Levensduur accu

Ik gebruik al alleen de Econ knop om te verwarmen. De camera van de binnen spiegel, en buiten spiegel verwarmers laat ik expres uit staan om maar zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is het resterende bereik volgens de BC een onbetrouwbare graadmeter. Dat ligt o.a. aan het feit dat de tank onregelmatigheden in de vorm heeft, maar daar met de meting van de tankinhoud geen rekening meer wordt gehouden. Als je de auto vol tankt, duurt het vaak 200-250 km voordat je de brandstofmeter ook maar iets ziet zakken, en tegelijkertijd zie het resterende bereik op de tankinhoud alleen maar toenemen. Als je bijvoorbeeld net getankt hebt, kan de BC aangeven dat je nog 700 km op de tankinhoud kan rijden, en 200 km verder kan de BC aangeven dat je nog 800 km op de tankinhoud kan rijden (alsof de tank tijdens het rijden nog extra bijgevuld wordt) zodat je dan meer dan 1000 km op een tankinhoud zou moeten kunnen rijden. Komt de tankinhoud ergens tussen 1/4 en 1/2 dan zie je dat het resterende bereik snel afneemt, meer dan je op basis van de gereden km's en brandstofverbruik mag verwachten. Jouw constatering @Ré84 is dus geheel normaal voor deze auto's, je kunt proberen via 'ijken' bijvoorbeeld het laatste deel van de meting van de tankinhoud beter te krijgen, maar dat betekent dan ook, dat bij meer tankinhoud de meting verder uit de pas gaat lopen.
 

Fmoon

Forumguru
Nu dacht ik dat de auto het afgelopen 2 ochtenden iets moeilijker had met starten. Had net kort ritje, 12.4 in de accu. 3 uur later 12.0. Tijdens starten 9.5v en daarna direct naar 14.2.
Die 9.5V is dat te laag? Meen ooit eens vernomen te hebben dat het niet onder de 10 mag zitten.

Heb al elders gevraagd op het forum of er eventueel iemand is die een nieuwe kan inleren voor me. Misschien toch maar een nieuwe erin.
 
Het voltage na het starten wordt veroorzaakt door de spanning afkomstig van de dynamo (tegen de 14.4 Volt). Door deze overspanning ten opzichte van de accuspanning wordt de accu opgeladen. De rustspanning lijkt me helemaal OK. Die lag bij mij jarenlang rond de 11,5 dus die 12,0 volt is niets om je zorgen over te maken. Dat de spanning tijdens het starten eventjes de 9,5 volt aantikt is niet raar door de forse stroom die even onttrokken wordt. Zelfs voor een echte startaccu zoals die in een auto of motor zit is een koude start even flink gewichtheffen. Vraag is of het bij -20 graden nog lukt... Het ging bij mij (1.2 diesel greenline) 11 jaar goed... Je zou de accu kunnen (laten) testen. Een nieuwe identieke accu is zelf te monteren (vooral bij de inkoop kun je flink besparen) maar het inleren moet volgens mij toch door een garage gebeuren. Lever dan alle stickergegevens die op de nieuwe accu staan aan zodat men de accu niet opnieuw hoeft te demonteren.
 

Fmoon

Forumguru
Moet zeggen, auto had gister hele dag stil gestaan, had net een ritje enkel naar de supermarkt van 5 minuten, en toen weer terug vanuit daar. Toen bij thuiskomst pas gemeten. Hij heeft dus 2x wel moeten starten en weinig tijd gehad om op te laden.

Het is wel een Start stop trouwens.

Morgen wat langer ritje, wellicht dat die dan weer even goed opgeladen is en de waardes anders zijn? Het had me niet echt uitgemaakt maar ga er over 3 weken even een weekje mee weg, heb dan geen zin in gelazer en dure accu terwijl die op internet €120,- kost.

varta 570 500 076 Is degene die erin moet volgens mij.
 
EFB accu idd of eventueel een AGM type. Beide mogen erin. Wel het BEM idd laten coderen bij start/stop.

