@Canon:
Het Voertuigreglement zegt het volgende:
Artikel 41
1 . Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd
Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen zegt:
6.19.7.
Elektrische schakeling
Eventueel geïnstalleerde dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
De pietlutten en kommaneukers hebben, kijkend naar de letterlijke tekst, dus gelijk dat er aan de achterkant van het voertuig verlichting mag branden, als DRL actief is - zolang er aan de voorkant maar niets anders brandt dan de DRL. In de dagelijkse praktijk is er echter bij politie en justitie toch wel wat discussie over. Dat kun je op diverse internetfora zien en ook bij Wegmisbruikers zie je af en toe discussie over DRL.
Komen wij bij mijn oorspronkelijke opmerking over de DRL-schakeling. Helaas citeer je die opmerking maar ten dele, waardoor je dit uit zijn context trekt.
Wat ik hiermee wilde zeggen, is dat ik een heel stuk potentiële discussie over legaliteit van mijn DRL vóór ben, doordat er bij mijn auto geen enkele andere verlichting brandt dan de (gedimde) mistpitten, bij actieve DRL. Zodra de verlichting aan gaat, gaan de mistpitten uit.
De schakeling is dus geheel conform de wet, in dat opzicht ben ik dus niet in overtreding. Pas wanneer een agent(e) op de knieën duikt om te checken of er een code RL of DRL in het lampglas staat, zal er een discussie kunnen ontstaan, omdat die code bij mijn auto ontbreekt.
Nog even de technische achtergrond waarom de DRL schakeling werkt zoals ik beschreef, bij achteraf activeren:
Bij de VAG groep (maar ook bij andere merken, o.a. Ford, Renault en Volvo) is de fabrieksoriginele DRL zó geschakeld dat er geen enkele andere verlichting brandt, niet aan de voorzijde, niet aan de achterzijde, als de DRL brandt. Dat is ook niet aan te passen.
Wanneer je DRL achteraf activeert bij je VAG auto, gaat dat op dezelfde manier: alleen DRL gaat branden, de rest niet (d.w.z. zolang de "normale" verlichting niet aangeschakeld wordt). Je kunt bij het activeren niet kiezen om bij DRL andere verlichting wel of niet te laten branden.