Lekkage panoramadak

Michel61

Nieuw lid
Voor de 2x in bijna 4 jaar dat ik mijn Yeti heb, is de afvoer verstopt van mijn Panoramdak. De 1e keer, 2 jaar geleden, was het zo nat geworden, dat de gehele vloerbedekking vervangen is ivm vocht . Ik had dit niet in de gaten gehad. Nu zag ik bij toeval bij de steun van de linkervoet wederom water druppels , en ja hoor het zelfde jeuvel. Dinsdag gaat hij pas na de garage, hopelijk gaat Skoda toch iets doen aan dit probleem. Wie heeft dit ook al meegemaakt?

mr2cv

Lid
Nee, nog niet. Maar onze Yeti hebben we nu pas ruim een jaar en staat veel binnen.

Ben benieuwd naar de reactie. En hoe de verstopping evt. te verhelpen is. Regulier doorblazen van de afvoerleiding? En hoe?

Groet, Arjen

Bakkertje

Forumguru
Ik ken de onderhoudsvoorschriften niet, maar hoort het controleren van de doorvoer niet bij het reguliere onderhoud van auto's met panoramadak? Kan me voorstellen dat dit zo is.
Zelf heb ik een Golf II gehad met af-fabriek schuifdak en daarbij prikte ik zelf regelmatig even met een breinaald door de kanalen heen om te zorgen dat deze net verstopt raakte.

Darkside

Forumguru
ik heb het wel een paar x gehoord bij de superb.
En nu dus ook bij de yeti.
Het staat hoog op mijn verlanglijstje om nog eens zo'n dak te hebben (O3????).
Maar moet het wel betrouwbaar zijn.
Ikzelf zie ze nauwelijks IRL.

Leon54

Actief lid
Ieder open dak heeft onderhoud en controle nodig, dus ook deze daken.
Jaarlijks even controleren of de afvoeren nog vrij zijn en dan heb je geen problemen. De afvoeren even doorblazen met lucht of er een draad o.i.d. doordrukken. Daarna even controleren met een bloemengieter of het water goed en snel genoeg wegloopt.

WesleyJD

Banned
Ieder open dak heeft onderhoud en controle nodig, dus ook deze daken.
Jaarlijks even controleren of de afvoeren nog vrij zijn en dan heb je geen problemen. De afvoeren even doorblazen met lucht of er een draad o.i.d. doordrukken. Daarna even controleren met een bloemengieter of het water goed en snel genoeg wegloopt.

Ik ben een leek. Heb een pano dak op mijn superb combi. Maar waar zit de afvoer?

Leon54

Actief lid
Afvoergaten zijn als het goed is te vinden in de buitenrand van het dak op het laagste punt, meestal voorin het dak. Afvoeren lopen inderdaad door de A-stijl en komen ergens bij de spatborden uit.

Bakkertje

Forumguru
@Noord, voor een leek is de A stijl waarschijnlijk ook niet helemaal duidelijk :xyxthumbs:

Aan de voorzijde van de auto / het dak, loopt meestal een kanaal naar de randen naast de voorruit (zowel links als rechts).

Michel61

Nieuw lid
Ja klopt, maar ze zitten zover weg, dat een breinaald er niet in past. De Garage heeft me ook geadviseert dit af te raden, omdat je ook snel door de afvoer heen prikt. Ze gaan het door blazen met perslucht.

Canon-Eye

Forumguru
Als je al zou willen doorprikken, zou ik liever een 'trekveer' proberen (zoals electriciens gebruiken om bedrading te trekken). Die heeft een rond uiteinde en is flexibel genoeg om de bochten te volgen.

Monteurtje

Forumguru
Er is volgens mij ook een soort modificatie. En volgens mij zit er ook een afvoer aan de achterkant. Heb nog geen klant gehad met een klacht van lekkage icm panoramadak. Heb me er dus nog niet echt in verdiept. Als ik er aan denk zal ik volgende week eens kijken.

EdK

Forumguru
maar een beetje dik voor dit werk !
Zo en zo de stalen, misschien een kans met de kunststof uitvoering

arjahoekstra

Actief lid
Zowel aan de vóór- als achterzijde van het panoramadak, zitten waterafvoeren.
Weet dit helaas zeker, omdat beide kanten lekkage hebben veroorzaakt bij mijn Superb.

Beste Skoda vrienden,

In de garantieperiode lekte mijn dak ook al.
Men kon niets vinden toen.
Nu is er een modificatie: een schrijven van importeur: niet de afvoer lekt, maar de rubbers waarin het dak geplaatst is.
Bij Lakeman viel dit nog onder de garantie en wordt kosteloos gerepareerd: leve Lakeman!

Gompie84

Nieuw lid
Bij mij zijn na een jaar de afvoerbuisjes kosteloos vervangen, bleek een constructiefout te zijn. Maar ik heb nu weer een zeiknatte of bevroren voorruit. Dealer heeft het als herhaalde klacht genoteerd en begin februari wordt er wat aan gedaan.

Zespri

Forumguru
Even een lullige vraag misschien maar hoe is het met roest vorming op die punten die je "doorsteekt" ?
Ik kan me niet voorstellen dat als je met een hard object zoals een trekveer niets beschadigd..

Gompie84

Nieuw lid
Geen idee, in mijn VW Eos had ik inderdaad roestvorming achter het dashboard maar dat heeft de dealer toen allemaal verholpen.
Maar los daarvan, mijn Skoda-dealer gaat het allemaal weer verhelpen en daarna gaat-ie de deur uit. Ben zeer tevreden over de Yeti 1.4 hoor, rijdt er nog steeds met veel plezier in. Maar ik wil gewoon letterlijk 'lichter' gaan rijden en dan ook nog diesel. Dus koop ik een Citroen C4 Cactus BlueHDI 100.

Bovenaan Onderaan