Lek in nieuwe S2

evers

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik heb sinds eind november een splinternieuwe Superb 2, en ik ben er echt super tevreden over! Van iemand die heel zijn leven met VW gereden heeft, is het een beetje thuiskomen :)

Toen ik vorige week naar het werk ging, stelde ik vast dat mijn rugzak echt kleddernat was (waar mijn laptop dus ook inzit). Laptop op de chauffage gezet, gelukkig genoeg werkte hij nog.
Dan maar op zoek gegaan van waar dat water kwam, en dit stelde ik vast:
20121225103907.jpg

Onmiddellijk aan de slag gegaan met dweilen om alles zo goed mogelijk op te deppen, maar droog krijg je zoiets nooit... Ik begon te denken dat ik de achterruit had laten open staan. Maar de zetels en alles hoger dan de bodem was echt helemaal droog, het water zat enkel en alleen aan de hele bestuurderszijde (vooraan en achteraan) op de bodem, nergens anders...

Maar met de gigantische hoeveelheid regen van de voorbije dagen werd het alleen maar erger en erger, het water bleef komen, en de ruiten hebben nooit meer open gestaan. Ik moet wel zeggen dat ik een roker ben, en regelmatig in de wagen met de bestuurdersruit een beetje open een sigaretje rook, regen of geen regen. Maar zo'n hoeveelheid water kan daar toch niet van komen?

Ik heb de wagen nu binnengebracht bij de dealer, en ik zal hem waarschijnlijk dit jaar niet meer terughebben. Ik hoop echt dat ze het kunnen vinden, en niet zomaar wat gaatjes in de bodem boren zodat in de toekomst het water er gewoon kan doorlopen...

skodaboy

Forumguru
hey, en welkom op het forum..:aangenaam:

was alleen de vloer achter de chauffeurszetel nat of was de vloer ook elders nat;bv vooraan of in de koffer?
als tip: raad ik jou aan een (bison)vochtvreter in de auto te zetten om het vocht er uit te krijgen..

heb je een panarama dak (volledig glazen dak),een schuif/kanteldak of een gewoon metalen dak?
't water kan van overal komen,maar bv een 'lekkend schuif (panarama)dak' of een slecht sluitende portier-rubber hoort ook tot de mogenlijkheden,ff afwachten wat de dealer verteld.
vermits je nog een nieuwe superb heb,vermoed ik niet dat de paravaan (onder de voorruit) verstopt zit met vuil en dat er zo water in de superb loopt,want anders zijn de matten en vloer vooraan ook nat..:smirk:

evers

Nieuw lid
Snelle reacties hier, zeg :)

Ik heb geen open dak/panoramisch dak. Gewoon één metalen geheel. De rubbers aan de deuren had ik ook al bekeken, maar zien er allemaal nog goed uit. Ik was zelfs eens naar de carwash gereden en heb aan die kant in alle spleten gespoten met de zeepfunctie om eventueel te zien of het ergens binnenlekt, maar niets te vinden.

In de koffer heb ik niets gemerkt, maar ik ben er niet echt gaan voelen. Het is echt begonnen achter de bestuurderszetel, en daarna doorgekomen naar de bestuurdersplaats, al kan dit komen van mijn afhellende oprit.

De dealer had die paravaan ook al aangehaald, maar dan zou hij eerst vooraan lekken aan de passagierszijde.

Alleszins bedankt allemaal om al mee te denken, ik hou jullie op de hoogte van m'n dealer. Beetje sneu dat ik een alleenstaand geval ben, mocht het probleem wat vaker voorkomen was er meer kans op een snelle oplossing. En daarbij komt dat ik maar een 'halve' vervangwagen gekregen heb. Van een Superb naar een Audi A1 nogal drastisch ;)

Jasper02

Banned
Denk toch dat het aan het open raampje ligt als je een sigaret rookt. Ligt al een aardige lading op je dak wat langs je ramen eraf gaat..

skodaboy

Forumguru
vermits je géén open dak heb,kan het daar niet van komen..
omdat het achteraan begonnen zou ik toch maar eens in de koffer gaan zoeken,kan zijn de achterdeur of achterruit ergens lekt..
't kan toch zijn dat er iets mis met de rubbers van het portier zelf..

ben zelf ook een roker,en rij dus ook altijd met de chauffeursruit een stukje open..maar om te gaan zeggen dat er 'hoeveelheid water' binnen komt als de ruit openstaat tijdens een rit lijkt mij toch overdreven..
op de foto te zien 'loopt' er toch een redelijke hoeveelheid water in de auto op een paar dagen tijd..dus moet er toch ergens een 'serieus' lek zijn..

ja,ik ken zo'n audi A1,op werk hebben we zo eentje een week gehad om te testen..
is wel een toffe auto,da rijdt en trekt goed (1.6tdi) maar daarbij stopt het ook voor mij..want ik vind da juist een 'go-kart'.

kan het niet via de deur naar binnen komen zetten en dan tussen raam en dat afsluitrubber daarna vindt het zich een weg via binnenzijde deur en misschien doordat de lekkagegaatjes dicht zitten met conserveringswax. klotst je deur niet?