11,5 volt onbelast is een nagenoeg lege accu. Kan best zijn dat de startmotor daar mee rond wil gaan maar ipc is dat een behoorlijk ontladen accu. Zet je daar een verse naast dan zal je het verschil in snelheid/toeren van de start motor gegarandeerd horen.

test apparatuur gaat bij een klemspanning vanaf 9 volt en lager in het rood voor een 12 volt accu. Dus die hoort niet onder de 9 volt uit te komen. 9.5 is dus geen probleem maar daaronder zou dus niet mogen.

De te leveren CCA is wel afhankelijk van de buiten temperatuur alsmede de Zijn ook wel tabellen voor hoeveel dat dan mag zijn.


Ik zou die accu vervangen. Garage of iemand anders zoeken met VCDS die hem even kan coderen zodat het BEM weet dat de accu vervangen is gezien het laadproces daarop word afgestemd.


Een accu die slecht is en steeds maar rond de 12.0 volt kwakkelt en dus steeds flink moet worden bijgeladen is ook niet al te best voor de dynamo. Moet je daar maar eens met een IR thermometer op schijnen om te zien hoe heet dat ding word, en dus voor lange tijd, om de accu op te laden. Daar is een dynamo niet voor bedoeld; die is bedoeld om het systeem geladen te houden/van spanning te voorzien maar niet om constant een slappe accu te reanimeren.
 

Fmoon

Forumguru
Ja ik twijfel wat de doen, kan zelf de accu monteren en heb iemand in de buurt gevonden die zegt het te kunnen coderen, of kan het één gerenommeerde garage laten doen en dan ben ik €60,- meer kwijt. Dan weet ik wel zeker dat ik zonder storingen wegrij . Denk dat ik de laatste optie maar ga doen.
 

Kanerr

Forumguru
Zo, das pittig duur! 60euro voor 5 min werk...

Goed, ik zou even nog verder rond bellen. Meeste accu specialisten doen het gratis erbij.
 

brepus13

Forumguru
@Fmoon

gewoon lekker zelf er in zetten en zsm door iemand laten coderen. Stelt weinig voor. Weet niet waar je woont maar ik wil hem best even goed zetten voor je. Kleine moeite.
 

Fmoon

Forumguru
Nou feitelijk natuurlijk nog duurder dan die €60,-. Een accu kost €120,-. Garage vraagt €220,- diegene die codeert vraagt €35,- blegh.
 
Tja.. dat coderen is wel noodzakelijk. Gewoon online de varta accu bestellen en dan door een forumlid of iemand anders met de juiste apparatuur laten coderen.

garage gewoon skippen. Het stelt geen moer voor maar het is wel noodzakelijk voor de levensduur van je nieuwe accu.
 

Fmoon

Forumguru
Heb ik trouwens nog een radio code nodig eventueel als de accu verwisseld is? Nee toch?
 

Tees

Donateur
Zou normaliter niet moeten, ze radio communiceert volgens mij met de BCM om te zien of ie in dezelfde of een andere auto zit. Toen ik de accu wisselde in m'n O2c waren er wat foutmeldingen (die vrijwel allemaal vanzelf verdwijnen al dan niet na een stukje rijden) maar geen problemen met de radio.
 

Kanerr

Forumguru
Nou feitelijk natuurlijk nog duurder dan die €60,-. Een accu kost €120,-. Garage vraagt €220,- diegene die codeert vraagt €35,- blegh.
Waar woon je? wil het ook wel voor je doen, kost je dan een blikje red bull :bloemen:
 

Fmoon

Forumguru
Nieuwe Accu zit erin.

Drukte de Varta in op Google die ik wilde en zag een mooie prijs. Toevallig moest ik vandaag in Harderwijk zijn en dat bedrijf zat ook in Harderwijk. Even gevraagd of ze ook konden monteren en coderen. Was allemaal geen probleem en mocht langskomen wanneer ik wilde.

Toen ik de sleutels kreeg gaf hij aan enkel dat de bandenspanning controle even kort zou knipperen en inderdaad een bocht verder niks aan de hand. Heb hem voor de zekerheid daarna nog even aan en uit gezet en dat ding is geen jaar zo vlot gestart. Meneer gaf ook aan dat die wel echt op was .

Dank aan allen die me wilde helpen en van info hebben voorzien. Ik was nu €130,- kwijt
 
Bovenaan Onderaan