijke opmerking over de DRL-schakeling. Helaas citeer je die opmerking maar ten dele, waardoor je dit uit zijn context trekt.

Wat ik hiermee wilde zeggen, is dat ik een heel stuk potentiële discussie over legaliteit van mijn DRL vóór ben, doordat er bij mijn auto geen enkele andere verlichting brandt dan de (gedimde) mistpitten, bij actieve DRL. Zodra de verlichting aan gaat, gaan de mistpitten uit.
De schakeling is dus geheel conform de wet, in dat opzicht ben ik dus niet in overtreding. Pas wanneer een agent(e) op de knieën duikt om te checken of er een code RL of DRL in het lampglas staat, zal er een discussie kunnen ontstaan, omdat die code bij mijn auto ontbreekt.

Nog even de technische achtergrond waarom de DRL schakeling werkt zoals ik beschreef, bij achteraf activeren:
Bij de VAG groep (maar ook bij andere merken, o.a. Ford, Renault en Volvo) is de fabrieksoriginele DRL zó geschakeld dat er geen enkele andere verlichting brandt, niet aan de voorzijde, niet aan de achterzijde, als de DRL brandt. Dat is ook niet aan te passen.

Wanneer je DRL achteraf activeert bij je VAG auto, gaat dat op dezelfde manier: alleen DRL gaat branden, de rest niet (d.w.z. zolang de "normale" verlichting niet aangeschakeld wordt). Je kunt bij het activeren niet kiezen om bij DRL andere verlichting wel of niet te laten branden.
 

Rallye

Forumguru
@Cyrus: die wetgeving lijkt me ook logisch. De DRL is voor de zichtbaarheid van voren (op kruisingen, voor als je inhaalt, of voor een ander die wil inhalen bijvoorbeeld), achter zitten reflectoren. Als het zo donker is dat je bang moet zijn dat ze je van achteren komend niet zien, dan moet je ook maar je dimlicht ontsteken: dan zie je zelf naar voren anderen ook niet goed.

Een "kerstboomeffect" willen we voorkomen.
 

Cyrus

Actief lid
[...]Achterlichten en kentekenplaatverlichting: moet altijd gelijktijdig branden met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht. Je voldoet daar niet aan als je voor dus alleen DRL aan hebt. [...]
Aangezien men in nederland zoals ook met xenon-aftermarket aardig uit de pas lopen kan ik me voorstellen dat het laatste stukje in nederland anders is.(maar in belgie geldt het zeker)

Correct, daarom zie je dus bij fabrieksoriginele DRL dat alle andere verlichting uit blijft, als DRL aan gaat. En daarom zal dit ook zo grprogrammeerd zijn als je DRL achteraf activeert op je VAG auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
{Cyrus} Dat is ook niet aan te passen.
Dit klopt niet: het is wél aan te passen. Heeft mijn dealer op mijn uitdrukkelijk verzoek gedaan - vóór aflevering.
De achterlichten (met kentekenverlichting en parkeerlichten voorzijde) branden zodra het contact aan is - ongeacht wat er verder nog brandt (DRL daaronder begrepen).

Zodra ik de lichtschakelaar naar de 1e stand draai, gaat de DRL uit. Uittrekken geeft mistlampen, verder draaien geeft dim- c.q. groot licht. Daar is verder niets aan veranderd.

Of deze schakeling naar de letter van de wet legaal is, zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Feitelijke hinder dan wel gevaarzetting - doorgaans de voornaamste redenen voor opsporingsbevoegde pettendragers om op te treden - zijn in mijn ogen nihil. Mocht er toch ooit iemand lastig gaan doen, draai ik gewoon door naar dimlicht, waarmee ik overigens al een jaar of 45 onder alle omstandigheden heb rondgereden. Voordelen van de DRL ten opzicht van die oude situatie zijn het feit dat ik er niet meer aan hoef te denken en de energiebesparing - die laatste zou dan weer teniet worden gedaan. Nou, jammer dan...

Terzijde: ik herinner me van Wegmisbruikers voornamelijk discussies over DRL die ook bij duisternis tegelijk met de normale hoofdverlichting blijft branden. Dit is inderdaad dubbelop en niet alleen onnodig, maar potentieel hinderlijk - zeker bij nat wegdek.
Dat kun je in redelijkheid niet beweren van parkeerlichtjes die bij daglicht tegelijk met de DRL branden.
 

delta

Actief lid
Even een vraag oa aan Cyrus,
Wat zijn de mogelijkheden voor een octavia 2006 met xenon mbt de DRL ?
 
Bovenaan Onderaan