CDO

Forumguru
Ik heb dit in het verleden ook eens meegemaakt in een Passat Sedan (vorig type).

Bleek veroorzaakt te worden door een lekkage in de paravan (bak in de motorruimte net voor het raam). Water kwam via de kachel behuizing naar binnen doordat de afwatering van de paravan dicht zat. Stroomde daarna naar het laagste punt van de auto (bij mij indertijd achter de bijrijdersstoel). Lekkage kan dan ook heel goed van voren komen.

Afvoer airco die verstopt zit kwam in het verleden ook wel eens voor.

Laat de dealer alles goed checken en droog maken met zo'n nieuwe auto anders kun je straks champignons kweken....

rickvandevelde

Senior Member
Precies hetzelfde 1 x meegemaakt bij een passat.
Bleek lekkage te zijn na vervanging voorruit die niet goed bleek afgekit.
Er stond ongeveer 10 cm water alleen achter de bijrijdersstoel,verder was de gehele auto droog.
Na opnieuw de ruit monteren en alles droog maken heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

CDO

Forumguru
en besef wel dat wanneer het water boven je vloerbedekking staat er daar onder nog een laag vloerbedekking / vilt en islolatie zit. Misschien wel 3 tot 5 cm water in je auto....

Cordoba

Forumguru
Er zullen zeker geen gaten in de bodem geboord worden: er zitten doppen in de bodem die er uit kunnen in zulke speciale gevallen.

Ik denk een beetje aan lekkage door raamrubber dat niet goed zit, of vergeten kitafdichting in het portier (zal bij een nieuwe geen verdroogde/verouderde afdichting zijn).
Als je de deur opentrekt, ligt er dan (na regen) water op de deurrubbers of op de dorpels?

skodaboy

Forumguru
met welk model van superb 2 rijdt de T.S eigenlijk? een combi of een h.b?

weet je na lang nadenken,doet dit me terug denken aan een opel astra break,die ook water binnen kreeg na het plaatsen van een nieuw metalen dak in een carrosseriebedrijf.
bij een wasbeurt/regenbui kwam er ook keer op keer water binnen.
Nadien bleek dat de 'dakbeugels' niet goed waren (terug) gemonteerd,en het water liep dus via de montagepunten van de beugels in de auto..:crazy:

Sportline

Senior Member
Zojuist heb ik iemand gesproken met een gloednieuwe Audi A6 en hij heeft hetzelfde probleem, bij hem liep het water via de bak van het interieurfilter naar binnen. Wellicht kan de gargage het probleem snel oplossen.

skodaboy

Forumguru
is er nu al nieuws ivm met 'water' lek in de superb?
wat was de oorzaak eigenlijk,is die al boven 'water' gekomen?

evers

Nieuw lid
is er nu al nieuws ivm met 'water' lek in de superb?
wat was de oorzaak eigenlijk,is die al boven 'water' gekomen?

Ik heb net de garage aan de lijn gehad, en ze hebben al gevonden dat het water binnenkomt aan het achterwiel. Ze zijn nu heel de boel aan het demonteren en gaan uitzoeken of er iets slecht is afgekit, of er een onderdeel ontbreekt. Morgen zou hij klaar moeten zijn onder voorbehoud dat eventuele te vervangen onderdelen op voorraad zijn bij de leverancier.

Ik ben alleszins al super blij dat ze de oorzaak toch al gevonden hebben, en hopelijk is het helemaal opgelost. Fingers crossed...

skodaboy

Forumguru
is er nog nieuws over de superb?
wat is de reden nu geweest dat er water binnen kwam via het achterwiel?
hebben ze in de fabriek ergens een rubberenstop vergeten in te duwen of wat was er mis?

grts

evers

Nieuw lid
Kben gisteren even naar de garage gereden om eens polshoogte te gaan nemen. M'n superb is binnenin helemaal leeg gehaald. Zetels, bekleding, dashbord,... Alles is eruit behalve de kabels. Ze zien nu dat het niet aan het achterwiel binnenkomt, maar uit een chassisbalk vooraan in de wagen (bestuurderszijde). Ze zien het dus wel binnenkomen, maar niet waar het vertrekt. Ze hebben nu van alles foto's genomen, en contact opgenomen met de hoofdzetel.

Blijven wachten dus...

Bovenaan Onderaan