Lekkage dakraam Combi en gevolgen

JFA

Nieuw lid
Al bijna een jaar is mijn dakraam dichtgeplakt. Bij hevige regens komt het water evengoed naar binnen vanwege een poreuze dakraam rubber. De garage heeft een nieuw rubber besteld maar PON heeft nog steeds niets binnen gekregen. Ook via diverse correcte sloopbedrijven is er nog niets gevonden. Nu het weer steeds beter wordt is de auto helemaal droog. Maar zit er sinds kort vocht in de rechter koplamp. En op de dakrand van de vooruit bladdert de verf af en is het metaal te zien.
Ik heb twee vragen kan iemand mij helpen met een nieuw of gebruikt dakraamrubber of weet hij waar ik dit wel kan bestellen. Van mijn garage heb ik niet veel steun, die wachten rustig al bijna een jaar af.
Kunnen de jarenlange lekkages via dakraam, antenne, achterbak rubber, deuren dus danige gevolgen hebben dat verf aan de buitenkant afbladdert of is er meer aan de hand? Jan
 

Antera

Donateur
Ik denk dat de enigste optie is een origineel rubber. Aangezien het een origineel dakraam begrijp ik. Dat afbladderen is niet door het vocht
 

JPs_OC2

Forumguru
Als je een onderdeelnummer weet kan je even een blik werpen bij Skoda-Parts.com. Daar hebben ze voor het electrisch dakraam van de Fabia een rubber met part.nbr. 6X0 877 209. Volgens de beschrijving voor zowel de Fabia / Fabia 2 / Octavia en Octavia 2.

Prijs €89.80 >incl verzendkosten zou je dan zo'n € 100,- armer zijn maar hou je de auto wel droog.
 

Erik_NL

Forumguru
wellicht overbodige informatie: het onderdeelnummer van het rubber is volgens de online-ETK 6XO 877 209
Het schuifkanteldak af fabriek in onze Fabia I Combi is tot op het laatst droog gebleven en van afbladderende lak was nergens sprake. De achterportieren zijn wel opnieuw gekit.
 

JFA

Nieuw lid
Beste mensen, fijn dat jullie met duidelijk advies komen. Dank voor jullie reacties. Goed om te weten dat het afbladderen in ieder geval niet door het vocht komt. De Fabia 1 Elegance Combi uit 2006 staat helaas altijd buiten, maar heeft wel een mooie aparte kleur LF8F, ze noemen het beige maar in de zon lijkt het bijna goudkleurig. Zie foto. Prachtig dat jullie dat nummer zo snel kunnen vinden. Omdat ik nu al ruim 9 maanden wacht op dit rubber, vraag ik me af of het niet handiger is het bij een goede eerlijke garage te laten bestellen, Zij kunnen het ook vakkundig monteren. Ik heb er helaas niet zo veel verstand van. Kennen jullie in de omgeving Den Haag een garage of een bedrijf dat dit zou kunnen uitvoeren of hebben jullie informatie hoe dat moet? Jullie begrijpen dat ik nu wel eindelijk van het totale gedoe af wil. En ik denk dat Tees zijn reactie helemaal klopt. Mijn garage doet niets en Pon heeft er geen zin in. Foto Skoda Fabia 2006..jpg
 

Hakar

Donateur
, maar heeft wel een mooie aparte kleur LF8F, ze noemen het beige maar in de zon lijkt het bijna goudkleurig.

Omdat ik nu al ruim 9 maanden wacht op dit rubber, vraag ik me af of het niet handiger is het bij een goede eerlijke garage te laten bestellen,
Wij hebben dezelfde kleur maar een jaartje ouder.
Zie ze gelukkig niet zoveel, dus voel me redelijk uniek als ik er in rondtoer.
Ooit ergens in dit forum voorbij gekomen dat het onder de deskundige forumers Sahara Beige wordt genoemd.

Bestellen bij een eerlijke garage kan natuurlijk altijd, als zij dan maar niet bij dezelfde dealer gaan bestellen waar pon niet aan levert.
Skoda Parts is dan misschien een goede optie.

Mocht je een beetje handig zijn dan heb je nog de mogelijkheid om dit zelf te bestellen en te fiksen.
Heb je PB gestuurd en plaats document voor uit en inbouwen dakraam Fabia 1 ook in de bibliotheek
 
  • Leuk
Waarderingen: JFA

Hakar

Donateur
@JFA zoals aangegeven in PB ga ik hier verder op het bericht wat je mij schreef.

Beste Hakar, hartelijk dank voor je technische informatie.
Maar ik ben bang dat deze operatie voor een a-technisch iemand zoals ik net een flinke stap te ver is.
Woon je toevallig in de buurt van Den Haag of ken je iemand uit jullie forum die hier ergens in de buurt woont en dit zou kunnen doen, uiteraard betaald?

Helaas zit zelf in het Noord Oosten van het land.

Ik weet niet of @Antera zich hier ook mee bezighoud, maar niet geschoten is altijd mis.
Verder zijn er diverse forumleden zeer te spreken over VAG techniek in Nuenen.
 

Antera

Donateur
Ik heb dit wel eens gedaan op een oudere auto en denk dat dit op dit model me ook wel moet lukken. Maar ik moet even de boeken erop naslaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zou denken dat elke fatsoenlijke garage dit moet kunnen, tis ook geen merkspecifiek werk. Ik zou zelf met de garage van jouw keuze de situatie overleggen en voorstellen zelf dit onderdeel te bestellen. Je kan dat overigens ook zelf bij een magazijnhoudende dealer bestellen, ik doe dat geregeld bij de dealer bij mij in de buurt, en het is er altijd binnen een paar dagen. Als je het onderdeelnummer aangeeft dat je wilt hebben, en vraagt naar prijs en levertijd, dan is t weinig moeite voor ze.
 

JFA

Nieuw lid
Ja, dat hoop ik natuurlijk niet, maar ben bang dat je wel gelijk hebt. Daar ben ik nu ook mee bezig om een echte, eerlijke garage te zoeken.
 

Hakar

Donateur
Wat @EdK schrijft denk ik min of meer te hebben ervaren in 2018 bij de dependance van pon in Groningen.
Volgens mij noemen ze dit dealer, en hebben ze mensen met ietwat oudere maar nog goede auto's liever niet als klant.
Die mensen zoeken zelf heel veel uit via diverse fora, en komen hen alleen maar lastigvallen met bestellingen waar geen winstmarge op zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Blijkbaar heb ik geluk met mijn lokale dealer (die zeker niet klein is). Ik kom daar inderdaad alleen voor bestellingen (en dan zo snel mogelijk weer weg uit dat dure pand :deuk:), maar dat doen ze altijd heel netjes en snel.
 

JFA

Nieuw lid
Als jullie allemaal zeker weten dat dit rubber precies het benodigde onderdeel is, kan ik het natuurlijk wel zelf bestellen. Dat is dan al de eerste stap.
 
Bovenaan Onderaan