Nog even een correctie:
De lampen konden op 2 mogelijke manieren gemonteerd worden en ik had beiden 180 graden verkeerd gemonteerd. Nu is het resultaat veel beter en is het strooilicht vergelijkbaar wat normaal is en ook de opbrengst is veel beter vandaar nog even een update van het lichtbeeld.
Bovendien heb ik ook een aantal metingen uitgevoerd:
1,15 A bij 14 V
46 graden celsius met de infrarood meter.
Ik zie nu niet meer dat de bomen aan de rechterkant van de weg op 2-3 meter hoogte vol in het licht staan, en vanuit de auto die ik geen hele rare dingen meer op de foto. Overigens kan ook strooilicht aan de rechterkant bloedirritant zijn, denk aan fietspaden, parallelwegen, of verkeer dat aan de rechterkant op een uitrit of een zijweg staat te kijken of men veilig de weg op kan.
Nog even een aanvullend punt: dat een lamp niet voor een bepaald type lampunit is ontworpen, hoeft niet persé een probleem te zijn. In de loop der tijd gaan de ontwikkelingen door en een auto van 10 of 15 jaar terug, heeft geen lampen die voor een ledlamp is ontworpen. Als je in zo'n lamp een Led zet, waarbij het punt waar het licht ontstaat en de richting van het licht in het lampje gelijk is, is er geen probleem. Het echte probleem zit vaak in het feit dat het punt waar het licht ontstaat niet gelijk is, dus ook de afstand tot de fitting niet, dat heeft als gevolg dat de reflector (of de lens) niet juist is ontworpen voor het andere type lamp. Daarnaast heb je nog problemen als de lichtkleur: alle optische componenten in een koplamp zijn ontworpen op een bepaald lichtspectrum, als je een nieuwe lamp met een ander lichtspectrum (kleurtemperatuur) monteert, kan het betekenen dat optische coatings in de lamp (zowel coating voor reflectie als anti-reflectie coating) dat nieuwe spectrum niet aankunnen, en bijvoorbeeld 'opgeblazen' worden, doordat ze de verkeerde kleur licht absorberen, waardoor de coating door de hitte opgeblazen wordt.