Led mistlampen 30 of 50 watt?

BartjeB

Senior Member
Goede avond,

Ik ben van plan bij mijn aankomende O3 de mistlampen te vervangen voor Led. Ik heb hier een mooie how-to gezien waar ik zeker gebruik van ga maken.

Nu zijn er momenteel volgens mijn 2 soorten/zwaartes op de markt:

30 en 50 watt.

Op jullie foto's lijkt mij 50 watt erg fel en 30 watt juist weer te zacht..
Graag hoor ik hoe jullie ervaring is!? Hoe functioneert het in de mist? Dimmen ze netjes met de corner functie? Stoort het omdat ze te fel zijn? Of mis je misschien wat kracht als je 30 watt hebt?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Foto's zijn helemaal welkom! Graag in het donker van een afstandje :)
 

Spinal

Forumguru
Ik heb 30w voor de DRL en 50w voor de mistlichten. Hoe die het doen in de mist geen idee want dat heb ik nog niet kunnen testen. De corner functie werkt een stuk minder omdat het lichtbeeld heel anders is tov halogeen.
 

Spinal

Forumguru
Ik heb Philips white vision als stadslicht gehad, verschil met het normale halogeen lampje is minimaal. Het enige wat anders was dat bij de Philips de lampjes het glas blauw van kleur was.
 

abelsj

Forumguru
Ik heb in de RS geopteerd voor 4 ledlampjes van 30w. Deze geven in mijn ogen bakken licht,50w verblind de tegenliggers te fel.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik kan het verhaal van @abelsj bevestigen. Ik heb 50 watt LED als mistlamp in gebruik. 1.) 50 watt is te fel voor tegenliggers. 2.) Je krijgt bij mist en het gebruik van WIT licht alles direct terug in je eigen ogen.

Ik plaats nog een geel filter over de lens. Dan word beiden minder.
 

BartjeB

Senior Member
Bedankt heren. Ik ga voor de 30 watt leds. Omdat ze ook continu aangaan met de corner verlichting lijkt het mij mooier dat ze minder fel zijn. De meedraaiende xenon die ik heb geven ook al genoeg licht. Als er nog iemand is met foto's ontvang ik die graag!
 

Canon-Eye

Forumguru
Je krijgt bij mist en het gebruik van WIT licht alles direct terug in je eigen ogen.
Dan deugen de betreffende mistlampen simpelweg niet: die horen zodanig geconstrueerd (met een scherpe licht/donkergrens dus) én afgesteld te zijn dat er zo goed als geen strooilicht omhoog straalt.

Dát is namelijk waar je last van hebt bij mist: de mistdeeltjes worden aangelicht en werken dan net als vitrage voor de ramen - overdag is het buiten meestal lichter dan binnen en kun je er wel door naar buiten maar niet naar binnen kijken, bij duisternis is het net andersom.

En dat effect heeft overigens weinig met de kleur van het licht te maken. Geel licht is hoogstens wat 'rustiger' aan de ogen en geeft voor sommige mensen wat meer contrast - maar geel strooilicht is net zo hinderlijk als wit. Met een filter (van welke kleur dan ook) wordt de lichtopbrengst per definitie verminderd - er wordt immers iets tegengehouden, nooit toegevoegd...

<toevoeging>
Voor het nuttig effect van mistlampen is het ook van belang dat ze niet te laag zitten, zodat ze wegdek en bermen onder een redelijke hoek kunnen aanlichten en toch voldoende ver naar voren schijnen. Hoe dichter bij de straat, hoe 'vlakker' ze afgesteld moeten worden om nog een behoorlijke reikwijdte te halen, dus ook hoe slechter het wegdek wordt aangelicht.
Je wilt tenslotte niet alleen eventuele obstakels waarnemen, maar ook de strepen (vooral als de weg nat is) en richels/putten.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dan deugen de betreffende mistlampen simpelweg niet: die horen zodanig geconstrueerd (met een scherpe licht/donkergrens dus) én afgesteld te zijn dat er zo goed als geen strooilicht omhoog straalt.

De lampjes zullen ongetwijfeld goed zijn, maar een LED lamp heeft een totaal andere uitstraling van licht dan de halogeen.
En de spiegels ( reflectoren ) in de lampunit zijn gemaakt op de soort lamp en zorgen voor de juiste bundel licht de weg op.
En hierdoor zal je met LED's die vervangen zijn voor de halogeen nooit hetzelfde lichtbeeld krijgen en zal er in algemeen meer strooilicht zijn.
En in toekomst als de wagens geheel met LED zijn uitgevoerd dan zullen daar de spiegels ook op aangepast zijn en ben je van dit probleem verlost.

Het lijkt dan wel een simpel stukje metaal/kunststof die spiegel maar je kunt hier heel veel mee bereiken.
In kantoren bv met TL lampen is de reflector zo gebouwd dat de meeste lichtopbrengst word verkregen op het buroblad.
 

MacManiac78

Forumguru
Ook onjuist, lichtbeeld is identiek aan halogeen. Zitten spiegels en deflectoren op de LED lamp. Anders had ik op alle ledlampen al 4x APK afkeur gehad bij de dealer.
 

Spinal

Forumguru
Daarom ben ik benieuwd welke lampjes @MacManiac78 heeft. Wat je hierboven kan zien is dat het lichtbeeld niet bepaald hetzelfde is.

Er zijn wel 'nieuwe' Led lampjes in de handel met actieve of passieve koeling en een andere vorm van de lamp zelf die misschien een beter lichtbeeld geven:
http://www.aliexpress.com/item/32731248548/32731248548.html
Ze geven volgens de site veel meer licht, 2000 lm per lamp (zullen wel Chinese lumen zijn ;)) en zijn ook duurder.
Xenonlamp heeft ze voor €99 per set:
https://www.xenonlamp.nl/led-mistlicht-h8?sqr=H8 H11&
 

BartjeB

Senior Member
Jeetje dat is wel een gigantische verschil op de foto's. zijn die halogeen lampen de originele of zijn dit de wittere versies waar over wordt gesproken ?
 

andrehj

Forumguru
mijn ervaring met led in de mistlampen is ook minder, heb ze er maar weer uit gehaald.
zie de foto's
Bedankt voor het plaatsen van deze foto's! Deze tonen precies aan wat het probleem is van het plaatsen van een lamp in een reflector die daar totaal niet bij past. In het origineel zie je een heel mooie licht-donkerscheiding, met veel licht op de weg en weinig strooilicht. En dan het dramatische lichtbeeld van de LED: De licht-donkerscheiding is helemaal weg, er is veel meer strooilicht en bijna geen licht meer op de weg.:banghead:
 
Bovenaan Onderaan