Lekkage achter, Reservewiel ruimte 5cm water.

RodeKo

Actief lid
Mooi dat je in ieder geval de plek hebt gevonden waar het vandaan komt.
En ja 12 januari is nog ver weg, maar is op zich toch nog snel.
Zelf in eind november afspraak gemaakt voor onderhoud bedrijfswagen en kan pas 9 januari terecht....
Ja, ben er ook blij mee; in die zin; dat ik weet dat ik het helaas niet zelf op kan lossen. Maargoed, ik heb nu ook lekkage in mijn kelder waar ik druk mee ben dus ik ben er ff klaar mee.. Ik heb een Skoda dealer hier in Hilversum waar je redelijk snel terecht kan. Ik denk dan altijd: ze maken wel wat ruimte voor lekkage; maar dat werkt helaas niet zo. Dank voor alle hulp en suggesties!
 

RodeKo

Actief lid
Even een update voor de mensen die het nog volgen; afgelopen Vrijdag is hij bij de dealer geweest en dankzij mijn voorwerk was het snel gevonden. Achter de bekleding bleek een afdichtrubber te zitten T.B.V. draad doorvoer en deze zat er niet goed in. daardoor liep het zo achter het rubber langs naar binnen. De verwachting is dat dit al vanaf het begin zo is aangezien er zelfs een heel kalkspoor liep. Ze zeiden letterlijk: dit is al jaren zo..

Ondertussen een paar dagen telkens gekeken of er water ligt en ook de bekleding gevoeld maar de lakkende is weg. Dat is goed nieuws. Ik moet het wel even in de gaten houden; als het weer gaat lekker dan vervangen ze het rubber; maar de verwachting is dat het zo goed is. Verder hebben ze updates uitgevoerd van de Computers, Foutcodes uitgelezen en hebben ze ook uitgevonden dat er een rubber miste in de luchtaanvoer. Deze lag op de bodem. :arghh: De auto rijd sindsdien rustiger. Al met al wel een flinke factuur (270€) maar wel blij dat het lek weg is. APK is ook meteen gedaan. die monteurs kosten inmiddels 99€ ex. BTW tegenwoordig. Was altijd een bedrag van rond de 75 Ex. gewend. Wel jammer dat ze zonder vragen je ruitenwissers vervangen. :pieker:
 

Tees

Donateur
Fijn dat het opgelost is en dat je t even terug meldt!

€270 incl APK voor dit werk is ook weer niet heel gek toch? Tis idd allemaal duurder geworden, en dat soort boeventrucs als standaard ruitenwissers vervangen kan ik ook link van worden, maar kvind dit bedrag niet enorm onredelijk.
Dat van dat rubber in de luchtinlaat is wel een beetje merkwaardig. Vraag me dan af wanneer dat geweest is en welk rubber? Want dit kan ook een serieus moeizaam lopende motor opleveren als het op de verkeerde plek is.
 

RodeKo

Actief lid
Half 2023 reed ik op de snelweg en toen Klap! en kon ik nog maar 80. Ik heb vervolgens op de parkeerplaats de ANWB gebeld en die zagen dat de luchtaanzuigbuis die van het filterhuis naar de motor loopt er af was " geklapt". Dit zal vast gekomen zijn omdat deze niet goed vast zat. :arghh: Vervolgens is deze vastgezet door de ANWB waarna we weer konden rijden. Ik vond wel dat hij sindsdien een soort zuigend geluid maakte maar wist niet zeker of dit eerder ook al was of dat dit nieuw was. Ze hebben nu bij de dealer de computer uitgelezen en toen kregen ze inderdaad meldingen over vermenging. Toen hebben ze dat nagelopen en toen bleek de rubber ring (niet gezien door de ANWB waarschijnlijk) op de bodemplaat te liggen. Die hebben ze er weer tussen gedaan. Ik merk nu bij koud weer dat hij beter loopt en ook mijn verbruik gaat nu langzaam weer naar beneden (hij verbruikte meer sinds die tijd). van gemiddeld 6.3 naar 5.6 Het is een rubber ring die zit aan de kant van de aansluiting bij de motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

gehaktbal

Forumguru
Kun je een foto of afbeelding uploaden van de plek van het rubber? of van het rubber zelf? Nu ben ik wel erg benieuwd.
Wel erg fijn dat je lekkage opgelost is!
 

RodeKo

Actief lid
Helaas niet want ik weet niet exact om welk rubber het gaat. Het enige wat mij verteld is is dat dit achter de bekleding zat dus ik ga er vanuit dat dit het rubber van de ontluchter is.
 

RodeKo

Actief lid
Dat rubber zit aan het uiteinde van de aanzuigbuis die van je luchtfilter naar je motor loopt. ik heb een 1.5TSi en ik weet niet of dat bij andere motoren het zelfde is. Die buis loopt van het filterhuis naar boven rechts langs de motor. Die maak je aan de achterkant vast met een draairing en daar zit kennelijk een rubber tussen. Waarschijnlijk om het luchtdicht te maken. wat logisch is omdat er anders alsnog troep in je motor komt die in je filter zou moeten blijven zitten.
 

Tees

Donateur
Belangrijker dan dat er geen zooi in komt, is dat de luchtmassameter correct moet functioneren. Ik weet niet precies waar die zit bij de 1.5 TSI, maar ergens in de luchtinlaat wordt gemeten hoeveel lucht er aangezogen wordt. Als die meting verkeerd is, doordat er ergens een luchtlek is, dan heb je een probleem.
 

EdK

Forumguru
Wel jammer dat ze zonder vragen je ruitenwissers vervangen. :pieker:
Vermoed dat ze dit zien als APK puntje en dan vervangen ze.
Maar zou wel even laten blijken dat een belletje dan wel op plaats is !
Heb dat in verleden gehad met ruitenwisser vloeistof, dag ervoor vol gegooid en men beweerde dat men er 1 liter had ingegooid....
Duhhhh, toen meteen afspraak gemaakt dat ze dit nooit meer hoefde te doen en indien ze het wel deden dat ik dat als service zou zien en er dus niets voor zou betalen......
Wel nog één keer als service gehad en sindsdien wisten ze het blijkbaar in hele toko !!
Want baliemedewerker riep toen, ojah geen ruitenvloeistof !!
Waarop ik zei, goh geen service meer ???? :koffie:
 

RodeKo

Actief lid
Belangrijker dan dat er geen zooi in komt, is dat de luchtmassameter correct moet functioneren. Ik weet niet precies waar die zit bij de 1.5 TSI, maar ergens in de luchtinlaat wordt gemeten hoeveel lucht er aangezogen wordt. Als die meting verkeerd is, doordat er ergens een luchtlek is, dan heb je een probleem.
Wat ik al zei, hij loopt beter en ook zuiniger. Dus ik verwacht dat het wel van invloed geweest is. Ze zeiden dat ze een melding op de computer hadden. wellicht van de luchtmassameter?
 

Tees

Donateur
Meestal geeft een luchtlek niet een fout van de LMM, maar is er een andere, iets cryptischere fout die daarop wijst. Bijvoorbeeld dat ie z'n lambdawaarde niet goed kan krijgen, dat komt dan eigenlijk doordat ie te veel of te weinig lucht inlaat, door een verkeerde meting daarvan.
Wat je aangaf over een 'fout van de vermenging' zou ook zoiets kunnen zijn
 

RodeKo

Actief lid
Sorry dat ik er niet diep genoeg in zit om de reactie van de dealer juist te interpreteren. Hij heeft het waarschijnlijk in Jip en Janneke uitgelegd. :D
 

Tees

Donateur
Hoef je je niet voor te excuseren hoor, ik ben 5-6 jaar geleden hier ook begonnen met nauwelijks kennis van autotechniek (maar wel een stevige interesse voor techniek), en nu sleutel ik geregeld aan m'n eigen wagen. We zitten hier dus om van elkaar te leren!
 
Bovenaan Onderaan